Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska vi aktivera våra nykomlingar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni har märkt väller det in fler nya medlemmar än någonsin tidigare och jag har en känsla av att det kommer fortsätta öka under 2005. Tillströmningen skapar en mängd arbetsuppgifter som egentligen aldrig syns eftersom vi måste godkänna alla medlemmar manuellt (vi kräver kompletta kontaktuppgifter) och svara på frågor.

Få nya medlemmar väljer våra Plus eller Pro-abonnemang och jag behöver tips på hur vi kan förbättra statistiken. Vårt interna mål är att 10% av medlemmarna (vilket motsvarar strax under 2% av besökarna) ska ha ett Plus eller Pro abonnemang helst innan jul men det ser mörkt ut, tyvärr måste vi ligga i dom trakterna för att det ska gå runt.

Medlemsnummer - Antal Plus/Pro - Procentuell andel

9000: 0st
8000: 8st (0,8%)
7000: 6st (0,6%)
6000: 7st (0,7%)
5000: 21st (2,1%)
4000: 17st (1,7%)
3000: 22st (2,2%)
2000: 28st (2,8%)
1000: 34st (3,4%)
-999: 49st (4,9%)

Totalt
200st (2,2%)

Vårt moment 22 är som tidigare att vi helst inte vill stänga forumet för icke-medlemmar men det kanske är oundvikligt. Idag är det många som tänker att dom inte BEHÖVER betala men skulle göra det om dom var tvungna. Lite synd men det fungerar ju så.

Alla förslag till hur vi ska aktivera våra nykomlingar och locka fler Plus/Pro är välkomna. Tankar på ett billigare 99mac Light finns också, men hur tusan skulle det fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 11:53

Martin,

Vad det handlar om är väl egentligen att just "sälja in" fördelarna med Plus/Pro-medlemskap för nya och befintliga medlemmar.

- Hur sker det idag för befintliga medlemmar??
- Hur sker det idag för nya medlemmar??

Om budgeten medger, föreslår jag dessutom att då man registrerar sig & betalat för Plus/Pro-medlemskap tillsänds en liten "välkomstpresent" av något slag ur det kommande 99-sortimentet.

-Torkel

Vi säljer inte in Plus och Pro speciellt bra, detta är något som definitivt måste förbättras. Ska försöka fixa det redan idag! (alla förslag uppskattas)

En välkomstpresent vore jättebra förutsatt att det går att lösa hyggligt billigt, förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 13:44

- Klistermärke....
- Musmatta....
- Medlemsrabatt hos ÅF...
- ....

Nämns det något om Plus/Pro i de automatiska mail man får i samband med registreringen? Om inte, snacka om gratis informationsyta.

Annan sådan kontaktyta är någonstans under de steg man gör innan man registrerat klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-23 19:59

Plus och Pro behöver en liten serie med snygga/säljade banners som rullar på sajten. Vanligt hederligt sälj.

Sälj presentkort som folk kan ha att ge bort som gåva i jul ??? Har man väl blivit tillvand så är det svårt att lämna Varje *gåvobrev* skulle kunna ha unika inloggningar och första gången dom loggar in med det köpta lösenordet så anger dom ett fritt valt användar-ID.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-24 08:59

Musmatta skulle vara välkommet.

256 nya medlemmar senaste fem dagarna, det är helt galet mycket.

Jag tror att "Class of 2004" är målgruppen för Plus och Pro, dom har inte bidragit lika mycket som våra veteraner. Det känns fel att det gäng som byggt upp 99mac till dagens nivå också ska stå för finansieringen - kanske skulle dom som hittar detta smörgåsbord tvingas bidra lite oxå?

Om vi fick in tjugo kronor för varje ny medlem skulle det göra en grym skillnad.

Se till att i samband med registreringen tydligt tala om att man kan slippa banners om man betalar. Det tror jag några skulle nappa på.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-27 20:47

Du tror inte att antalet registrerade medlemmar har något att göra med att 99mac åtminstone under en helg har varit stängt för icke-registrerade? :rolleyes: Överlag är väl det något nytt för 2004 om jag inte minns helt fel.
Nu ska gnäll-bollman uttala sig: Varför måste det vara så många medlemmar? Det känns ju som att det mesta går ut på att värva medlemmar. Om det nu är finansieringen som är problemet, säg då det å så får de som vill vara kvar hosta upp lite. Jag menar, med 9000 användare måste ju typ 50 pix täcka en hel del. De som inte vill betala, okej, då får de väl dra då, eller nått. Nu har ju den här såpan pågått i flera år. Vi vet att pengar saknas, medlemmar värvas i horder med morötter och "hot", tilläggstjänster lanseras, men hittills har ju inget lyckats täcka driften. Gör något radikalt dårå, för så här kan det inte fortsätta. Jag är av den åsikten att färre medlemmar helt klart är en fördel här. I övrigt kan jag ju säga att jag känner mig ganska vilsen här numera och inte speciellt "hemma", därav också mitt otroligt låga engagemang.
Jaha, å ingen bra slutkläm heller. Äh, jag går å drar nått gammalt över mig.... buuuu

Haha, Bollman är alltid Bollman

Intressanta åsikter som vanligt, jag ringer dig under veckan och snackar lite.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-29 23:56

Försök med den du! Jag drar till Madrid å kollar fotboll istället
(tebax nästa tisdag)

Mer "feta" nyheter i plus/pro-forumen som lockar till att registrera sig och betala en slant. Definitivt måste ni/vi bli bättre på att påminna folk om vilka fördelar plus/pro ger och sannerligen på att se till att påminna folk om betalning, när tiden löpt ut. Jag bad själv om ursäkt för någon vecka sedan för att jag inte betalt mitt PRO-konto. Ett enda mail som påminnelse, vilket snabbt glömdes bort och sedan visade det sig att mitt abonnemang hade gått ut sedan länge.

Sheriffen skrev en tråd om att man funderade på att inaktivera obetalda konton och vips så hade jag betalt. Tror att det är många som drar på det av olika anledningar eller ren glömska.

Marknadsföringen är nog A&O i det här fallet tror jag. Även om det kräver en vissa arbetsinsats så måste väl påminnelser och marknadsföring till stor del gå att automatisera. Utnyttja alla kanaler (som Kenneth skriver) för att markandsföra de olika abbonemangen, välkomstbrev, nyhetsbrev, trådar.

Det här blev lite luddigt känner jag, lägger ner nu!

Du har rätt - vi måste marknadsföra det bättre.

Jag jobbar på en ny vänsterspalt som kommer innehålla navigation och direktlänkar för många saker (á la http://www.ipodlounge.com )

som det har sagts, välkomstpresent tror jag skulle locka en del. Eller kör kampanjer, med typ 10 st exklusiva musmattor, eller klistermärken eller t-shirtar (kanske just det lite för dyrt), men lite grejer som man inte kommer kunna få på annat sätt. Tror jag skulle locka några iallaf.

Folk är så vana att få gratis på internet, om ni börjar kräva betalning för all medlemskap så försvinner antagligen många till andra forum istället. Många registerar sig nog bara för att snabbt få hjälp med problem och liknande och för det betalar man nog inte för ett långt medlemskap. En idé om det krisar sig är att låta forumet vara gratis i ett par månader eller mer, och låta det första året eller så vara väldigt billigt. Då får de nya medlemmarna smak för forumet och lär sig stegvis att acceptera tanken att betala för tjänsten.

Men allt det där är farligt, jag är glad att jag slipper fatta sådana beslut.. Lycka till

Jag tror så här, va.
Plus och pro-medlemmarna är ofta de som kan mest och därför de som behöver minst hjälp och hjälper andra mest. Det är typ ett systemfel som är svårt att åtgärda eftersom man inte borde behöva betala för att hjälpa andra.
Om man kunde ordna så att det är lättare att få hjälp om man är plus eller pro-medlem på nåt sätt så kanske fler folk som är beroende av snabb hjälp skulle punga. Tillexempel kanske man kunde få möjlighet att starta klibbiga trådar som får ligga i en timme eller en dag eller nåt. Eller bara få större rubrik till sina trådar.

Sen är prylar alltid kul och det tror inte jag behöver vara dyra saker alls. Om det är nåt coolt man bara kan få tag på som plus eller pro-medlem så spelar prislappen mindre roll.

Jag skulle behöva en ny musmatta och en rund, i (nuvarande) 99mac-färgerna, som det står typ "99mac, Plusmedlem" eller nåt på skulle passa perfa

1
Bevaka tråden