Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot-tider för ibook 12"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur långa boot-tider är det ungefär på en ibook 12"? Naturligtvis beror det på konfigurationer, hårdvara osv. men ett ungefärligt värde vore intressant att få. Jag funderar på att skaffa en själv men har aldrig testat starta en Mac och OS X så därför är jag intresserad. Snackar vi samma tider som för Win2k eller WinXp som är de enda operativsystem jag för tillfället kan refferera till.

M.v.H.
Aquilas

Ursprungligen av aquilas20:

Hur långa boot-tider är det ungefär på en ibook 12"? Naturligtvis beror det på konfigurationer, hårdvara osv. men ett ungefärligt värde vore intressant att få. Jag funderar på att skaffa en själv men har aldrig testat starta en Mac och OS X så därför är jag intresserad. Snackar vi samma tider som för Win2k eller WinXp som är de enda operativsystem jag för tillfället kan refferera till.

M.v.H.
Aquilas

En iBook/Powerbook tar runt en minut att boota. Mindre med strippat system och snabbare hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 06:43
Ursprungligen av Errol Garner:

En iBook/Powerbook tar runt en minut att boota. Mindre med strippat system och snabbare hårddisk.

…och, hur ofta bootar man egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-23 10:34
Ursprungligen av Pär:

…och, hur ofta bootar man egentligen?

En gång

Ursprungligen av Pär:

…och, hur ofta bootar man egentligen?

Vid varje uppdatering av systemet, annars gäller vila zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Ursprungligen av Pär:

…och, hur ofta bootar man egentligen?

Använder man datorn intensivt och/eller inte har så mycket minne så tycker jag att man kan/bör göra det runt 1 gång i veckan eller när datorn känns seg. För de som inte använder datorn så intensivt så kan man ju sikta på längre uptime.

wow, tänkte inte på detta. det verkar ju hur skönt som helst att slippa starta datorn varje gång.
ännu ett skäl för mig att byta till mac

Ursprungligen av Pär:

…och, hur ofta bootar man egentligen?

Precis min tanke. Jag har faktiskt ingen aning alls. Och ändå är den enda dator jag använder hemma en iBook 12".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-24 01:18

Sugs inte batteriet ut om man låter den vila?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-24 01:33
Ursprungligen av knappen:

Sugs inte batteriet ut om man låter den vila?

I princip inte. Den enda strömmen som går åt är väl den som lyser upp den lilla vita ljusdioden som pulserar i andningstempo vid vila. Jag har haft min PowerBook G4 i vila i veckor utan att jag märkt någon urladdning av batteriet...

Ursprungligen av akesson:

I princip inte. Den enda strömmen som går åt är väl den som lyser upp den lilla vita ljusdioden som pulserar i andningstempo vid vila. Jag har haft min PowerBook G4 i vila i veckor utan att jag märkt någon urladdning av batteriet...

Tyvärr så laddas batteriet ut en del även vid vila iaf på min relativt nya Powerbook.

Ursprungligen av knappen:

Sugs inte batteriet ut om man låter den vila?

Jo, men tillräckligt långsamt för att det inte ska gära någon egentlig skillnad. Kanske om man bara använder datorn en gång per vecka eller varannan vecka, men är det så sällan kan man ju kosta på sig att stänga av den.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-23 13:48
Ursprungligen av aquilas20:

Hur långa boot-tider är det ungefär på en ibook 12"? Naturligtvis beror det på konfigurationer, hårdvara osv. men ett ungefärligt värde vore intressant att få. Jag funderar på att skaffa en själv men har aldrig testat starta en Mac och OS X så därför är jag intresserad. Snackar vi samma tider som för Win2k eller WinXp som är de enda operativsystem jag för tillfället kan refferera till.

M.v.H.
Aquilas

Boot-tiden är ju inte så viktig på en iBook eftersom det är ytterst sällan man behöver starta om/stänga av den. Fäll bara ner locket så somnar den, när du fäller upp det är den igång där du slutade på ca 2 sekunder. Att detta fungerar så otroligt bra och smidigt är något jag verkligen uppskattar med Apples datorer, otroligt skönt att aldrig behöva vänta på några uppstarter

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 22:15

Påverkas batteriet på något sätt av viloläget om man har nätadaptern ikopplad? Det jag undrar är om batteriets livslängd förkortas av att jag inte stänger av datorn över natten?

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Påverkas batteriet på något sätt av viloläget om man har nätadaptern ikopplad? Det jag undrar är om batteriets livslängd förkortas av att jag inte stänger av datorn över natten?

/Fredrik

undrar samma sak

Det enda som i princip drar ström vid vila är lysdioden och dess förbrukning är ganska minimal. Eftersom du samtidigt har strömadaptern i blir ju batteriets påfrestning så otroligt liten så att livlängden påverkas ej. Det drar troligtvis mer av batteriet att stänga av/sätta på datorn än att sätta den i vila, så det borde med min logik vara bättre att ha den i vila över natten... Med nätadaptern i vill säga

1
Bevaka tråden