Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AP Express funkar fint!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-10 00:00

Har just satt igång min AP Express och kan rapportera att den funkar fint.
Installationen var lätt och efter tre enkla frågor från installeraren så lirar allt.

Mycket nöjd helt enkelt!

/S

Jo, Airtunes är en sann fröjd!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-26 17:09
Ursprungligen av Pegges:

Jo, Airtunes är en sann fröjd!

Själv har jag en NAD T742... utan möjlighet att namnge källa... :/ kommer koppla in den på CD ingången då jag har DVDn på DVD rätt logiskt hehe
(får min airtunes i samband med att min nya PB kommer om några v om man får tro apple...)

Det enda jag störde mig på var att man inte kan köra WPA ihop med WDS utan får nöja sig med WEP. Men att sitta med datorn i knät och lira musik i stereon är inget annat än skitfräckt. Särskilt nu när man är förkyld och parkerat sig i sängen hela dagen.

Ursprungligen av ohennig:

Det enda jag störde mig på var att man inte kan köra WPA ihop med WDS utan får nöja sig med WEP. Men att sitta med datorn i knät och lira musik i stereon är inget annat än skitfräckt. Särskilt nu när man är förkyld och parkerat sig i sängen hela dagen.

Jag upptäckte under APE-intallationen att jag körde 40-bitars WEP när jag trodde jag körde WPA. 128-bitars WEP blev således en rejäl uppgradering!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 09:49
Ursprungligen av ohennig:

Det enda jag störde mig på var att man inte kan köra WPA ihop med WDS utan får nöja sig med WEP. Men att sitta med datorn i knät och lira musik i stereon är inget annat än skitfräckt. Särskilt nu när man är förkyld och parkerat sig i sängen hela dagen.

Mig veterligen tillåter inte WPA-standarden WDS. Det fungerar inte på 3Com-prylar med WDS heller.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-12 10:14
Citat:

Jag upptäckte under APE-intallationen att jag körde 40-bitars WEP när jag trodde jag körde WPA. 128-bitars WEP blev således en rejäl uppgradering!

TYvärr så ger inte 128 bitar så mycket större säkerhet i WEP än 40 eftersom säkerhetshålen till största del sitter i den okrypterade delen. Drar mer bandbredd dock. Kan du köra WPA så gör det.

WEP är dock bättre än inget, speciellt för ett hemmanätverk där hotbilden är låg. Det finns alltid någon annan som inte har någon säkerhet alls. Som en av mina grannar t ex, vars nät en kompis loggade in på i ställer för på mitt, oavsiktigt.... Skall försöka identifiera honom/henne och diskret påminna om att lite säkerhetsinställningar aldrig skadar.....

Är det din stereo på bilden, Pegges? Hur fick du upp den snygga texten?

Ursprungligen av Kristofer G:

Är det din stereo på bilden, Pegges? Hur fick du upp den snygga texten?

Jepp, det är min NAD-reciever (T743). När man konfigurerar en ny ljudkälla (APE i detta fall) på den kan man välja ett namn på källan. Det var inget automatiskt eller så, alltså. Men visst ser det high tech ut?

Ahaa. Jo det ser väldigt high tech ut.

Det var et h-e att få min dator att glömma bort sina gamla AirPort-inställningar. Innan jag lyckades med det ville den inte kännas vid min nya Airport Express. Men när det väl var löst gick det så snabbt för assistenten att ställa in allt att man undrade om det var gjort över huvud taget. Så nu sitter man här och bestrålas av onda radiovågor från alla håll

Ljudet är grymt. Mycket bättre än när jag förr hade en sladd mellan datorn och stereon. Märkligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 14:38

Varför kör ni förresten krypterat?? Vad är egentligen oddsen för att man ska bli hackad i sitt lilla nät??

Jag var nyligen i NYC och nästan var man än satte sej på manhattan så fanns det ett par till ett tiotal öppna nät - helsjyst! Man kunde kolla mailen närsomhelst, varsomhelst. Så nu när jag skaffade min Aiport Express så valde jag att köra helt öppet - känns trevligt.

Jag tänker lite så att eftersom jag har alla portar stängda och inga tjänster påslagna så är det hyffsat safe... Eller?? Borde jag korka igen?? Nån som blivit hackad över sitt trådlösa??
Att dela med mej av mitt smalband (512K) känns helt ok.

mvh jensa

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-13 14:42

Så långe som ingen nyttjar ditt nät för att skicka spam eller hacka någon annan maskin någonstans. Mindre kul när du blir avstängd av din bredbandsoperatör, eller t o m polisanmäld för dataintrång.....

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 15:01

hmm... sant sant.
...och synd. kan inte folk bara vara snälla.?

Man kanske skulle sätta upp en portal liknande pryl där folk får logga in på nätet och godkänna ett avtal om vad som är ok och inte. Skulle kaske kunna vara sjyst hobbyprojekt...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-08-13 15:02

Jag har själv tidigare haft mitt nät "public", men har stängt av det sista haövåret, just för risken att någon använder det till något skit! Skittråkigt för det hade verkligen varit smutt om alla hade kunna ha sina nät öppna.

Åter till APEn så är jag också kanonnöjd, så himla skönt att kunna sitta vid datorn och jobba och byta musik på stereon!

Måste bara säga att Airport Extreme (airtunes) är helt sanslöst! Och räckvidden! Bor i en ganska stor villa, och mottagningen är fantastisk! Mätaren sjunker nästan ingenting vart man än går, och då är det betongväggar! Att man sen kan koppla förstärkaren och styra med itunes, är ju så att man kan bli gråtfärdig. Köp, köp!!!

hur är det med kapacitet i APE? ger den utlovad hastighet? har beställt 10Mb hos bredbandsbolaget och funderar på att komplettera med APE. tillsammans med salling klicker i mobilen och s-video till tv:n blir det knepigt att få till något elegantare. skulle vara med femkanaligt dts-ljud över ape.

men frågan är om ape ger vad som utlovats? och, en annan sak, kan man hänga på en pc med trådlöst pc-kort utan att förlora bandbredd i någon av burkarna?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-08-26 14:11

Måste bara skriva av mig lite:) Har precis installerat AE och den är så grymt, som vanligt med apple super enkelt att installera. Anslut till min befintliga aiport extrem basstation, så nu kan jag även ligga långt ut på gräsmattan och surfa:) Kör ljudet via tosslink och det låter ju riktigt nice, superpryl:)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-08-26 16:04

Har noterat lite knäppigheter. Hemma har jag airport express. Om jag har haft iTunes igång hemma och stänger locket på pb:n och öppnar den igen på jobbet så kommer det inte nått ljud (jag jag skiftar till datorns ljud)

Likaså så kunde jag inte vänta med att prova den hemma först, utan slet upp den på jobbet och testade. Funkade kanon och fungerade direkt, när jag sedan kom hem fick jag hålla på en stund innan den fungerade ihop med min extremebas, fick faktiskt konsultera manualen.

Hur är räckvidden ?

Har en väldigt avlång lägenhet, vill gärna kunna sitta i köket och surfa medans ap:e sitter i vardagsrummet. kanske 20m imellan.

Min Express funkar fint för det mesta. Om jag inte spelar någon musik men har stereon på så uppstår det ganska otäcka knäppljud i högtalarna med jämna mellanrum. Vidare har jag då och då råkat ut för diverse mysko nätverksproblem vilka lösts efter omstart av expressen. Ibland vägrar t.ex. iTunes att hitta mina stereohögtalare.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 00:37
Ursprungligen av TZW:

Min Express funkar fint för det mesta. Om jag inte spelar någon musik men har stereon på så uppstår det ganska otäcka knäppljud i högtalarna med jämna mellanrum. Vidare har jag då och då råkat ut för diverse mysko nätverksproblem vilka lösts efter omstart av expressen. Ibland vägrar t.ex. iTunes att hitta mina stereohögtalare.

Har samma problem. Det återkommer hemska knäppljud i högtalarna som är inkopplade men detta sker när man knäpper av och på vissa lampor i lägenheten. Blir bara när kabeln till högtalarna är inkopplad till basstationen.

Ärkeskumt om man frågar mig.

kommer nog vänta innan jag köper mig en airportexpress, lite väl mycket strul med dom för att jag ska känna mig riktigt säker.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 20:02

Kan man ha flera AP Express? i olika rum så att säga, har nämligen flera stereos, och skrivare på olika stället.

//André

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-15 20:53

Hur många du vill!

Men du kan bara lyssna från en APE åt gången...

Det finns ingen planderad uppgradering så man kan från ljudet från andra program eller hela osx på över airtunes? tänkte mest på DVD Player och VLC?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 22:10
Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Det finns ingen planderad uppgradering så man kan från ljudet från andra program eller hela osx på över airtunes? tänkte mest på DVD Player och VLC?

Blir lite knepikt då det är någon sekunds fördröjning på ljudet till steron via AirTunes.
Men tänk om den skulle klara av att strömma både video och ljud, vore hel bra. Jag skulle köpa ny på en gång om det kom en sådan.

Ursprungligen av Dr.Greenbaum:

Det finns ingen planderad uppgradering så man kan från ljudet från andra program eller hela osx på över airtunes? tänkte mest på DVD Player och VLC?

Jag inbillar mig att det borde komma snart. Kanske i Tiger?

Ciryon

Bevaka tråden