Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nvidia 6800 Ultra DDL

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har tittat närmare på det fetaste grafikkortet på Macmarknaden just nu - Nvidia 6800 Ultra DDL

Tillverkare: Apple
Beskrivning: Grafikkort för Power Macintosh G5
Pris: 6.495kr inkl moms
(5.435 kr inkl moms vid samtidigt beställning av ny dator ifrån AppleStore)

I samband med att Apple lanserade den nya 30" Cinema HD Display bildskärmen introducerades även ett matchande grafikkort ifrån Nvidia kallat 6800 Ultra DLL. Vi valde att skaffa ett kort främst för att kunna testa den nya jätteskärmen och mitt test är därför inte inriktat på spelprestanda (läs mer nedan).

Detta kort passar endast för Power Macintosh G5 eftersom det kräver AGP 8x kontakt i datorn. Som du märker är kortet inte litet, det är snarare enormt jättestort och vi blev förvånade över måtten på den diskreta Applekartongen. Som du ser av bilderna är kortet av fullängd och är så brett att det tar upp även den intilliggande PCI/PCI-X platsen. En enorm kylfläns med en lika stor fläkt sköter kylningen.

Två DVI-portar av typen Dual-link DVI gör att du kan använda alla Apples nya bildskärmar i upplösningar upp till 2560x1600 med 30" Cinema HD Display, du kan ansluta dubbla trettiotummare om du har det behovet. Kortet är utrustat med 256MB grafikminne vilket är fyra gånger så mycket som det originalmonterade Nvidia 5200-kortet. Som notis kan vi säga att det går att driva en 30" Cinema HD Display med ett vanligt Nvidia 5200-kort fast endast i halva upplösningen: 1280x800.

Vi installerade kortet i en Power Macintosh G5 av den första generationen och fick genast en del problem eftersom vi inte uppgraderat till Mac OS X 10.3.5. Istället för att klaga på avsaknaden av Nvidia-drivrutiner fick vi upprepade kernel-panics. Det går inte heller att installera drivrutinerna om du inte har 10.3.5. Vi bytte tillbaka till det originalmonterade Nvidia 5200-kortet och uppgraderade Mac OS X till 10.3.6 - då ingick drivrutinerna till Nvidia 6800-kortet.

Vi kan även varna för den sylvassa metallkanten kring PCI & AGP-platserna som är väldigt lätt att skära sig på. Jag har ett plåster kring pekfingret efter att ha fått ett halvdjupt jack. Jag har hört att återförsäljare har liknande upplevelser.

På drivrutin-CD:n medföljer en Firmware-uppgradering som måste installeras innan man kan använda Nvidia 6800-kortet. Uppgraderingen gör att "fläkthastigheten anpassas för den ökade strömförbrukning och värmeutveckling som grafikkortet genererar". Med andra ord - mer surrande. Vi har inte hittat någon information om uppgraderingen går att ta bort, kanske vet medlemmarna mer om detta?

Efter att vi uppdaterat Mac OS X inkl drivrutiner, firmware uppgraderat , skurit fingret och tryckt in kortet i datorn möts vi av ett tydligt surrande när vi slår på datorn. För dig som sitter på en reklambyrå med en massa bakgrundsljud är detta inget problem men om du sitter i en tyst miljö hemma eller i en studio kommer nog detta bli irriterande i längden.

Nvidia har lanserat en lillebror till Nvidia 6800 Ultra DDL kallat 6800 GT som inte skiljer sig mycket. Skillnaden är att kortet är ungefär 10% långsammare (100MHz lägre klockfrekvens för minnet) och minst 20% billigare. Nvidia uppger att 6800 Ultra levererar 35,2GB per sekund ifrån minnet jämfört mot 32GB för 6800GT.

Prestandajämförelser

Vi har valt att presentera amerikanska Barefeats prestandatest i väntan på att MacGamers ska göra egna jämförelser.

Unreal Tournament 2004 - Flyby i högsta kvalitet 1920x1200
Frames per second, tester gjorda på G5 2x2.5GHz

ATI Radeon 9600XT: 59fps
ATI Radeon 9800SE: 111fps
ATI Radeon 9800XT: 118fps
Nvidia GeForce 6800 Ultra: 188fps

Quake 3 Arena - högsta kvalitet 1920x1200
Frames per second, tester gjorda på G5 2x2.5GHz

ATI Radeon 9600XT: 81fps
ATI Radeon 9800SE: 153fps
ATI Radeon 9800XT: 163fps
Nvidia GeForce 6800 Ultra: 302fps

Apple Motion - render RAM Preview
Frames per second, tester gjorda på G5 2x2.5GHz

ATI Radeon 9600XT: 7.7fps
ATI Radeon 9800SE: 10.3fps
ATI Radeon 9800XT: 10.3fps
Nvidia GeForce 6800 Ultra: 14.3fps

Testade grafikkort:
nVidia GeForce 6800 Ultra DDL (8X, 256MB)
Rad9800 XT = Radeon 9800 XT OEM (8X, 256MB
Rad9800 SE = Radeon 9800 Pro Mac Special Edition (8X, 256MB)
Rad9600 XT = Radeon 9600 XT OEM (8X, 128MB)

Betyg:

Betygssättningen är helt beroende av användningsområdet. För en stor majoritet innebär kortet att man blir cirka femtusen kronor fattigare, datorn surrar betydligt mer än innan och i stort sett alla vanliga applikationer går precis lika fort som innan.

För den som spelar är Nvidia 6800 Ultra en revolution när det gäller spel i hög upplösning, frågan är om kortet motiverar priset dock? MacGamers kommer att låna kortet och skriva ett eget omdöme som endast tar hänsyn till prestanda jämfört med ATI:s Radeon 9800 och Nvidia 5200-kort. Dom kommer säkert uppskatta detta monsterkort mer än jag gjorde.

För den som skall köpa en 30" Cinema HD Display idag finns bara ett alternativ - lillebror 6800GT som ger bättre pris/prestanda men innebär samma uppoffringar i fläktljud. Vi hoppas att ATI börjar leverera sina Radeon X800-kort som troligen kommer bli tystare och inte lika stora fast med liknande prestanda. Då är inte längre Nvidia 6800-serien lika attraktiv.

Omdöme:

+
Mycket goda prestanda för spelande i hög upplösning
Ett måste för den som vill använda 30" Cinema HD Display idag
Snabbare rendrering i exempelvis Apple Motion

-
Riktigt dyrt
Tydligt fläktljud
Tar upp en extra PCI/PCI-X plats
Påverkar inte prestanda alls i dom flesta applikationer

Länkar:

Barefeats test i 1280x1024
Barefeats test i 1920x1200

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 16:49

Den som vill jämföra 6800 med X800 kan kolla på PC-versionerna av dem här:

http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQyLDI=

Undrar just hur högt fläktljud X800 har...

Ursprungligen av wognum:

Undrar just hur högt fläktljud X800 har...

Inte så det stör...ca 20db eller som en riktigt tyst chassie fläkt...

Tack för bra test!

Vore intressant att veta hur många som köper ett sådant här kort bortsett ifrån alla som samtidigt köpt en 30" Cinema Display.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 21:48
Ursprungligen av Björnström:

Vore intressant att veta hur många som köper ett sådant här kort bortsett ifrån alla som samtidigt köpt en 30" Cinema Display.

Jag kommer nog med 87,8% sannolikhet ersätta mitt 9600-kort med ett 6800 Ultra eller GT... inom kort. Speciellt med tanke på att de första testerna visar att X800 inte har samma prestanda som 6800, trots att det är nyare.

Jag skall bara ta reda på hur bra det funkar med Cinema 4D. Så jag har ett riktigt bra alibi för mitt samvete när jag lirar World of WarCraft...

BTW - Bra test Björnström!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-23 00:22
Ursprungligen av wognum:

Jag kommer nog med 87,8% sannolikhet ersätta mitt 9600-kort med ett 6800 Ultra eller GT... inom kort. Speciellt med tanke på att de första testerna visar att X800 inte har samma prestanda som 6800, trots att det är nyare.

Jag skall bara ta reda på hur bra det funkar med Cinema 4D. Så jag har ett riktigt bra alibi för mitt samvete när jag lirar World of WarCraft...

BTW - Bra test Björnström!

Sorry, men prestandaskillnaden i Cinema 4D mellan 9600 Pro, 9600XT, 9800XT och Geforce 6800 Ultra är i princip obefintlig, endast några få ej märkbara procent. Dessutom fungerar inte "Dual-Planes" med Nvidia-baserade kort så du kommer faktiskt få rejält mycket _sämre_ OpenGL-prestanda i Cinema 4D med ett Geforce FX 6800 än ett Radeon 9600 Pro i många fall. Lite ironiskt faktiskt

Enligt Maxon ligger begränsningen ligger i Apple OpenGL-drivrutiner och inte i hårdvaran på korten i det här fallet...

Men du kommer ju i alla fall få bättre framerate i Quake 3 och World of Warcraft, alltid något

  • Medlem
  • 2004-11-23 08:05

Om någon som har ett 9800 kort skall uppgradera till Nvidia 6800 för att ligga på topp så är jag intresserad av ett begagnat 9800 kort. Hör av dej i så fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 20:30

När kommer ni med en ” liknande” test av 30 tummaren?

Tack för denna. Intressant. Mycket intressant.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 21:43

Har ni testat köra kortet med dual 30" ?, Skulle gärna vilja se bilder med någon snubbe som sitter vid sådana pjäser...

Ursprungligen av jockeleu:

Har ni testat köra kortet med dual 30" ?, Skulle gärna vilja se bilder med någon snubbe som sitter vid sådana pjäser...

Det är ju inte helt lätt att få tag på TVÅ sådana skärmar för test - vi köper ju inte in skärmarna till testlabbet. Men jag ska försöka, dom finns ju för demo lite här och där så kanske nästa vecka...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-22 22:11

Fungerar vilken DVI skärm som helst på det kortet?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 14:27

Fy fasiken vad trist med 6800 och C4D... men det verkar vara samma strul med PC-versionen också såg jag på forumen. Trist

Tja, då rasade min köpchans kraftigt från 87,8% till endast 85%... jobbigt.

Vad göra med sitt 9600-kort? Kanske funkar bra som skärbräda... Eller kan man klämma in den i en G4:a tro?

Eller om man kan köra båda korten samtidigt? Så får man byta när man skall modellera...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 19:42

Bra test, men har ni aldrig lärt er vad statisk elektricitet kan ställa med? Lägga ett så dyrt kort på en ickeledande papplåda.

Jag kommer skriva ett test på 30" skärmen snart också, har provkört en vecka nu. Inte helt positiv...spännande va?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-05 13:00
Ursprungligen av Björnström:

Jag kommer skriva ett test på 30" skärmen snart också, har provkört en vecka nu. Inte helt positiv...spännande va?

Väntar med spänning.... när kommer det????

1
Bevaka tråden