Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på G5?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 14:48

(Det tar emot egentligen att fråga om Linux i ett UNIX-forum, men men)

Har en partition på 4 GB som jag inte använder på min G5:a, så jag tänkte att man kanske skulle prova att installera linux på den. Jag vill ha minsta möjliga konfig av systemet.

Har försökt få igång Ubuntu, men det stannar under uppstarten av installationsskivan. (alldeles efter att den "registrerat" mitt Radeon 9800pro, om någon kanske kan hjälpa mig med det problemet?)

Gentoo Live CDn har jag fått igång, men att sakna grafiskt gränssnitt går "fetbort" för mig. Och i helvete heller att jag spenderar en hel helg bara för att den vill att jag skall kompilera allting själv, som är fallet på de vanliga skivorna.

Har varken lust att betala för CD-skivor när jag bara vill leka lite, eller ladda ner en distribution som ligger på "femtioelva" skivavbildningar.

Så vad finns det för alternativ på tre skivor eller mindre för mig som har satt dessa snäva kriterium?
Har ett gäng RW-skivor, både CD och DVD, så jag är inte rädd för att testa mig fram.

Har du provat Yellowdog linux?
http://www.yellowdoglinux.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 16:02

Det är att 4.0 (Den som är kompatibel med G5) är inte släppt för nedladdning än, utan går bara att köpa än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 10:56
Ursprungligen av Netzach:

Det är att 4.0 (Den som är kompatibel med G5) är inte släppt för nedladdning än, utan går bara att köpa än så länge.

< http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=8139&part=shownews.inc&s= >

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 16:31

Testa Unbuntu Linux. Fast vad ska du med Linux till när du har Mac OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 16:38
Ursprungligen av Mondo:

Testa Unbuntu Linux. Fast vad ska du med Linux till när du har Mac OS X?

Installationsskivan till Ubuntu stannar under uppstart. Lyckas inte installera det... :-/

Vill bara "leka" lite, inget seriöst arbete.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-20 18:34

Skulle rekommenderat någon *BSD, men ingen har G5 support ännu.

Angående att linuxdistar som ligger på flera cds, du behöver bara den första cdn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 18:55

Suse ska ha stöd för ppc, om det inkluderar G5 törs jag inte svara på...
Den är väldigt lätt att komma igång med Suse, men man måste tåla KDE och YaST....

Men, varför.... lek...tja okej då... men tigg till dig en gammal PC av någon och kör linux på den istället... Det är typ 100000 gånger enklare än att strula på din fina Mac, som dessutom mår bäst av OSX (och du med, tro mig )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 19:54
Ursprungligen av swede:

...men man måste tåla KDE och YaST

YaST?

Personligen skulle jag installera Window Maker, den helt klart minst störande av *nix-fönsterhanterare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 21:58
Ursprungligen av Netzach:

YaST?

YAST = Yet another Setup Tool

Det är SUSEs installations/config tool för majoriteten av tjänsterna på sitt system.
Tyvärr så lider Yast av att den inte klarar att konfa alla delar av systemet, men samtidigt
f-kar upp alla dina egenhackade inställningar...

Lite trist, då SUSE är det bästa disten, IMHO, med tanke på vad som installeras som default; LVM, rejserFS, Postfix etc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 21:48

YDL 4.0 är ute nu, men inte fan ville det fungera det heller. INstallerades utan problem (lite grafioska buggar under installationen, men det var allt).
Men det vill instarta systemet helt, utan stannar bara. Och nu sitter jag med 4GB HD som jag inte kan få tillbaka pga att skivverktyg inte vill formatera partitionerna.

Finns fdisk, eller motsvarande till Darwin så att man kan fixa tillbaka partitionerna i terminalen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 21:53

fdisk finns säkert med i bsd-subsystem i osxinstallationen
dvs. in i terminalen bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 22:46
Ursprungligen av Pär:

fdisk finns säkert med i bsd-subsystem i osxinstallationen
dvs. in i terminalen bara

Det finns någonting som heter fdisk, men det är inte den som jag är ute efter.
Hur formaterar jag en EXT3-partition utan att boota i min icke fungerande linuxinstallation?

1
Bevaka tråden