Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport och rutan "Distribuera IP-adresser" ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man klickar bort "Distribuera IP-adresser" i Airport administratörsverktyg så säger en liten tipstext att jag nu måste konfigurera TCP/IP manuellt, DHCP är inte aktiv.

Men sedan visar det sig att om jag i Systeminställningar/Nätverk väljer något annat än just automatisk DHCP-tilldelning fungerar det INTE. Däremot fungerar just den automatiska DHCP-tilldelningen precis som vanligt. Tvärtemot vad tipstexten påstår alltså.

Någon som har en förklaring på detta?

Fakta:
Airport (original - Graphite)
OS 10.3
Powerbook 667 MHz
Bredband via BBB (adsl) kopplad via Ethernet till Airport

Japp, du får IP från BBB... Så istället för att DHCP servern i AirPorten ger dig ett ip-nummer så ger BBB dig det istället.

Ursprungligen av metalmike:

Japp, du får IP från BBB... Så istället för att DHCP servern i AirPorten ger dig ett ip-nummer så ger BBB dig det istället.

Lite bakläxa för Apples instruktionstext i det här fallet alltså.

Nja, det kan man inte påstå. Du har en aktiv DHCP i ditt nät. Om du skulle haft en fast IP på din anslutning så skulle din dator inte fungerat utan att du skulle angivit en IP-adress.

Ursprungligen av Micke W:

Nja, det kan man inte påstå. Du har en aktiv DHCP i ditt nät. Om du skulle haft en fast IP på din anslutning så skulle din dator inte fungerat utan att du skulle angivit en IP-adress.

Fast de hade kanske behövt nämna båda fallen. Instruktionen säger ju utryckligen att jag måste göra IP-tilldelningen själv utan att nämna att det bara gäller i somliga fall.

Jag hade i alla fall lite svårt att begripa det hela och då är jag ändå ingen total dataamatör.

1
Bevaka tråden