Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har jag beställt min första Mac, en iMac G5! Men hur är det med spel...?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-22 15:39

Efter mycket om och men har min arbetsgivare "tillåtit" att jag beställt en Mac under Hem-PC-klausulen. Det blir en iMac G5 20"!! Efter att tvekat några år, sedan suktat i många år kändes det helt rätt med senaste iMacen. Tidigare med PCn, har nog ca 50% av min datortid gått till att hålla OS:et vid liv och någorlunda friskt. Jag inser nu att jag nu till jul när iMacen kommer, att jag helt oväntat kommer att ha tid med lite spel kanske, som jag inte hunnit de senaste 5 åren. Jag vet att iMacen inte är den ultimata spelmaskinen, men eftersom jag ligger 5 år efter i spelutvecklingen tror jag att jag kommer trivas ändå!?

Nu är frågan, var handlar man Mac-spel till bra priser?
Finns EA Sports spelen till Mac (NHL, FIFA mm)?
Annars, vad är det ballaste spelet på Mac just nu?

/Ulf Karlsson, snart iMacare

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-22 16:15

World of Warcraft!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 16:25
Ursprungligen av DaWolf:

Finns EA Sports spelen till Mac (NHL, FIFA mm)?
/Ulf Karlsson, snart iMacare

Börja gärna porta jag vill se FIFA också men EA gör inget för mac alls vad jag vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-22 20:22
Ursprungligen av juanito:

Börja gärna porta jag vill se FIFA också men EA gör inget för mac alls vad jag vet.

Det var som jag misstänkte...
Men var är bra ställe att köpa Mac-spel då?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-22 20:33

www.macoteket.se

webhallen.se har några också

ginza.se kanske har några också

"Annars, vad är det ballaste spelet på Mac just nu?"

BF1942 är värt pengarna!

Ursprungligen av DaWolf:

Efter mycket om och men har min arbetsgivare "tillåtit" att jag beställt en Mac under Hem-PC-klausulen. Det blir en iMac G5 20"!! Efter att tvekat några år, sedan suktat i många år kändes det helt rätt med senaste iMacen. Tidigare med PCn, har nog ca 50% av min datortid gått till att hålla OS:et vid liv och någorlunda friskt. Jag inser nu att jag nu till jul när iMacen kommer, att jag helt oväntat kommer att ha tid med lite spel kanske, som jag inte hunnit de senaste 5 åren. Jag vet att iMacen inte är den ultimata spelmaskinen, men eftersom jag ligger 5 år efter i spelutvecklingen tror jag att jag kommer trivas ändå!?

Nu är frågan, var handlar man Mac-spel till bra priser?
Finns EA Sports spelen till Mac (NHL, FIFA mm)?
Annars, vad är det ballaste spelet på Mac just nu?

/Ulf Karlsson, snart iMacare

Om du har valt iMacen för spel så har du gjort ett grovt misstag!
imacen är ingen bra spelmaskin överhuvudtaget, helt enkelt för att grafikkortet är alldeles för dåligt!
NVIDIA GeForce FX 5200 är gammalt och dåligt kort, tyvärr!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-25 22:27
Ursprungligen av Hunter78:

Om du har valt iMacen för spel så har du gjort ett grovt misstag!
imacen är ingen bra spelmaskin överhuvudtaget, helt enkelt för att grafikkortet är alldeles för dåligt!
NVIDIA GeForce FX 5200 är gammalt och dåligt kort, tyvärr!

Han skriver ju "Jag vet att iMacen inte är den ultimata spelmaskinen"..... :rolleyes:

Ursprungligen av Hunter78:

Om du har valt iMacen för spel så har du gjort ett grovt misstag!
imacen är ingen bra spelmaskin överhuvudtaget, helt enkelt för att grafikkortet är alldeles för dåligt!
NVIDIA GeForce FX 5200 är gammalt och dåligt kort, tyvärr!

För det första så har iMac G5 ett 5200 Ultra grafikkort och för det andra så duger iMac G5 gott till de flesta spel. Tar för givet att du inte ens testat en iMac G5 själv?

Ursprungligen av Hunter78:

imacen är ingen bra spelmaskin överhuvudtaget, helt enkelt för att grafikkortet är alldeles för dåligt!
NVIDIA GeForce FX 5200 är gammalt och dåligt kort, tyvärr!

Det var konstigt. Vi spelar dagligen splitter nya spel på iMac'en. Jag får kolla nästa gång och se om du har rätt.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-11-29 14:20
Ursprungligen av Ciryon:

Det var konstigt. Vi spelar dagligen splitter nya spel på iMac'en. Jag får kolla nästa gång och se om du har rätt.

Ciryon

Spelar också nya spel på min iMac G5 ganska ofta, det fungerar utmärkt. Jag tycker att folk överdriver hur dålig iMacen är som spelmac.

Ursprungligen av Henke:

Spelar också nya spel på min iMac G5 ganska ofta, det fungerar utmärkt. Jag tycker att folk överdriver hur dålig iMacen är som spelmac.

Har just laddat ner MacMame och spelar Gravitar och MissileCommand från början av 80-talet, jäv...t coolt!!!!!

PS Behövs inte så avancerade grafikkort där inte, spelen är på 40kb.......

  • Medlem
  • 2004-11-29 19:24
Ursprungligen av Svenne:

Har just laddat ner MacMame och spelar Gravitar och MissileCommand från början av 80-talet, jäv...t coolt!!!!!

PS Behövs inte så avancerade grafikkort där inte, spelen är på 40kb.......

De laggar inte sönder eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-26 08:30

Asch, jag har ett GeForce Ti 4600 själv i min Peze hemma. Kan spela Doom 3, fast kanske inte i högsta upplösning. Det fungerar bra till det mesta, men visst borde det varit ett nyare i en så pass ny dator. Men ska man inte spela FPS spel så fungerar det ju.

  • Medlem
  • 2004-11-26 10:02

Kolla Aspyrs hemsida för spel för mac, de släpper/portar flest spel:
http://www.aspyr.com/

Annars:
http://mac.ign.com/?fromint=1
http://www.macgamer.com/
http://www.macgamefiles.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 10:02

Aha, så detta företag jobbar med att porta andra företags spel till Mac, eller?
Kanske man skall ta kontakt med EA och sadla om till "game porter"...
Tack för all info i alla fall. Jag väntar på min beställda iMac så länge....nån som vet om de 2-3 veckor som lovas håller, eller tar det längre tid?

/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 11:01

Haha, om det är något Apple inte kan hålla så är det utlovade leveranstider. 3-4 dagar betyder ca. 2 veckor. Med lite tur.

Ursprungligen av DaWolf:

Aha, så detta företag jobbar med att porta andra företags spel till Mac, eller?
Kanske man skall ta kontakt med EA och sadla om till "game porter"...
Tack för all info i alla fall. Jag väntar på min beställda iMac så länge....nån som vet om de 2-3 veckor som lovas håller, eller tar det längre tid?

/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 00:34

Leveransen på min ibook 12" tog ca 2 veckor trots individuell konfiguration så det stämmer säkert bra!

Med tanke på den här diskussionen hålls i MacGamers-forumet är det inte mer än rätt att jag pushar för macgamers.se också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 11:19
Ursprungligen av Christofer:

Med tanke på den här diskussionen hålls i MacGamers-forumet är det inte mer än rätt att jag pushar för macgamers.se också

Hepp, all information man vill ha finns nånstans på nätet, det är bara att hitta det som är det svåra....

Flyttar tråden till spelforumet.

/Christofer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-30 22:05
Ursprungligen av DaWolf:

Nu är frågan, var handlar man Mac-spel till bra priser?

Det finns inte så många svenska nätbutiker för Mac-spel men kolla dessa länkar och deras reasektion också. Om det är bra priser får du avgöra själv. Tänk på att det kan tillkomma 3% tull och 25% moms om man handlar utanför EU.

Om du inte spelat på 5 år kommer du att vara nöjd med din iMac länge. Själv har jag fortfarande inte hunnit att spela igenom Deus Ex som är fyra år gammalt och tycker att den grafiken duger gott och väl än idag. Spelkänslan är viktigare. Läs redaktionens och användarnas recensioner på Inside Mac Games (och här också förstås), ladda ner demon från Macgamefiles och avgör själv. Du kan också handla begagnade spel och göra riktiga fynd här i 99mac eller på forum.macworld.se/macborsen. Ha det så kul!

www.macoteket.se
www.nordicsoftsales.se
www.swedemac.se
www.apple.se
www.insidemacgames.com/store
www.amazon.co.uk
www.amazon.com
www.gogamer.com
www.outpost.com
www.macgamefiles.com (speldemo)

1
Bevaka tråden