Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem har rätt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När nu Telia lanserar följande Telia Bredband 24 Mbit bygger på en variant av ADSL-tekniken, så undrar jag om dom verkligen har rätt. Är det inte så att ADSL toppar hastigheten på 8 Mbit/s ( möjligen finns modem som kan klara 10 MBit/s ) medans VDSL ligger betydligt högre. Ganska fantasiskt att dom når så många fler kilometer bort från telestationen, tror att det är 2,5 kilometer. Detta står på deras webbsida och på en upprepad fråga till dom så vidhöll supporttjejen att det var ADSL och INTE VDSL. Trist för mig då min ort ( Äspered ) som förvisso tillhör Borås INTE finns med i planerna - bor man centralt på många andra orter så kan man ( om man verkligen vill ) bli Teliakund.

Olle

Jag ser min telefonstation från mitt fönster, sådär 50 meter bort

Det heter ADSL2+ och är en ny standard, tydligen billigare o "bättre" än VDSL så därför blev ADSL2+ den "stora" grejjen snarare än VDSL som var väldigt hypad men aldrig riktigt slog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 19:49
Ursprungligen av Jürgen B:

Det heter ADSL2+ och är en ny standard, tydligen billigare o "bättre" än VDSL så därför blev ADSL2+ den "stora" grejjen snarare än VDSL som var väldigt hypad men aldrig riktigt slog.

ADSL2+ är ju mycket sämre än VDSL. Med VDSL kunde man få 28 Mbit/s ner och åtminståne 10 Mbit/s upp, men med ADSL2+ kan man bara få 24 Mbit/s ner och bara 1 Mbit/s upp!

Om man binder sig i 18 månader så "bjuder" Telia på det nya modemet.
Vilket annars kostar 700:-.

Modemet har även en tv-utgång, och enligt supporten så kommer Telia att lansera tv via bredband.

Bra om Comhem får lite konkurrens.

Hej Olle,
A:et står väl för "Asymmetric" och antyder att kapaciteten är beroende på i vilken riktning information överförs. Det stämmer att den vanliga ADSL-tekniken stödjer en maximal hastighet på 8 Mbit/s för att hämta information och 1 Mbit/s för att skicka information. Läs vad andra har skrivit om den nya. A:et står väl fortfarande för "Asymmetric".
Sitter själv i valet och kvalet mellan att vänta någon månad på Telia 24 (har nu Telia 8) eller ta ett UPC:s nya Chello LAN 10 Mbit/s åt båda hållen och lägga ADSL-modemet på hyllan.

Ha det bra Olle,
hälsar Richard

Ursprungligen av Olle@mac:

När nu Telia lanserar följande Telia Bredband 24 Mbit bygger på en variant av ADSL-tekniken, så undrar jag om dom verkligen har rätt. Är det inte så att ADSL toppar hastigheten på 8 Mbit/s ( möjligen finns modem som kan klara 10 MBit/s ) medans VDSL ligger betydligt högre. Ganska fantasiskt att dom når så många fler kilometer bort från telestationen, tror att det är 2,5 kilometer. Detta står på deras webbsida och på en upprepad fråga till dom så vidhöll supporttjejen att det var ADSL och INTE VDSL. Trist för mig då min ort ( Äspered ) som förvisso tillhör Borås INTE finns med i planerna - bor man centralt på många andra orter så kan man ( om man verkligen vill ) bli Teliakund.

Olle

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-23 07:14

ADSL= Asymmetrical Digital Subscriber Line, "asymsterisk" därför att det är olika hastigheter upp och ner. Normalt 8 megabits/sek ner och 768 kilobits/sek upp.

VDSL = Very high bit rate Digital Subscriber Line, upp till 26megabits/sek nära basstationen.

ADSL2+ och 2++ = ger bandvidd som medger 2.2MHz, dvs en nedladdningshastighet på upp till 24 megabits/sek även längre från basstationen.

Dudde var hittar du infot om Chellos LAN? inte på chello.se väl?

Det är en ny tjänst som introduceras i området där jag bor. Kostnaden är 310 kr/mån.
Men då ingår 5 m nätverkskabel.

Richard

Ursprungligen av Jürgen B:

Dudde var hittar du infot om Chellos LAN? inte på chello.se väl?

1
Bevaka tråden