Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor prestandaökning med NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:56

Hej alla kloka Mac-Pros!

Har någon av er erfarenhet av att byta ut grafikkortet från t.ex. ATI 9600 (64Mb) till NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL (256Mb) på en G5 2x1.8 (e.dyl.) med en större skärm som ex. Apples 23-tummare?

En det en stor skillnad att jobba med t.ex. InDesign eller Quark i stora tunga bilddokument?

Ok, ok,ok... jag erkänner! Jag måste ju komma på bra argument för att kunna köra World of WarCraft i full upplösning på min 23-tummare...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-12 15:58
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-12 17:23
Ursprungligen av hugg:

Jag skulle inte tro att kortet ger någon märkar prestandaförbättring alls i Indesign eller Quark, eftersom dessa programmen inte använder sig av OpenGL över huvud taget.

Länken du postade visade bara de prestandaförbättringar som kortet ger i OpenGL-baserade spel och program (Motion). Eftersom kortet har en bättre OpenGL-prestanda får dessa program bättre fart, vanliga 2D-program rullar på precis som med ett vanligt Radeon 9600 eller Geforce FX 5200.

Så svaret blir: Nej, kortet ger inte någon större prestandaförbättring i Indesign eller Quark. Den enda förbättringen du kan tänkas märka är aningen bättre Quartz Extreme-prestanda om du fyller upp grafikminnet på kortet fullständigt, något som händer mycket sällan vid dagligt arbete.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-13 10:50

Det jag framförallt svarade på var frågan:
Ok, ok,ok... jag erkänner! Jag måste ju komma på bra argument för att kunna köra World of WarCraft i full upplösning på min 23-tummare...

Där blir det en jäkla skillnad.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-21 12:56
Ursprungligen av hugg:

Det jag framförallt svarade på var frågan:
Ok, ok,ok... jag erkänner! Jag måste ju komma på bra argument för att kunna köra World of WarCraft i full upplösning på min 23-tummare...

Där blir det en jäkla skillnad.

Aha! Japp, det stämmer ju!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 22:22

Tack för svar!

Har någon av er haft "hands-on-erfarenhet" med 6800:an? Förutom prestanda så är det ju även ljudnivån som skall tas med i beräkningen....

Ingen som har köpt 6800GT?
Skulle vilja veta lite om ljudnivån i en G5:a med sådant kort osv.

Jag har ett sådant kort för testning just nu, kommer test imorgon om jag hinner klart.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 09:15

Björnström, syftar du på ett 6800 GT?

Ser verkligen fram mot ett utlåtande från The Sheriff himself!

Jag hoppas på att det blir fokus på prestanda i InDesign och kortets ljudnivå och inte en massa speltrams! Ok, du kan väl rapportera om hur snyggt det blir i World of WarCraft också, om du har tid! *droool*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 10:07

En fördel du kommer märka i "vanligt arbete" med ett bättre kort är främst att de har mer minne. Mer minne = mindre swap mellan RAM och GPU:ns VRAM. Alla fönster i OSX lagras på kortets VRAM så gott det går. Detta är en sak som kan komma att göra din "vardagliga upplevelse" bättre. Dock förustätter detta att du, som jag, kör ganska många program/fönster samtidigt och att maskinen inte har begränsningar på annat håll (vanligt RAM-minne ex).

Men ren 2D-prestanda så blir nog skillnaden ganska marginell.

Jag har ett Nvidia 6800 Ultra DDL

Se jämförelse mot 5200-kortet som levereras i datorn från fabriken:
http://media.99mac.se/testlabbet/nvidia6800/5200-6800.jpg

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 14:08

Hu vilket monster!! Det ser ut som om det inte vore fläkten som är det störande momentet - snarare att kortet morrar eller biter en när man skall montera det!

Ja, fy fan. Det där såg inte roligt ut. Väntar med spänning på X800 som ATI visade upp i en G5:a, det kortet ska bara ta en PCI-plats, dock på bekostnad av de dubbla 30" skärmarna, men hur många har två sådana monster?

http://www.macworld.com/news/2004/10/14/ati/index.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-22 18:28

Ja, ATI X800 är ju intressant om det kommer. Trodde verkligen Apple skulle få tummen ur … och ha detta kort som deras high-end val vid uppdateringen av G5:orna i sommras. Inte då. Apple laggar efter på grafikkortsidan tyvärr och jag tror ATi's drivruitner för MacOSX är bättre utvecklade än nVidias i dagsläget.

Sedan har Apple länge sagt att "i och med Panther och G5:or har vi stöd för PRO-kort". Ännu har inget pro-kort kommit för Mac.

How knows what January will bring…

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 18:46

Den som vill jämföra 6800 med X800 kan kolla på PC-versionerna av dem här:

http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQyLDI=

Bra recension av Björnström by the way!

Wognum,
Funkar tyvärr inte så enkelt. Hard[OCP] testade i Doom³ som kör i OpenGL. I ett spel som istället kör Direct3D så är prestandan hos nVidia- & ATi-korten annorlunda. Självklart är inte Direct3D tillgängligt på Mac, men du kan ändå inte ta PC-OpenGL-prestanda rakt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 23:18

Precis, svårt att jämföra kort mellan Mac och PC då mycket bygger just på hur bra drivrutiner de har.

Inte bara OpenGL vs Direct3D vs Mac vs PC, utan även hur "olika" saker funkar. Tidigare var ATI:s kort enomrt mkt snabbare på ex. MPEG2 (DVD) decoding än nVidas utbud, hade bättre 2D kvalité osv.

Vi får vänta på x800 för Mac helt enkelt (skumt att de inte kommit ännu!)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 09:53

Aha.

Det är väl tyyyypiskt!

Låt oss hålla ögonen öppna för x800-tester på Mac och rapportera här så snart vi hör/ser något.

det är ganska lätt att tysta själva Nvidan 6800. Problemet är apples pucko design på kortet + firmware uppdaten som spinner upp alla andra fläkter. Undrar vad som händer om man skippar firmware uppdate??? Designfelet är: Varför inget utlufthål bakplåten för grafiken? Det man köper för att tysta Nvidian har det...

På PCn hemma kör jag en fläktlös 6800. Denna är dock plain 6800, inte GT/Ultra. Kanske Apple borde släppa en sån?

  • Medlem
  • 2004-12-14 21:22

Jag tänkte tipsa om en kylningsprodukt för just 6800 kortet. dock vet jag inte om det passar denna version, men ser inget som tyder på att det skulle bli något problem

enligt folk som ersatt orginalkylningen med denna NV5 silincer så har inte bara ljudnivån sjunkit till ohörbar nivå, kylningen har även förbättrats, samt att all varmluft blir utblåst på baksidan, perfekt med tanke på g5:ans konsturktion. Standardkylningen på 6800 korten, inkl detta för mac blåser ju luften i motsatt håll som resten av "lufttunneln" vilket är otroligt korkat konstruktionsmisstag

vissa nvidia & ati tillverkare använder denna kylare som standard tom på de kort de säljer istället för att använda egen eller nvidias / atis referens kylare.

själv tänker jag investera i kylare för mitt eget nvidia 5900 ultra som låter som lövblåsare när man kör igång program som utnyttjar gpu:ns 3d sektioner.

hur ett utbyte av kylaren går till

kylaren från arctic-cooling

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:08

Nu äntligen ute! ATI Radeon X800 för Mac!

http://www.ati.com/companyinfo/press/
http://barefeats.com/radx800.html

Den förste som provar mailar in, ok?

(Jag köpte aldrig 6800-korten som utlovat - skänkte pengarna till Läkare utan gränser istället.)

Har inte nVidia ett rejält försprång i shaderprogrammen, som gör att de i praktiken kan mer än ATI? I förra generationen var skillnaden stor. 5900 var mycket bättre än 9800. Skillnaden är inte så mycket i hastighet som vad korten klarar av i avancerad rendering.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-08 01:30

Här är en annan test. http://www.insidemacgames.com/reviews/view.php?ID=548&Page=1
Angående ljudet säger Barefeats att Både X800 och GeForce 6800 Ultra är tysta kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 15:31

Diagrammen i testerna ser verkligen lovande ut!

Men jag tycker nog att det är lite skumt att test-killen inte provar på en high-end Mac också:

"The first game I "tested" with the Radeon X800 XT was World of Warcraft. I am accustomed to playing at 1024x768 on my Mirror Drive Door G4, so when I increased the resolution to 1600x1200 and turned up the draw distance to 50%, I felt as if I were playing an entirely new game. Framerate was generally consistent and stayed above 30 FPS, except in heavy traffic areas like the bank and auction house in IronForge.

Jag menar, jag har en G5:a med ett 9600-kort och kör allt på max och får nästan samma framerate... Jag förväntar mig att man kan ha max på allt och ligga mycket högre i framerate när man har en G5. Eller har jag missat något som vanligt?

Är det någon som vet när X800 finns i svenska butiker? Jag har inte hittat något datum för leverans ännu...

Ursprungligen av wognum:

Är det någon som vet när X800 finns i svenska butiker? Jag har inte hittat något datum för leverans ännu...

Antagligen efter Macworld..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-10 19:33
Ursprungligen av wognum:

Diagrammen i testerna ser verkligen lovande ut!

Men jag tycker nog att det är lite skumt att test-killen inte provar på en high-end Mac också:

Jag menar, jag har en G5:a med ett 9600-kort och kör allt på max och får nästan samma framerate... Jag förväntar mig att man kan ha max på allt och ligga mycket högre i framerate när man har en G5. Eller har jag missat något som vanligt?

Är det någon som vet när X800 finns i svenska butiker? Jag har inte hittat något datum för leverans ännu...

Jodå, han testar med värstingmacen DP 2,5 GHz. X800 är inte kompatibelt med G4-system. Han skriver att han är van vid att spela med sin G4 i upplösningen 1024x876.

"The following hardware and software configurations were used in all testing:
Power Mac G5 dual 2.5 GHz
2 GB PC3200 SDRAM
ATI Radeon X800 XT (retail)
ATI Radeon 9800 Pro (retail)
ATI Radeon 9600 XT (OEM)
NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL
Mac OS X 10.3.7
Quake 3: Arena 1.32b (demo four)
Unreal Tournament 2004 v3339 (Antalus flyby)
Halo 1.5
Splinter Cell 1.0 (1_1_1TbilisiDemo)"

Sen vet jag inget om WoW men kör du med samma inställningar? "increased the resolution to 1600x1200 and turned up the draw distance to 50%"

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 21:58

Ops! Silly me. Jag är lite trött. Lite för trött. Tack för korrigeringen, blev lite orolig där.... Man skall inte bara slänga ur sig saker, utan kolla fakta först. Å andra sidan kan det bli lite kul för andra som tittar på när man gör bort sig...

Och fel av mig igen... Jag kör inte med 1600x1200. Eh, jag kör med 1280x800 på fullskärm. Men i World of WarCraft har jag allt på max, dvs inte 50% distance, och jag får kring 27-32 fps.

Mina amatörmatematiska slutsatser, om man jämför spec 9600 vs x800, blir ändå att man borde kunna få lite mer fart i 1600x1200. Eller ger jag mig ut på djupt vatten igen, nu när jag är ännu tröttare in tidigare idag...?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-10 23:57

Jo man tycker man borde få högre fps med X800.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 13:35

En kort avrapportering. Det bidde ATI denna gången...

Nu har jag kört med ATI X800 XT ett par veckor och den funkar fint fint.

- Köpte den via Inwarehouse för 3.995:- + moms
- Enkel och snabb att installera (ut med gamla, in med nya - klick, klick!)
- Tyst

Funkar kalas med t.ex. World of WarCraft på en Apple Cinema Display i full upplösning (1920x1200) med allt på max. Det blev ett helt nytt spel! w

Mina varmaste rekommendationer!

- - -

En fråga dock - är det någon som har erfarenhet med "Custom FSAA Settings" och ATI-kort?

1
Bevaka tråden