Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera skrivare kopplad till PC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har ett rätt jobbigt problem...
Jag har en Canon PIXMA iP4000 installerad på min PC burk via USB.
Nu vill jag kunna skriva ut på min iBook på denna skivare genom nätverket.

Jag har kopplat in skrivaren till iBooken via USB och då fungerar det perfekt, men när jag ska koppla den genom PC:n har jag inte fått till det.

Har provat via SMB men jag hittar då ingen drivrutin till skrivaren - tog en canon drivrutin via GIMP och jag kunde då skriva ut men det verkade va fel drivrutin eftersom utskriften blev väldigt skum.
Jag har lagt till IP-utdelning av skrivare som service på datorn för att köra IP-utskrift men detta fungerar inte heller..

Hur fasen ska jag få igång detta?
Snälla hjälp mig

Tredje liknande problemet på några dagar. Man undrar vad som är på G och om det är något som dykt upp nyligen eller bara en tillfällighet.

Två frågor att börja med: Får du det att funka mellan två PC-maskiner? Kan du inte använda samma drivrutin för att skriva ut via nätverket som när du skriver ut direkt?

Japp har en bärbar PC som skriver ut genom nätverket
Jag tror det är problem med drivrutiner för skrivaren - kan ju inte välja rätt i listan men när man kopplar in med usb så kommer den ju upp automatiskt.

Finns det inget sätt att bläddra till drivrutinen på hdd:en?

Du kör Panther väl?

När du väljer att lägga till skrivaren i skrivarlistan kan du välja drivrutin från en lista. Om du väljer Canon där så borde den dyka upp. Annars kan du välja "Annan" och sedan bläddra fram till drivrutinerna om du vet var på disken de ligger.

Har nyaste Panther
Jo jag vet att man kan bläddra på "Annan" men jag kan inte hitta drivrutinerna någonstans
Dom har installerats på datorn dock

Den dyker upp automatiskt på usb som sakt men inte om man tar Canon på listan... finns inte där

Om du vet vad drivrutinerna heter får du söka efter dem. Ett tips är att leta lite i /Library/Printers.

Ska kika lite när jag kommer hem, tackar för alla tips
Vore gött om man kunde få igång detta, enda som krånglat

Fick upp den nu som Local system V printer men det hjälpte inte... va fasen är detta... ska det inte finnas en bra lösning på detta?

Försök vara lite tydlig med var du har provat.

Har du hittat drivrutinerna?

Jag har hittat mappen med drivrutiner till min skrivare som jag fått av installationsprogrammet från CD:n

Men när jag väljer dessa drivrutiner kommer skrivaren upp med namnet/beskrivningen "Local System V Printer" och jag får felmeddelanden när jag försöker skriva ut

Använder jag mig av en drivrutin som finns förinstallerad, vet inte om det kanske var programet GIMP som la till dessa försig. Med dessa fick jag Namn/beskriving "Post-script printer" och jag kunde skriva ut. Dock inte ändra några inställningar och utskrifterna blev ihoptryckta och suddiga

Kopplar jag in skrivaren via USB så kommer skrivaren upp med korrekta namnet/beskrivningen "Canon iPIX4000" och jag kan skriva ut korrekt.

När jag försöker ansluta skrivaren från servern skriver jag följande: smb:\\användare:lösenord@namnpånätverk\Server\skrivarensnamn

Med Samba kan jag komma åt serverns delade mappar - så borde inte ha några problem att ansluta till servern.
Hoppas jag förklarat lite bättre nu, om jag missat något får du säga till

1
Bevaka tråden