Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa eyeTV till iMac G5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla

Jag är helt ny här på 99mac och passar på att presentera mej så här.

Jag är 57 år och känner att jag kan alldeles för lite om hur man utnyttjar sin dator. Har kört enbart mac sedan 1990. På den tiden var den klart enklast i gränssnittet för mej som kände att jag hade svårt med detta nya som dator var då.

Jag använder egentligen datorn mest som en skrivmaskin för jag har inte tagit mej tid att lära mer och tycker det är svårt. Men jag emailar en hel del numera.

Nu står jag i begrepp att köpa en iMac G5 20". Så snygg. Alltså inte ett rationellt val.

Och min video har brakat så jag behöver något nytt till TV:n och att se filmer hemma.

Då borde det väl funka att köpa en eyeTV 200 till den sprillans nya iMac. En TV-antennkabel till eyeburken och sedan kabel till iMac.

Då skulle jag både kunna se TV i realtid under sändningen och kunna spela in vad jag vill. Sedan bränna ned någon bra film då och då för eget bruk senare.

Är jag fel ute?

Bertil Dahl

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-21 11:38
Ursprungligen av Bertil Dahl:

Är jag fel ute?

Du är helt rätt ute! Precis så funkar EyeTV. Skaffa dig en TV-ut-adapter till iMacen också, om du vill kika på dina inspelade filmer på TV:n...

Tack akesson!

Men med den stora skärmen på iMac g5 på 20 " funderar jag i stället på att slänga ut TV:n och skaffa ett bra högtalarsystem till datorn o ha den som TV.

Rimligen blir det så i alla hem om några år.

Bertil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 13:29

Själv tycker jag väl att TV och dator än så länge är två olika saker. Jag skulle lägga pengarna på en bra TV plus DVD-spelare och en iMac G5 20 tum.

Jag måste nog tyvärr hålla med Mondo. Har själv en EyeTV 400.
Inspelningsmöjligheterna och sedan bränna egna DVD- skivor är ju helt suveränt.
Men som jag tidigare skrivit i forumet kan inte EyeTV ersätta en vanlig TV.
Visst, bildkvaliteten är mycket bra så länge det visas lugna kameraåkningar och långsamma förlopp i sändningarna. Men tyvärr blir det eftersläpningar i bilden så fort det är lite action.
Tex. ishockey- och fotbollsmatcher blir helt onjutbara på EyeTV.
Kan man åtgärda detta skulle man kunna slänga ut alla vanliga TV.
Så i dagsläget skulle jag inte rekommendera att behålla er TV och invänta de förbättringar som jag hoppas kommer för EyeTV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 15:08

EyeTV är en rätt skojig leksak, men jag tycker inte att tekniken är mogen än. Men om ett par år, javisst. Det kommer att vara standard på alla nya Macar och PC. Så snart det funkar bra kan man nog räkna med att Apple kommer med en iTV eller liknande. Fast egentligen bör hårdvaran vara inbyggd på logikkortet. Det vore kanon att ha TV- och FM-radiomottagare i en iBook eller Powerbook.

  • Medlem
  • 2005-03-14 22:32

och digitalt?!!?

Ursprungligen av Mondo:

EyeTV är en rätt skojig leksak, men jag tycker inte att tekniken är mogen än. Men om ett par år, javisst. Det kommer att vara standard på alla nya Macar och PC. Så snart det funkar bra kan man nog räkna med att Apple kommer med en iTV eller liknande. Fast egentligen bör hårdvaran vara inbyggd på logikkortet. Det vore kanon att ha TV- och FM-radiomottagare i en iBook eller Powerbook.

Kul tråd - men frågan är

har jag per automatik en "digital-TV" då??

Skulle jag till och med kunna "slänga in min" parabolantenn rakt i EyeTV´n och det skulle fungera!?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 22:42

Det finns olika EyeTV för olika format. Se deras hemsida.

Själv sitter jag just nu i Ö-vik på ett hotellrum och kollar 100 höjdare på Kanal-5 via min EyeTV 410 till min PB. Den tar Boxer kort så jag har alla Roberts kanaler. Helcoolt.

Men som sagt den har sina begränsningar, den laggar rätt ofta. Om datorn ska göra något annat så kan TVn stanna några sekunder.

Inspelningen är OK men det tar många timmar att skapa en DVD från ett inspelat program. Men däremot att spela upp direkt i datorn funkar bra.

En annan anckdel, men det har mest att göra med marksänd digital TV, är att mottagningen inte alltid fungerar bra. Ibland får man inte in alla kanaler utan att flytta antennen lite grann. Ibland får man inte in några alls.

Janne

1
Bevaka tråden