Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorbyte i PowerMac G4/350 AGP

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-20 23:21

Hej!
Jag har en G4 350mhz AGP Graphics och har nu fått korn på en CPU från en G4 Quicksilver 733 mhz.Går det att byta ?? Det verkar som kylflänsen till 733:an är mycket större......Kan man använda samma kylfläns fast byta till en bättre fläkt måhända?? Alla tips mottages tacksamt....:-)
Mvh,
Mikke

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 23:35

< http://forums.xlr8yourmac.com/action.lasso?-database=faq.fp3&-layout=FaqList&-response=answer.faq.lasso&-recordID=33842&-search >
Där står lite om vad som kan vara "issues" med gamla sawtooths. Tänk oxå på att "små" DA (467/533) skiljer sig från "stora" DA (667/733).

Men det verkar gå - frågan är väl om det är värt jobbet

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-21 00:25

Hej!
Takk för tips, har läst inlägget, men det verkade huvudsakligen handla om installation av Dual-CPU.
Men som du säger,det skulle kunna funka.....:-)
Vilken CPU är "bäst/lättast/billigast" att byta upp sig till, om man har en Sågtand 350mhz?
Mvh,
Mikke

Senast redigerat 2004-11-21 02:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-21 10:35

Jag har gjort exakt det processor bytet & det funkar, men inte så enkelt.

För det första så skiljer sig modellerna åt på en viktig punkt. En Sawtooth har 100MHz FSB & en Quicksilver har 133MHz. Processorn du har kommer alltså bara att köras i 551MHz istället för 733MHz

För det andra så passar den inte Utan du måste kapa bort IDE anslutningen till cdromen, har du bara en Hårddisk så kan du sätta cdn i den andra iden efter hdn.
Som du ser så har QS cpun 4 monteringshål istället för 3 som på orginal cpun, du måste ansluta 12v till det fjärde monteringshålet för att den ska gå att starta.

Sen om du vill kunna stänga lådan så får du såga lite i chassit också.

Lycka till! sånt här är kul!

Annars kan du kolla in denna sida för cpuer som passar från start. http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=89&type=Processor&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades

Om du väljer dubbel cpu så måste du kolla så att du har uni-N revision 7 eller bättre.
http://www.buygiganow.com/dualcomp.html

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-22 01:19

Hej!
Takk för bra tips! Var inne och kollade, 229 dollar för ett 1gb-CPU till 350mhz Sågtanden verkar helt ok.Recensionerna var övervägande positiva oxå.......
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-22 19:11
Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Takk för bra tips! Var inne och kollade, 229 dollar för ett 1gb-CPU till 350mhz Sågtanden verkar helt ok.Recensionerna var övervägande positiva oxå.......
Mvh,
Mikke

Skulle hellre välja en Sonnet Encore/ST G4/1GHz för 247.99 dollars då, OWC Mercury Extreme G4/933MHz-1GHz för 229 som jag antar att du menade är en överklockad 933MHz processor i jämförelse med Sonnet som är en "riktig" 1GHz processor.

En dual processor gör ju en jäkla skillnad annars tex så blir en Sågtand med ett Sonnet Encore/ST Duet *DUAL* G4/1.3GHz processorkort snabbare (i ren cpu kraft) än en singel 1.8 GHz Powermac G5

...men det är ju ett annat pris på dem också.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 21:45
Citat:

Var inne och kollade, 229 dollar för ett 1gb-CPU till 350mhz Sågtanden verkar helt ok.Recensionerna var övervägande positiva oxå.......

Fast räkna med att UPS ger dig en örfil vid namn moms om du beställer från OWC. Denna handrygg kommer att svida till 20%, nej 25%, nej vänta hur var det nu igen...

Min örfil kom först med min första garantireparation. (Det räckte alltså inte med ett byte.)

Edit: tog bort ett *feltyrck*

Senast redigerat 2004-11-22 21:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-23 18:03
Ursprungligen av zink:

Fast räkna med att UPS ger dig en örfil vid namn moms om du beställer från OWC. Denna handrygg kommer att svida till 20%, nej 25%, nej vänta hur var det nu igen...

Min örfil kom först med min första garantireparation. (Det räckte alltså inte med ett byte.)

Edit: tog bort ett *feltyrck*

Så sant så sant, på en 1GHz processor så lönar det sig inte att handla från US, exempelvis Macoteket har Sonnets 1GHz för 2738:- & då slipper du frakt strul om den skulle vara eller bli paj.

(fick betala moms igen efter att ha fått en ny på garanti, betalade alltså moms 2ggr på samma vara. Jag protesterade naturligtvis men UPS hävdade att reglerna var sådana när man fick en helt ny produkt. Någon som vet annat)?

Ursprungligen av hugg:

Jag har gjort exakt det processor bytet & det funkar, men inte så enkelt.

För det första så skiljer sig modellerna åt på en viktig punkt. En Sawtooth har 100MHz FSB & en Quicksilver har 133MHz. Processorn du har kommer alltså bara att köras i 551MHz istället för 733MHz

För det andra så passar den inte Utan du måste kapa bort IDE anslutningen till cdromen, har du bara en Hårddisk så kan du sätta cdn i den andra iden efter hdn.
Som du ser så har QS cpun 4 monteringshål istället för 3 som på orginal cpun, du måste ansluta 12v till det fjärde monteringshålet för att den ska gå att starta.

Sen om du vill kunna stänga lådan så får du såga lite i chassit också.

Lycka till! sånt här är kul!

Haha, vilken historia!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-22 22:41
Ursprungligen av hugg:

Jag har gjort exakt det processor bytet & det funkar, men inte så enkelt.

För det första så skiljer sig modellerna åt på en viktig punkt. En Sawtooth har 100MHz FSB & en Quicksilver har 133MHz. Processorn du har kommer alltså bara att köras i 551MHz istället för 733MHz

För det andra så passar den inte Utan du måste kapa bort IDE anslutningen till cdromen, har du bara en Hårddisk så kan du sätta cdn i den andra iden efter hdn.
Som du ser så har QS cpun 4 monteringshål istället för 3 som på orginal cpun, du måste ansluta 12v till det fjärde monteringshålet för att den ska gå att starta.

Sen om du vill kunna stänga lådan så får du såga lite i chassit också.

Nu förstår vi varför den kallas för Sawtooth.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-22 22:53

Hej!
Jajjemen, nu vet vi vaffö den kallas Sågtand...hehe....:-)

Så dom klappar på moms oxå regelmässigt på grejer från USA ??.....:-( Kan man inte få dom att lägga CPU:n i ett begagnat paket....??? Kontentan är att man skulle ha nån i USA som tjakka grejjerna där å pakka om dom och skickade som beg.skrot eller nåt.....:-)
Takk iallafall för bra tips!
Mvh,
Mikke
ps.kollade om min burk stöder dual-processorer, vilket den INTE gjorde......d.s

Senast redigerat 2004-11-22 23:04
  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 23:00
Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Så dom klappar på moms oxå regelmässigt på grejer från USA ??.....:-( Kan man inte få dom att lägga CPU:n i ett begagnat paket....??? Kontentan är att man skulle ha nån i USA som tjakka grejjerna där å pakka om dom och skickade som beg.skrot eller nåt.....:-)
Takk iallafall för bra tips!
Mvh,
Mikke

Det är regelmässigt moms på det du köper + tullen (skitsumma) + frakten (inte så kul alls)
Firmor i USA verkar väldigt obenägna att "felmräka", fasen vet om det inte står dom väldigt dyrt om de upptäcks…

Köpte Sonnets 1,2GHz och satte i min förra G4/350. Enkelt att installera, funkade kanonfint.
1 GB Ram i måste man förstås ha också...
Snabb som attan upplevdes den

1
Bevaka tråden