Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorljudet via AirPort Express?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 16:25

Kan man få ut annat ljud än iTunes ljudet via stereon som är kopplad till Airport Express? Hu fixar man det isåfall?

Jag hoppas att denna funktionen skall komma till andra Apple program åtminstone. Såsom QuickTime, DVD-spelaren osv.

Tror att det är en skyddad standard som apple kommit fram med och som andra programtillverkare kanske måste betala för att använda om de inte kan "knäcka" den olagligt. Men jag är inte helt säker. Är det någon som vet en workaround så säg mer än gärna till, är lite trött på att dra sladden från Airporten till datorn varje gång man ska kolla på film tex.

Tyvärr ska ljudöverföring via airport express ha en liten fördröjning.
Kan vara acceptabelt för musik, men inte för film, ju.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tyvärr ska ljudöverföring via airport express ha en liten fördröjning.
Kan vara acceptabelt för musik, men inte för film, ju.

Jo fördröjningen finns där ju. Men den är väl statisk eller? Alltså samma fördröjning varje gång. Är det så så borde det väl inte vara något bekymmer (säger jag som lekman) att programmera in samma fördröjning i bilden.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jo fördröjningen finns där ju. Men den är väl statisk eller? Alltså samma fördröjning varje gång. Är det så så borde det väl inte vara något bekymmer (säger jag som lekman) att programmera in samma fördröjning i bilden.

Säg till mig om du kommer på hur man gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 10:49
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jo fördröjningen finns där ju. Men den är väl statisk eller? Alltså samma fördröjning varje gång. Är det så så borde det väl inte vara något bekymmer (säger jag som lekman) att programmera in samma fördröjning i bilden.

Nej. Fördröjingen är olika lång beroende på hur bra signalen mellan datorn och APX:en är och hur mycket den sändande datorn har att göra. Har själv en hemma och fördröjningen ligger mellan halvsekunden och 2 sekunder.

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jag hoppas att denna funktionen skall komma till andra Apple program åtminstone. Såsom QuickTime, DVD-spelaren osv.

Tror att det är en skyddad standard som apple kommit fram med och som andra programtillverkare kanske måste betala för att använda om de inte kan "knäcka" den olagligt. Men jag är inte helt säker. Är det någon som vet en workaround så säg mer än gärna till, är lite trött på att dra sladden från Airporten till datorn varje gång man ska kolla på film tex.

Den är inte skyddad. Längre. Norges kändishacker DVD-Jon lyckades lista ut den publika krypteringsnyckeln från iTunes. Därför finns program som Airfoil, http://www.rogueamoeba.com, som kan spela upp ljud från vilket program som helst. De säljer det så Apple verkar inte ha något att invända. Fördröjningen går att hålla ganska konstant. Men smidigast är det med VLC, för där kan man ändra fördröjningen medans man tittar med F och G (plus-minus 50 ms). Då brukar det vara lätt att få till något.

Själv tycker jag det är lite roligt att programmera ibland, så jag gjorde ett eget program som streamar allt ljud i systemet till airporten. Men det är knappast användarvänligt och fungerar lite sådär. Mest för att det var kul.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 17:46

Hmm... Är det jag som är dum men bör det inte kvitta om man kör iTunes ljud eller film ljud... Ljud som ljud... När man skickar filmljudet så tar man ju bara med ljudet och inte bilden så det bör väl inte vara några problem... Allt ljud bör ju i princip gå att skicka till stereon bara programet stöder det eller om det nu finns något hack som fixar...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 17:50
Ursprungligen av david.nu:

Hmm... Är det jag som är dum men bör det inte kvitta om man kör iTunes ljud eller film ljud... Ljud som ljud... När man skickar filmljudet så tar man ju bara med ljudet och inte bilden så det bör väl inte vara några problem... Allt ljud bör ju i princip gå att skicka till stereon bara programet stöder det eller om det nu finns något hack som fixar...

Jo, ljud som ljud, men inte kul om munnen i bild rör sig en sekund innan ljudet kommer till högtalaren.

Ursprungligen av hkkvarns:

Jo, ljud som ljud, men inte kul om munnen i bild rör sig en sekund innan ljudet kommer till högtalaren.

Det är väl stiligt! Som en italiensk film;)

Ursprungligen av david.nu:

Hmm... Är det jag som är dum men bör det inte kvitta om man kör iTunes ljud eller film ljud... Ljud som ljud... När man skickar filmljudet så tar man ju bara med ljudet och inte bilden så det bör väl inte vara några problem... Allt ljud bör ju i princip gå att skicka till stereon bara programet stöder det eller om det nu finns något hack som fixar...

Det är nog mer avancerat än en line-out trådlöst till stereon.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 08:32

Ett litet reglage med manuellt justerbar fördröjning på bilden?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-22 10:55
Ursprungligen av david.nu:

Kan man få ut annat ljud än iTunes ljudet via stereon som är kopplad till Airport Express? Hu fixar man det isåfall?

Airfoil gör det du efterfrågar.

http://www.apple.com/downloads/macosx/audio/airfoil.html

1
Bevaka tråden