Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSight och router???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för jobbets räkning köpt tre eMac, tre iSight och tre ADSL-abonemang (telia).
Dessa maskiner står nu i Sundsvall, Stockholm och Malmö och tanken var förstås att vi skulle kunna köra videokonferenser mellan filialerna.

Nu är det bara det att jag får fasen inte routern i Stockholm att släppa igenom videokonferensen.
Det sitter en Netgearrouter som bara vägrar.
Mellan S-vall och Malmö funkar det hur fint som helst, men då har inte Malmö ngn router heller.
Nu köpte jag en D-Link DI-604 och skulle byta ut den trilskande Netgearroutern.
Men det går inte heller !!

Är det ngn som har fått iSight (iChat AV) att funka med någon av dessa routrar?

Netgear RP 614 v2
D-Link 604

Tacksam för svar

- Slice -

Kollat in: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93208 ??

Där står mass info om vilka portar som skall vara öppna plus kompatible routers

Tack för snabbt svar.

Men det dokumentet har jag läst till leda. Jag har gjort precis som det står där och även testat att öppna allt från 1024-65535 och det funkar inte heller.
Värst av allt är väl att det står att D-Linken ska fixa iChat AV "out of the box" men jag får fan inte till det.

Ingen som bevisligen fått det att funka???

- Slice -

Är det verkligen INGEN som har en iSight och en router ??????

Kan det verkligen vara sant?

- Slice -

Bara iSight och AirPort Express använder det till att snacka med bl.a PC-polare över iChat/AIM och det enda problemet jag har haft där är att enl. AIM ska man ha öppet portarna 1024-5000 någonting, men när jag väljer att ha dem öppna så fungerar det inte utan jag måste ha dem stängda.

Det enda dumma svaret jag kan komma på är att du öppnar portarna direkt i routern, va? Och jag antar att du har den inbyggda brandväggen i MacOs avstängd då den blir överflödig.

Ursprungligen av - Slice -:

Är det verkligen INGEN som har en iSight och en router ??????

Kan det verkligen vara sant?

- Slice -

Jovisst har man en iSight och en router, men efter att ha öppnat portarna som det är beskrivet i dokumentet som ngn länkade till tidigare så funkar det finfint, ingen hjälp här alltså. En idé kan vara att kolla in Apples diskussionsforum...

Ursprungligen av - Slice -:

Är det verkligen INGEN som har en iSight och en router ??????

Kan det verkligen vara sant?

- Slice -

Jag har kört med en iSight och Netgear trådlös router WGT624 . Inga problem. Kolla att brandväggen i OS X är korrekt konfad också. Jag minns inte att jag gjord enågot speciellt. Däremot hademin polare som har en linksys feta problem. Han fick det att fungera efter att ha flashat med ny mjukvara.

Dr Jekyll <<

Vilken router har du?

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 10:18

En kund till mig har en Netgear RP 614 v2 som jag försökt få att fungera med iChat AV och iSight. Har inte lyckats trots trix med att öppna portar efter konstens alla regler.

I det här fallet är är det en ADSL uppkoppling med ett Alcatel SpeedTouch Home modem. Har läst på macosxhints.com att dessa har inbyggd bindning av SIP till port 5060. Det kan vara detta som ställer till problem. Har ännu inte testat varianten med att modifiera modemet enligt artikeln hos macosxhints.com.

Länk till artikel hos macosxhints.com: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041021083128427&query=UDP+speed+ichat

Meddela gärna om du hittar en lösning.

EDIT: Även i detta fall är det Telias ADSL.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 12:44

Det räcker inte med att ip-portarna är öppna på routern. De måste vara öppna på datorn också. Men det är de kanske...

Testa med att ställa in routern så att din macs ip blir en s.k. DMZ. Då är alltrafik öppen till just din mac (om du har flera maskiner. Fungerar det då kan det kanske vara något med portarna. Fungerar det fortfarande inte så är felet troligen i macen. (Rekommenderar att du stäng av DMZ när du har testat klart... )

Har själv en PB 12" och två iBook dual i ett airportnät. Routingen och DHCP går via en D-link DI-704P. Och det fungerar.

OK, nu börjar det bli intressant.

jhansen-- du har alltså inte heller fått igång iChat AV (videokonferans) med Netgear RP 614 v2.
Det känns ju lite skönt med tanke på all tid JAG lagt ned på detta.
Men å andra sidan så är det ju trasslet med Alcatelmodemet som kanske är problemet där.

proffen-- Öppna portarna i datorn? Jag har inte brandväggen påslagen i X, räcker det?
Eller har jag missat ngt vitalt i Mac OS X ?

DMZ måste jag erkänna att jag inte har en aning om vad det är, men jag har för mig att jag testade det utan resultat. Jag har alltså försökt att öppna allt (!!) med det vill ändå inte.

Jag kanske ska förklara lite mer om stats på dom två ställena där det trilskas.

Malmö:

Telia ADSL
Modem - vet ej
router - D-Link DI 604 (med routern inkopplad funkar det INTE, annars hur bra som helst)

S-holm:

Telia ADSL
Modem - D-Link dsl 3001
router - Netgear RP 614 v2 (måste sitta där eftersom det finns en PC på nätet där också)

Eftersom S-holm har fler datorer som måste ha tillgång till webben så har jag aldrig ens provat att köra utan router där. Videokonferenser har aldrig funkat heller.
Inbjudan går iväg men när man accepterat så funkar det inte.

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 23:03
Ursprungligen av - Slice -:

OK, nu börjar det bli intressant.

...

proffen-- Öppna portarna i datorn? Jag har inte brandväggen påslagen i X, räcker det?
Eller har jag missat ngt vitalt i Mac OS X ?

DMZ måste jag erkänna att jag inte har en aning om vad det är, men jag har för mig att jag testade det utan resultat. Jag har alltså försökt att öppna allt (!!) med det vill ändå inte.

...

- Slice -

Ja det var det jag menade med att lla portar måste vara öppna i datorn också. Men har du inte brandväggen igång så är ju allt öppet.

DMZ är jag inte heller helt 100% men det ska var att allt är öppet i routern mot en angiven dator.

Har tyvärr inte fler förslag.

Ja, kom igen gott folk!

Visst måste det väl finnas fler som har dessa prylar och ändå kan videosnacka?

- Slice -

Ursprungligen av - Slice -:

Ja, kom igen gott folk!

Visst måste det väl finnas fler som har dessa prylar och ändå kan videosnacka?

- Slice -

Har du kollat på detta?

http://kbserver.netgear.com/support_details.asp?dnldID=703

Verkar vara en hel del buggfixar!

Kolla även denna sida

http://kbserver.netgear.com/products_automatic/rp614v2.asp

Screwpull<<

Tack för dom länkarna, jag ska testa så fort jag kommer på plats.

Tycker ändå att det är underligt att D-Linken inte funkar heller (jag menar två routrar av två testade).

Jaja, huvudsaken är att jag får till det.

Tack så länge.

- Slice -

Jag hade en DI-604 ett tag som funkade klockrent med iChat och videokonferens. Att den routern sedan är rena skräpet är en annan femma... Nu kör jag Telia ADSL och en Zyxel prestigerouter som också funkar perfa med iChat och video.

/p

1
Bevaka tråden