Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på RAM

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-18 13:05

OK, jag måste ju köpa in lite mer RAM till min annalkande PB15. Har lite frågor, varav några ni säkert är less på men iaf :>

1) Kan jag med gott resultat använda 400MHz PC3200-minnen istället för PC2700 som anges överallt till min PB? Anledningen till frågan är att det skiljer markant i pris, PC3200 är billigare än PC2700.

2) Om någon har en liten summering på vilka märken som typ alltid verkar funka, snälla lista detta här.

3) Om någon nyligen sett bra priser på minnen är jag mycket intresserad av att veta var man köper dem billigt, då sådana minnen som fungerar bra (se fråga 2 :).

Min spontana tanke var väl att ta ur ett av de två 256MB som kommer i PBn och ersätta det med ett på 1GB, så det blir 1,25 utan större besvär. Är detta en dålig idé, as in det är betydligt bättre av någon anledning att istället ta ur båda 256 och sätta i två 512 som blir 1GB (alltså lite mindre än tänkt)?

Tack!

// Leo

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-18 13:06

PS: Jag har spanat runt på en hel del vanliga ställen för komponenter, men minnen verkar nästan ha gått upp en del i pris, eller så är det bara PC2700 som gjort det. Seeking guidance =P

Är faktiskt själv inne på samma spår. Kollade så sent som för några minuter sedan på ebay och där fanns billigt minne. Om det sedan är att lita på osv med märken man aldrig hört talats om är en annan femma.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-18 22:39

1. PC3200 ska vara bakåtkompatibelt med PC2700, ja.

2. De här PC2700, 1 GB-minnena är billiga, och funkar i varje fall i min iBook toppen:

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=19094

Oj, det där var billigt! Har bara sett priser på det dubbla. Hur märket i fråga är vet jag dock ej men inte helt okänt i alla fall.

Ursprungligen av rAWTAZ:

1) Kan jag med gott resultat använda 400MHz PC3200-minnen istället för PC2700 som anges överallt till min PB? Anledningen till frågan är att det skiljer markant i pris, PC3200 är billigare än PC2700.

Skillnaden mellan PC3200-minnen och PC2700-minnen är att PC3200 har validerat i 400MHz. Att det blir vanligare med PC3200-minnen beror på att tillverkningsprocesserna blir allt bättre och det finns mindre anledning att fortfarande ha klass med minnen som validerar under 400MHz. Du ska utan problem kunna stoppa i ett PC3200 och köra det i PC2700.

Ursprungligen av rAWTAZ:

3) Om någon nyligen sett bra priser på minnen är jag mycket intresserad av att veta var man köper dem billigt, då sådana minnen som fungerar bra (se fråga 2 :).

Här kan du hitta billigt minne:
http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Minne&n=100&prisMin=&prisMax=&q=so+dimm+512

Var inne på crucial's sida och kollade vad för minne (1GB-modul) som rekommenderades till min powerbook.
Via guiden på sidan fick jag fram denna modul: CT368654

Men klickar man sig fram till DDR PC2700 så fanns även 200pins SO-DIMM där, nämligen CT12864X335

Priset skiljer sig ganska mycket så jag frågade vad som skiljde dessa förutom det apple-anpassade priset (;)).
Fick som svar: Please note ct368654 is the direct upgrade for your system which requires a lower profile.

Är det ännu mindre SO-DIMMS man ska ha? När man letat minne har jag inte sett något low profile.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-23 14:55

Den här länken kan vara av intresse angående skillnaden mellan Crucials apple-specifierade minne, och deras "vanliga" minne.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-23 17:46

Så man kan alltså ta den billigare av de där två då antar jag

Just nu lutar det faktiskt åt att jag kollar Crucial, det verkar ju funka fint med PBs.

Väntar dock som en tok på min PB, den har inte kommit ännu, efter 10 dagar! T_T

Framgår väl inte direkt vad skillnaden var utan det var mer hypoteser om att de båda chippen var lika.

Någon som faktiskt uppdaterat sin powerbook med "vanligt" SO-DIMM? Ej low-profile som crucial hävdar att det måste finnas alltså.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-23 21:29

ryker garantin om man installerar ram minne själv till ibook?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-23 21:41

De uppmanar väl folk att sätta i det själv? Finns ju beskrivning av hur man gör på hemsidan och allt.

Precis, garantin är fortfarande kvar.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-26 17:38

Hur stor skillnad märker man mellan 1gig RAM och 1,25gig RAM?

Saken är den att gigabytemoduler är mycket dyrare jämfört med en 512, så det blir så oekonomiskt när man ska ha en sådan inblandad.

Har ju i princip ett antal val:
* Köp en 1gig till den 256meg som sitter i, ganska dyrt och med risk för strul
* Köp en 1gig och kör med bara den, ganska dyrt
* Köp två 512 och kör med 1 gig så, för bra pris, men fara för att ligga på gränsen med minne
* Köp en 1gig och en 512 för att inte riskera ligga på gränsen, till ett någorlunda pris
* Köp två 1gig moduler, ganska uteslutet då det knappast någonsin kommer utnyttjas

Kommer väl ha en del program igång samtidigt, dock inte mkt grafik o så, men jag är ändå lite rädd för att köra på "bara" en gig.. Skall spela WoW också, vet inte hur det drar :>

Hur var det förresten med Crucial's rekommenderade minne till PB som var likadant som en annan av deras artiklar, de svarade någon som frågat med att det var lite lägre, men i princip skulle väl bägge funka? Kommer någon ihåg var den tråden var, jag hittar den inte :/

// En som väntar på något gott :rolleyes:

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-26 17:53

www.dsp-memory.de verkar ju funka.

Jag frågade vad kostnaderna blir och det är enligt killen där bara priset på hemsidan som inkluderar moms, samt frakten som är 20 euro till sverige.

Om man då skulle ta den billigare 1024an och en 512a på http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/default.php?cPath=1_18& , så skulle ju det blir runt 3000:- Verkar detta funkis eller är det något knas med DSP? =D

Han sade att den billigare länken av de två 1gigarna funkar med de nyare powerbookarna, jag vet inte riktigt vad skillnaden är mellan de två men..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 17:57

börja med att köpa 1 512a & kolla hur det funkar. Du ser ju själv hur bra det flyter i Aktivitetskontrollen. Beroende på det kan du ju köpa till en 1GB el. 512a senare...

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-26 18:00
Ursprungligen av DaPhox:

börja med att köpa 1 512a & kolla hur det funkar. Du ser ju själv hur bra det flyter i Aktivitetskontrollen. Beroende på det kan du ju köpa till en 1GB el. 512a senare...

Du menar att byta en av de två 256 som sitter i mot en 512 för att få 768?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 18:03
Ursprungligen av rAWTAZ:

Du menar att byta en av de två 256 som sitter i mot en 512 för att få 768?

Exakt. & sälj 256an...

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-11-29 09:07

1-0 till "Det räcker med 1Gig" då

1
Bevaka tråden