Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wayfinder

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nån som har erfarenhet av Wayfinder här och kan delge
lite synpunkter om man ska satsa på det eller köpa en separat
Gps-moj?
Tänkte köra Wayfinder ihop med SE910i!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-15 20:47

Wayfinder är en utmärkt produkt, fungerar helt kalas. Jag kör det på en Motorola A925 med inbyggd GPS. Den inbyggda GPSen är inte jättebra, men med en BT GPS-mottagare är det ett klockrent paket, finns ingen som helst anledning att inte utnyttja din P910i och bara köpa till Wayfinder och en BT GPS-mottagare. Det brukar finnas paket med Wayfinder och mottagare, leta upp ett sådant.

Lycka till! Kan tipsa om www.uk-net.org som ett bra forum för att lära dig med om Wayfinder och GPS. Kolla den svenska delen av forumet under operatören Tre, där har det skrivits MYCKET om detta.

Nu hänger jag inte med riktigt!
Den inbyggda gpsen är inte bra?
Vad är en BT Gps för nåt?
Hör den till Wayfinder eller?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-15 22:16

Inbyggd GPS finns inte i SonyEricsson-telefoner, bara i Motorola.

BT = Bluetooth, själva mottagaren alltså, en sån måste du ju ha.

Tack Nubi!
Ok nu förstår jag!
Har hittat paketet med både wayfinder och gps-mottagare!

Men jag har ytterligare en fråga!
Wayfinder är ju tydligen operatörsobunden!
Men kostar det nåt när man använder systemet förutom dom
pengar man betalt när man köpte Wayfinder ?
Eller är kontakten med satelliten avgiftsfri?
Vodafone kan ju inte gärna debitera nåt eftersom det verkar
gå utanför deras system!
Eller använder man gprs nånting?
Konstiga frågor kan tyckas men jag är totalt novis i det här ämnet!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-16 07:52

Wayfinder kör med GPRS eller 3G-data med Wayfinders servrar för att ta hem kartorna till din mobil. En timmes navigering med Wayfinder genererar nåt i stil med 10-20 kb datatrafik från Wayfinder till din telefon. Du betalar alltså för datatrafiken mellan Wayfinders servrar och din telefon. Du får kolla ditt abonnemang hur mycket datatrafik med GPRS kostar. Brukar sällan vara mer än 20 kr/Mb, dvs för 20 kr skulle du förmodligen kunna navigera i en månad om du använder det flitigt. Det är som jag ser det en försumbar kostnad för datatrafiken.

Själva GPS-sökningarna, när din telefon via BT-GPS-antennen "pratar" med en GPS-sattelit så kostar det ingenting.

Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt tydligt?

www.wayfinder.com/products/index_en.php

€199 för BT-GPS och 12 månader
€149 eller €99 per ytterligare 12 månader

Lösningen fungerar tydligen mycket bra men i mitt tycke är det inte värt pengarna. Det finns andra lösningar som blir billigare!

Kan annars tipsa om:

http://www.emappz.com

Gratis program och BT-GPS för ca 1300:-

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 08:15

Hej,
kan bara påpeka att A-GPS:en i nya Motorola A1000 är bättre än den i A925.

Numera går det även att ladda ner kartor till din device så att de inte behöver skickas över nätet. Ger dessutom snabbare hantering.

Wayfinder finns för både UIQ och Series60-telefoner.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-11-16 08:20

Jag kör med Wayfinder och det funkar jättebra med min P910. Enda nackdelen kan vara att nivån på röstinstruktinerna är lite låga men man kan ju lösa detta genom att koppla p910an till bilstereon.

Jag tycker det inte är så mkt data som laddas hem men det är kanske inte riktigt så lite som Wayfinder själva anger.
Vad jag tycker borde finnas på mywayfinder.com är att man kan skicka rutter osv via sms istället för bara epost.
Blir skönt när fartkamerorna kommer med som POI också

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-11-16 08:22

Har man en Motorola med a-gps så behöver man inte köpa till hela WF paketet utan bara mjukvaran. Fördelen med WF är att man ALLTID har uppdaterade kartor.

Sen skulle det väl iofs varit kul om det fanns en "offline" version också och till ex en handdator.

Tack Nubi och ni andra för tipsen!

Wayfinder kunde jag testa i en dag med min motorola A925, mottagningen med GPSen var så dålig så det gick inte förflytta sig

Har köpt Bluei-BT-GPS från emappz.com, och väntar med spänning på deras program för Symbian UIQ.

Hur funkar Wayfinders reg-koll, någon som vet? Jag vill ju testa programmet på riktigt sen, men det lär ju inte gå, för mina 5 dagar har gått? Kollar de på telefonnummret eller på telefonens IMEI-nummer?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-17 18:42
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Har köpt Bluei-BT-GPS från emappz.com, och väntar med spänning på deras program för Symbian UIQ.

Hur funkar Wayfinders reg-koll, någon som vet? Jag vill ju testa programmet på riktigt sen, men det lär ju inte gå, för mina 5 dagar har gått? Kollar de på telefonnummret eller på telefonens IMEI-nummer?

Dom går på IEMI-nummret så det blir nog svårt för dig tyvärr.

Har du fått din Bluei-BT-GPS? Funkar den bra? Vet du något om när UIQ-versionen av Emappz dyker upp?

/Peter

Det var ju en klar nackdel att det inte fanns nån UIQ version till SE910an !
Men ni som väntar på prylar kan väl redogöra för era erfarenheter i den här strängen , hur det funkar osv...!

Ursprungligen av sventa46:

Det var ju en klar nackdel att det inte fanns nån UIQ version till SE910an !
Men ni som väntar på prylar kan väl redogöra för era erfarenheter i den här strängen , hur det funkar osv...!

Jag lovar att försöka komma ihåg det, har börjat få lite dåligt minne ;). Men så fort Bluei-GPSen dyker upp ska jag kommentera den. Funktion mm.

Emappz kommer som sagt till UIQ, så länge kan du använda nhGPS (www.nhgps.com), funkar bra när det väl fixerat satellite(n)/erna. Man kan ladda ner kartorna i programmet. Det är en trial så den funkar bara i 21 dagar har jag för mig.

Men som sagt, en liten resumé av Bluei kommer, håll till godo! ;);

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 08:44
Citat:

Dom går på IEMI-nummret så det blir nog svårt för dig tyvärr.

Skicka du ett mail till vår kundtjänst så ska du se att de fixar lite ny prövotid för dig. customer.support@wayfinder.com

Ursprungligen av sax:

Skicka du ett mail till vår kundtjänst så ska du se att de fixar lite ny prövotid för dig. customer.support@wayfinder.com

Ahh, en som kommer från Wayfinder finns på forumet

Jag gissar på att du jobbar där när du säger "vår kundtjänst". Stämmer det att det ligger en klickavgift i programmet? Hört talas något om det, men vet ännu inte om det stämmer. Vad händer med programmet efter 12 månader? Slutar det att fungera helt eller förlorar man möjligheten att taem nya kartor?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 11:11

Jupp.

Ingen klickavgift - du betalar ett abbonemang som ger dig full tillgång till våra tjänster under perioden. Det som tillkommer är GPRS-avgift men det är ett avtal mellan dig och operatör.

All ruttberäkning sker på servern och när dina 12 månader är till ända kommer du inte in där, så i praktiken slutar programmet att fungera. Om man inte vill ha själva ruttningen borde du kunna fortsätta använda programmet genom att köra på redan nerladdade kartor iofs, fast det innebär ju att du inte kommer att få några instruktioner om vart du ska köra, bara visa var du är.

Uppmanar såklart alla med series60 eller UIQ- telefoner att ladda ner vår gratis trial-version för att testa.

Får väl skamset erkänna att den tillhörande webtjänsten inte fungerar fullt ut med mac, vi kör en Active-X komponent för vektorkartvisning, men frånsätt den ska det inte vara några problem med att köra mac

Ursprungligen av sax:

Jupp.

Ingen klickavgift - du betalar ett abbonemang som ger dig full tillgång till våra tjänster under perioden. Det som tillkommer är GPRS-avgift men det är ett avtal mellan dig och operatör.

All ruttberäkning sker på servern och när dina 12 månader är till ända kommer du inte in där, så i praktiken slutar programmet att fungera. Om man inte vill ha själva ruttningen borde du kunna fortsätta använda programmet genom att köra på redan nerladdade kartor iofs, fast det innebär ju att du inte kommer att få några instruktioner om vart du ska köra, bara visa var du är.

Uppmanar såklart alla med series60 eller UIQ- telefoner att ladda ner vår gratis trial-version för att testa.

Får väl skamset erkänna att den tillhörande webtjänsten inte fungerar fullt ut med mac, vi kör en Active-X komponent för vektorkartvisning, men frånsätt den ska det inte vara några problem med att köra mac

Ok, men ändå, jag har min lilla åsikt om att programmet är lite väl dyrt ;). Men det är nog värt pengarna om man verkligen ska navigera mycket, jag ska mest ha det som leksak :D. Men jag kan också rekommendera alla Symbian S60 och UIQ-ägare att ladda ner och testa. Det är helt underbart.

Hade inte programmet kostat mig €149 sen €99 varje år hade det väl kanske varit värt det. Men men, en vacker dag kanske jag köper det ändå. Ni vill inte släppa iväg en billigare version av Wayfinder till oss på 99mac?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-11-18 11:51

bluei gpsen kan väl bara ta in position från 8 satteliter och Emtac gpsen jag fick från WF klarar 12, men vad gör detta i praktiken? Jag menar jag har svårt att tro att man har kontakt med så många samtidigt.

Funderar på att köpa hem en bluei också och ge bort i julklapp eller nåt men jag har inte nån lust att ge bort "skit".

sax: när får vi se kameraskåpen som POI? Jag hörde att nån sett dem i nåt annat land men här i Svärje är de inte klart lr?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 11:58

Trodde inte macägare hade problem med pengarna om det är en bra app...

Citat:

sax: när får vi se kameraskåpen som POI? Jag hörde att nån sett dem i nåt annat land men här i Svärje är de inte klart lr?

Det är på gång men kan inte säga när det kommer. Beror på när och hur man kan få tag på informationen på ett trovärdigt sätt. I övrigt måste jag hänvisa till www.wayfinder.com och customer.support@wayfinder.com

Ursprungligen av sax:

Trodde inte macägare hade problem med pengarna om det är en bra app...

Det är på gång men kan inte säga när det kommer. Beror på när och hur man kan få tag på informationen på ett trovärdigt sätt. I övrigt måste jag hänvisa till www.wayfinder.com och customer.support@wayfinder.com

Missförstå mig rätt, jag tycker det är ett kanon app. Men jag tycker att det blir dyrt i längden med €99 / år. Jag vet itne avd andra program kostar iofs, men jag känner i nuläget inte för att punga ut med det, men det lär jag ändå göra senare :D:D (Prylbög som man är )

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-11-18 20:52
Ursprungligen av sax:

Trodde inte macägare hade problem med pengarna om det är en bra app...

Det är på gång men kan inte säga när det kommer. Beror på när och hur man kan få tag på informationen på ett trovärdigt sätt. I övrigt måste jag hänvisa till www.wayfinder.com och customer.support@wayfinder.com

Heh abbonemanget bjöd ni på ju gpsen osv fick vi köpa till ett bra pris tycker jag

Så djäkla bra att nån från Wayfinder finns här!
I dag har jag snackat med chefen om det här och ev blir det nåt av det här , GPS ska vi ha vilket som!
Men jag har lite synpunkter!
1.
Er hemsida är endast på engelska , men plötsligt , jag tror det är på shopen , då blir det svenska.
Jag skulle vilja ha huvudsidan på svenska , ni har ett antal språkflaggor längst ner men inte nån på vårt eget språk.
2
Hela konceptet är genomrörigt!
Vad behöver jag egentligen?
Jag vill ha en mojäng som kan tala om för mig hur jag ska åka när jag är exvis i Stockholm gärna med karta och röst.
Men då snackas det om email, sms och en massa.
Och olika prisbilder , kommer inte ihåg exakt nu men 99 euro ,199 euro och nåt som hette Wayfinder Portugal för 299 tror jag det var!
Portugal? gäller kartorna Portugal eller är det bara ett produktnamn.

Ja ett tag började jag undra om jag var dum som inte förstod men jag är trots allt rätt van vid tekniska prylar.

Vad kostar det och hur funkar det egentligen?
Idag när jag la fram det för min chef så hade jag i stort sett bara Nubis inlägg att referera från.
Man måste ju ha fakta för att kunna driva genom ett beslut och framför allt ekonomiska fakta.
Vi har ju flera bilar i företaget som skulle kunna dra nytta av det här systemet om det funkar bra!
Men jag är fortfarande intresserad av det och ska försöka få lite mer kunskap om det.
Vad jag är mest nyfiken på nu är hur det funkar i praktiken.
Det var ju nån med Motorola som hade dåliga erfarenheter av den här typen av system men nu snackar vi ju om en separat GPS-enhet kopplad till telefonen!

Här är sidan med en massa prisvarianter!
Vilken rekommenderas?
http://www.wayfinder.com/products/index_en.php

Man borde klara sig med start package eller?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-11-19 00:25

Det du behöver är:
Wayfinder Euronavigator Start Package (hårdvaran inkl 1mån navigering i Europa). Jag minns inte priset exakt men jag har för mig att vi tar 1499:- för detta paketet hos PhoneHouse.

Sen kan man köpa till 12mån förlängning för 999:- (priset inkl moms hos TPH) hos nån ÅF ex The PhoneHouse.

Jag har testat detta med den inbyggda gpsen i en 925a samt i min P910i med Emtac BT gpsen som följer med i paktet och det är rätt stor skillnad på hur snabbt man får en "fix" till fördel för BT gpsen.
Funkar klockren i min P910 och jag kan köra med gpsen samtidigt som jag kör med mitt HBH-660 trots att de står annat på deras hemsida (910an har ett annat bt chipset än föregågarna).

Citat:

Det var ju nån med Motorola som hade dåliga erfarenheter av den här typen av system men nu snackar vi ju om en separat GPS-enhet kopplad till telefonen!

Denna någon skulle kunnat vara jag :rolleyes:. Ja, men med en separat BT-enhet eller liknande tror jag absolut att Wayfinder är det mest överlägsna program till Symbian UIQ och S60

Maccis; BT-GPSen ger väl fix på under 10 sekunder eller liknande? Motorolan kan ta upp till 15 minuter på sig

Vad är fix?
Kartbilden?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 09:22

Fix är ( i det här sammanhanget ) en verifierad kontakt med flera GPS-satelliter, som sedan levererar din position. Denna kan ges till din inbyggda GPS i A925, A1000 ( A1000 ger den bästa prestandan) eller till en BT-GPS.

sventa - slå en signal till vår kundtjänst så hjälper de dig! 046-2882200 och fråga efter kundtjänst!

Websidan är på gång på svenska också - all kundsupport är på svenska och applikationen finns på ett flertal språk, svenska inkluderat.

Bevaka tråden