Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-center i Umeå?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste på Macworld.se att Apple planerade 5 st nya Apple-center affärer i Sverige. Kanske Grafit i Umeå är en utav dom?
Dom har flyttat till nya lokaler nere i stan och när jag pratade med en anställd förra veckan så var det Apple representanter där.
Vad talar för och emot att det blir Grafit i Umeå som är en av dom nya Apple-center affärerna?

Det som talar emot är väl storleken på staden, annars låter det ju väldigt trevligt om det skulle bli av. Hoppas bara Umeåborna blir flitiga macköpare i så fall. De flesta är väl annars vana att beställa sin mac på nätet eller köpa genom Umdac (om man är student eller jobbar på universitetet).

Hur ska en stad som inte ens är stor nog för IKEA kunna få en Pro Store?

Edit: För övrigt så röstar jag för macpub i Umeå någon gång under mellandagarna, hur låter det?

Får väl hoppas på att iPoden lockar till nya köpare.

Kul med Pro Store i Umeå iaf. Kommer nog göra alla mina dataköp där från och med då isf.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 13:20

Skulle verkligen uppskatta en Apple-affär i Umeå. Det var så skönt när Dialect hade sin macbutik i hörnet mellan musikanten och hifi-klubben (mitt favorithörn... =). Blir det så kommer jag att köpa min iMacare där.

Men, som nu utflyttat Umebo - vad är Grafit? Har de funnits länge i Umeå, och har de sålt macar? Och kanske framförallt - varför känner jag då inte till dem?

Eftersom priserna på mac nästan är lika överallt så borde en butik kunna sno kunder från de som handlar på nätet. Studenterna lär väl fortsätta att köpa genom Umdac eller Mecenat dock.

Ursprungligen av Leftrustle:

Hur ska en stad som inte ens är stor nog för IKEA kunna få en Pro Store?

Vi kommer nog inte att få IKEA hit inom en överskådlig framtid. Ett IKEA i Umeå skulle stjäla Övikskunderna från Sundsvalls IKEA (förutom Umeåkunderna förstås) men samtidigt ligga för lång bort för folket riktigt långt norrut. Som det ser ut nu är det väl i triangeln Piteå-Boden-Luleå som ett IKEA är troligast. Då kan kunder komma även från Finland. Möjligen att Skellefteå skulle kunna få det.

Ursprungligen av Leftrustle:

Edit: För övrigt så röstar jag för macpub i Umeå någon gång under mellandagarna, hur låter det?

Skulle vara nice. Kan jag komma så är jag på.

Ursprungligen av JonesH:

Skulle verkligen uppskatta en Apple-affär i Umeå. Det var så skönt när Dialect hade sin macbutik i hörnet mellan musikanten och hifi-klubben (mitt favorithörn... =).

Ja, det var trevligt när den butiken fanns där, minns att jag köpte Mac OS X 10.0 på världpremiärdagen där!

Ursprungligen av JonesH:

Men, som nu utflyttat Umebo - vad är Grafit? Har de funnits länge i Umeå, och har de sålt macar? Och kanske framförallt - varför känner jag då inte till dem?

De har funnit rätt länge. De säljer i första hand till den grafiska branschen. De utför också reparationer. De som varit på nån av Apples seminarier i Umeå (brukar vara ett per år eller liknande, gratis och öppna för alla) har kommit i kontakt med Grafit för de brukar vara medarrangörer.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-22 18:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur ska en stad som inte ens är stor nog för IKEA kunna få en Pro Store?

Vi har IKEA - vilket borde innebära att vi även är kvalificerade till att kunna få en Pro Store. Hurra

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:06

Om Sundsvall, som är mindre, kan få IKEA kan nog Umeå platsa för annat också. Dessutom planeras ett IKEA i Skellefteå sen länge. Och Skellen är mindre.

Ursprungligen av Leftrustle:

Hur ska en stad som inte ens är stor nog för IKEA kunna få en Pro Store?

Edit: För övrigt så röstar jag för macpub i Umeå någon gång under mellandagarna, hur låter det?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 20:09

Umeå var väl världens bredbandstätaste stad för nåt år sen? Det är ju en high-techig stad med mycket studenter. Jag tror absolut att ett Center skulle passa där. Och om det ska till fem stycken borde väl åtminstone någon hitta sig norr om Gävle.

Fast då kvittar det väl för de som planerar. Allt norr om Gävle är ju ändå "Norrland" så det spelar väl ingen roll för dem Söderhamn eller Happis...whatever. Men om man bor på Söder- eller Norrmalm är jävligt viktigt. Ja, herregud...

IKEA - Sundsvall. Suck.

Ja vad säger man. Kamprad blundade och pekade här ska vi ha ett IKEA.

Nä, man får medge att det ligger strategiskt bra geografiskt.
Hoppas dock att Umeå får Apple center före med tanke på universitetet och den växande staden.

I Umeå finns det ju iaf många som använder mac, så på det sättet skulle jag tro att det lönsammaste stället i norrland att ha applestore skulle vara Umeå.

  • Medlem
  • 2004-10-10 02:44

Sundsvall - Apple Center. Inte kör väl raggarna Mac?

Hrrm, allt norr om Kungälv är Norrland faktiskt. Men det kanske är att hårddra, den allmänna uppfattningen är snarare allt norr om Mälaren.

1
Bevaka tråden