Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport + skrivare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 21:44

Tjenare!!
Har på fars kontor satt upp airport nätverk och ska nu få det att fungera med telia adsl och en ethernet skrivare..
att få telia adsl gick som på räls.. hehe, okej, inte smärtfritt men det fungerar nu iallafall..
har adsl´et inkopplat på en hubb, likaså skrivaren, och airport basstationen även den... skrivaren hittar datorerna icke med adsl´et fungerar perfekt...
Lösningar, förslag?
mvh

  • Medlem
  • 2002-06-24 23:48

Se till att alternativet "Distribuera IP-adresser" under fliken "Nätverk" i AirPort Administratörsverktyg *inte* är ikryssat.

Av någon anledning går det bara inte att få kontakt med skrivare om basstationen agerar DHCP-server, typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 11:24

Jaha!
Jag inbillade mig att basstationen skulle agera DHCP server för att få telia ADSL att fungera.
Jag kan alltså prova följande uppsättning:
Telia ADSL inkopplat till en ethernet hub
En ethernetskrivare inkopplad även den till samma hub
En AirPort basstations om har sin ethernetkoppling in till denna hub och som i AirPort Administratörsverktyg är inställt på att inte distribuera IP-adresser.

Känns ju lite som en upprepning av vad som redan sagts men skriver allt i klartext utifall någon annan har tips/råd/åsikter

Tack så mycket Tott för hjälpen!
Mvh

  • Medlem
  • 2002-06-26 00:03

My pleasure, ivar.

Funkar det? Kan man ställa in basstationen så att den inte delar ut adresser och ändå använda flera trådlösa uppkopplingar med Telia ADSL?

Delar hubben ut IP-adresser?

Om det inte funkar, prova att ändra skrivarinställningen till utskrifter via skrivarens IP-adress i Utskriftskontroll. Då bör AirPort kunna dela ut adresser och ändå hitta skrivaren.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-26 09:01

På jobbet har vi 5st Macar kopplade till Telia ADSL, med endast MacOS 9 förvisso, men så här har jag löst det.

ADSL modemet inkopplat i routern (D-Link 804) som i sin tur är kopplad till lokalens nätverk (genom en hubb?).

Routern (AirPort i ditt fall) delar ut IP adresser mellan 1-99, jag pratar bara slutsiffrorna. Routern har nr 100.

Våran Skrivare/kopiator har IP 99 som fast IP. Vet inte om man kan ställa in den så att den kan ta emot IP från DHCP, likaså har färgskrivaren en fast IP, IP 98.

I AirPort Adm klickar du endast DHCP, den utan NAT. Då kan du bestämma mellan vilka IP.nr AirPort ska dela ut.

Vill du vara snål så låter du AirPort dela ut lika många IP.nr som du har datorer, skrivare m.m.

Vet inte om det funkar hos dig, det jag är osäker på är att det är MacOS X och AirPort.

Kan vara värt att testa om du inte får fjong på det genom "totts" tips.

PS. AKTA DIG för att uppdatera till AirPort 2.0.4 , då fungerade inte mitt Internet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-06-26 14:17

Det fungerar inte att koppla ADSL rätt in i en hubb väl? Måste ju kopplas via någon sorts router, tex dlink 804 eller en Airport basstation med två ethernetkontakter..

1
Bevaka tråden