Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med Cocoa

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört fast på att hitta applikationer som fungerar tillfredsställande för att överföra filer till min Xbox vettigt, alla förlitar sig på extractxiso med cocoagränssnitt och den har en massa begränsningar som gör att den är förlegad jämfört med Windows motsvarigheter (T.ex. Qwix). Jag har hittat ett perlscript som gör ett hyfsat jobb och funderar nu på att kasta igång Xcode och försöka lära mig lite Cocoa för att skriva ett riktigt vettigt alternativ till alla halvdana produkter där ute och användba mig av perl-scriptet i bakgrunden som motor.

Så hur svårt är det att jkomma igång med lnågot liknande projekt tror ni, var ska jag titta?

// christian

Vilket erfarenhet har du sen tidigare? Om du har kodat "någonting" sen innan och känner att du har relativt bra grep om diverse selects/iterators (if-else/for och så vidare), OOP osv är Cocoa/Objective-C relativt enkelt att komma igång med. Om du inte kan obj-c sen innan, så tänk inte för mycket på det, det är snabbare är lära sig obj-c genom att jobba mot cocoa API't, än att först lära sig obj-c helt och sen börja på cocoa, tycker jag iaf.

Iaf, om du vill ha någon form av "unix program" (tex ett perlskript) i bakgrunden som tar hand om det mesta är det NSTask, och kanske även NSPipe, du ska kolla in närmare i dokumentationen.

cocoadevcentral har ett par tutorials som visserligen har något år på nacken men som fortfarende kan vara intressanta, kolla även in deras andra tutorials för att "komma igång".

Lycka till!

johan, cocoa.se

Alllvarligt talat, det är ett rätt stort projekt. Det krävs nog en del programmeringserfarenheter för att göra ett sådant program. Jag är själv intresserad då jag äger en xbox, men jag tror inte att jag skulle orka göra ett sånt program, och då har jag programmerat i åtminstånne 10 år. Det finns många osäkerhetsfaktorer i ditt projekt. Du verkar inte kunna programmera alls(?), tcp-programmering, ftp-protokollet, ObjC, Cocoa, osv. Varge utav dem tar flera månader att lära sig, och få kontroll över.

Men om du vill ha något som motiverar dig att lära dig så ser jag det som ett utmärkt projekt! Du kan alltid fråga om det är något du undrar över på vägen.

-- en dragenFrasse

EDIT: Jag menar inte att vara negativ, var bara jävligt full igår när jag kom hem :rolleyes:

Senast redigerat 2004-11-18 10:56
  • Medlem
  • London
  • 2004-11-18 11:58

Det är väl inte tcp-programmering involverat över huvud taget, om man inte ska implementera allt själv. Jag är ytterligare en som är intresserad av samma funktion, men jag är sugen på att höra vad som är dåligt med GUI't till extract-xiso?

Ursprungligen av jb:

Det är väl inte tcp-programmering involverat över huvud taget, om man inte ska implementera allt själv. Jag är ytterligare en som är intresserad av samma funktion, men jag är sugen på att höra vad som är dåligt med GUI't till extract-xiso?

Ja du har naturligtvis helt rätt. Jag ska inte lura mig själv att skriva saker när jag är onykter

Jag har jobbat med mjukvaruutveckling i ca: sju år men senaste tre åren endast som arkitekt och implementerare. Jag har dock endast modesta färdigheter i C då jag tyvärr slängt bort mitt liv i VB-världen så jag känner att det är en tröskel att komma över. Men rent kodmässigt känner jag mig rätt bekväm med att plocka upp ett nytt språk.

Jag hade inte för avsikt att skriva hela bibliotek för att sköta all nätverkshantering för jag är inte så mycket för att uppfinna hjulet igen. Tvärtom tänkte jag snarare använda mig av de redan befintliga biblioteken för just ftp-överföring osv. Jag avsåg närmare skriva ihop iso-extraheringen och skriva felrapportering samt koppla det till ett smutt gränssnitt.

Jag har dock fått kontkat med In som ligger bakom extract-xiso och vi arbetar nu tillsammans på att få bort de irriterande buggarna jag upplever i den applikationen. Tack för svaren dock

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-18 18:34

Om man inte kan prata ett enda ord C/Objective-C/Cocoa, så finns det en mycket bra serie artiklar om C/Objective-C/Cocoa hos MacDevCenter
Grymt bra för totala noviser.

Se även http://www.cocoadevcentral.com/

Senast redigerat 2004-12-18 18:48
1
Bevaka tråden