Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bestrida faktura

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur bestrider man rätt en faktura?

Det jag kan komma på är att man skickar bestridandet med rekomenderat brev så att man vet säkert att mottagaren fått det.

Fan på väggen:
Vill man måla fan på väggen kan man oroa sig för att mottagaren av bestridandet erkänner att han fått ett rekomenderat brev men att det inte innehöll något bestridande. Hur garderar man sig i det läget?

Du behöver inte skicka det i ett rekommenderat brev, du får ju en chans att bestrida igen i senare skede om/när det går till inkasso eller kronofogdemyndigheten.

jag har hört att om man inte bestridit den första fakturan så kan man inte bestrida den då den går till inkasso eller kronofogdemyndigheten.
Och så tycker jag mig ha hört att om man inte korrekt bestridit en faktura inom 8 dagar så har man godtagit fakturan.
Jag vill verkligen understryka att det här bara är sånt som jag hört folk säga samtidigt som dom avslutar meningen med att dom inte vet helt säkert.

Så mycket kan jag säga att det inte är som du säger nedan. Visserligen läste jag Avtalrätten redan 1974, men i princip har inte det ändrats så mycket.
Hur bevisar dom att du fått fakturan?

Första frågan är dock är det i din roll som privatperson eller företagare som du vill bestrida?
Hälsningar
Richard

Ursprungligen av David Slättne:

jag har hört att om man inte bestridit den första fakturan så kan man inte bestrida den då den går till inkasso eller kronofogdemyndigheten.
Och så tycker jag mig ha hört att om man inte korrekt bestridit en faktura inom 8 dagar så har man godtagit fakturan.
Jag vill verkligen understryka att det här bara är sånt som jag hört folk säga samtidigt som dom avslutar meningen med att dom inte vet helt säkert.

Ursprungligen av DuddeSr:

Så mycket kan jag säga att det inte är som du säger nedan. Visserligen läste jag Avtalrätten redan 1974, men i princip har inte det ändrats så mycket.
Hur bevisar dom att du fått fakturan?

eh.... tänkte inte på det

Citat:

Första frågan är dock är det i din roll som privatperson eller företagare som du vill bestrida?
Hälsningar
Richard

det är jag som privatperson bestrider fakturan.

Ursprungligen av David Slättne:

eh.... tänkte inte på det

det är jag som privatperson bestrider fakturan.

som privatperson gäller inte sk negativ kontraktsbindning, dvs att du genom din passivitet skulle bli bunden. Detta är ofta ett vanligt trix att skrämma folk till betalning. Mitt råd är att antingen bara strunta i det hela och eventuellt agera senare. Det andra är att skriva ett snällt brev där du bestrider fakturan och samtidigt bifogar en faktura för din kostnader i detta ärende.

Hälsningar
Richard

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-17 20:29
Ursprungligen av David Slättne:

eh.... tänkte inte på det

det är jag som privatperson bestrider fakturan.

Iofs hänger det ihop litegrann med VAD fakturan gäller, men det finns inga kristallklara regler om varenda detalj i ett sånt hät förlopp, utan lagen (konsumentköps- eller konsumenttjänstlagen, vilken det nu är som gäller i det här fallet) säger i princip att företag ska vara jäkligt snälla mot folk eftersom dom (företagen) har ett bättre läge och folk i regel är i underläge.

Men det innebär inte att man som konsument kan spela idiot och få rätt i alla lägen ändå. Man ska naturlgtvis göra vad som ligger inom rimligheternas gräns och vad som en normalbegåvad männscha förväntas göra. T.ex. skicka iväg ett brev eller ett mail och spara kopian. Du behöver inte rekommendera. Eller ring och spela in samtalet.

Det finns heller inga regler om att du måste klaga inom åtta dagar på en faktura. Jag tror du blandar ihop med "ångerveckan" som väl är längre nuförtiden? Du kan i princip klaga efter tio år om det skulle råka vara praxis i den bransch som företaget tillhör.

Skriv "detta betalar jag inte" och skriv under, tvärs över hela fakturan, ta en kopia och skicka originalet till dom.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 20:39

Skicka en faktura anmärkning och bifoga orginal fakturan som du erhållit inom 8 dagar så är det den andra partens problem att gå vidare. Det brukar öppna för diskussion och man kan komma till en överenskommelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-17 19:19

Man kan också deponera beloppet hos länsstyrelsen, så gäller intyg därifrån som att man betalat.

Jag har iofs inte testat detta i praktiken...

Du kan definitivt bestrida fakturan till inkassoföretaget eller kronofogden oavsett om du bestridit den tidigare eller ej.

Har hamnat i ett liknande läge och kan bestrida fakturan när den kommer till kronofogden utan att få anmärkning. Min faktura drogs tillbaka där. Jag betalade iofs till dem, men väntar nu stålarna tillbaka.

Det enklaste och smidigaste är givetvis att returnera fakturan och skriv bestrides tvärs över den.
Att strunta i en påstådd skuld ska man aldrig göra.

Ursprungligen av sventa46:

Det enklaste och smidigaste är givetvis att returnera fakturan och skriv bestrides tvärs över den.
Att strunta i en påstådd skuld ska man aldrig göra.

självklart

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 17:06

Hur kort tid kan man sätta på: "Du måste bestrida fakturan inom x (antal) dagar"?

Vanligen sätter man 8 eller 10 dagar, men det varierar för det finns ingen lagstiftning om det vilket har att göra med den fria avtalsrätten vi har i Sverige.

Vill du ha lite flera tips om vad som bör stå på en faktura enligt lagstiftning, rekommendationer och sunt förnuft, så har du lite tips på en webbsite jag gjort och en väldans lång artikel på den:

Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Faktureringsmall

  • Medlem
  • 2008-11-17 22:59

Något OT kanske, men en lustighet med ordet "bestrida" är att det kan betyda två saker: för det första att sätta sig emot någonting, dvs. "strida emot det", för det andra att stå för en kostnad. Att "bestrida en kostnad" kan alltså betyda att man har för avsikt att betala den. Detta är helt sant - kolla gärna upp det på andra ställen än nedanstående:

bestrida - Wiktionary

1
Bevaka tråden