Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.1.5 + AirPort + Internet = FEL

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-24 09:11

Uppdaterade MacOS 10.1.5 med nätverksfixet och det till hörande AirPort Uppdateringen. Nu kommer jag inte ut på Internet hemma.

Går jag in på AirPort Adm Utility så ser jag att jag får IP adresser med mera från Telia.

Men sedan är det stopp.
Starta MacICX tar lååååång tid. Ikonen står och hoppar i dockan, i MacICX fönstret står det inte "connecting..." längre, det är tomt.

Startar jag Explorer och skriver in "login1.telia.com" så händer det inget.

Jag har även provat att koppla bort AirPort helt och hållet och provat genom min gamla iMac med OS 9.2.2 direkt in i ADSL modemet, samma där. Den har fungerat med ADSL felfritt tills nu.
Det intressanta är att jag inte har ändrat något i den datorn sedan jag fick hem min nya iMacG4 med AirPort, så den ska jag komma ut på nätet med, men icke.

I MacIC fönstret på OS 9 står det "Ansluter..." och efter en liten stund står det "FEL! Anslutningen misslyckades" har ringt och frågat Telia, det är inga problem i mina trakter.

Vad har hänt?
Varför tar det så lång tid för MacICX att starta i OS X helt plötsligt?
Hur ska inställningarna i AirPort Adm. Utility vara?
Har det med nya SNMP funktionen att göra?
¿QUE?
H J Ä L P ! ! ! ! !

PS. Alla såg ju att Spanien avgjorde matchen med 2 mål som felaktigt blev bortdömda.

¡VIVA ESPAÑA!

Jag märkte av liknande problem själv igår, och tror att det är något med DNS:en som strular, anger man adressen http://10.0.0.6 så kommer man till inloggningssidan, men när den sedan skickar en vidare till http://www.comhem.se så hittar den inte den servern - ingen lösning på problemet, men kanske en möjlig orsak.

Själv har jag tänkt ladda ner en äldre version av airporterns mjukvara idag och testa med hemma ikväll

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-24 10:06

Tack för tipset.
Ska testa när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-24 14:30

Att ange 10.0.0.6 fungerade inte.
Dock så kom rutan där det stå att "Javascript has to be enabled"-upp, ett litet framsteg. Men sedan står det i Statusfältet i IE, söker efter "login1.telia.com"

Provade att göra samma sak på uppkopplingen på jobbet.
Där får jag upp inloggningsidan och blir efter inloggningen skickad till comhem.se.

Ska prova att ladda hem version 2.0.2, som jag har förstått det så är det 2.0.4 som jag har laddat ner via Programuppdateraren. När man väl har v.2.0.2 är det bara att köra installeraren och via AirPort Adm Utility "Överföra", "Uppdatera" eller klicka på "Förval"?

Tillägas bör att jag har AirPort Base med 128-bitars kryptering, om det kan göra någon skillnad.

[ 24 Juni 2002, 14:53: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

Vad du får göra är att ladda hem 2.0.2 uppgraderingen och montera diskimagen, packa upp paketet för hand - Starta terminalen och skriv

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">> mkdir Temp
> cd Temp
> zcat /Volumes/AirPort 2.0.2/AirPort.pkg/Contents/Resources/AirPort.pax.gz | pax -rv</pre>

Starta AirPort Admin Utility och öppna konfiguratinen för din basstation, välj Upload och bläddra till ~/Temp/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/A/Resources där ~ är din hemkatalog, välj sedan filen APBinary2.dat och tryck upload - du kanske måste välja den med hjälp av piltangenterna.

Berätta gärna hur det funkar, nerdaterade min från jobbet och har inte testat hemma ännu

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-24 15:36

HOLY SHIT!!!

Har aldrig varit i terminalen och pillat, nu blir jag nervös som få.

Om man skulle göra fel och man avslutar terminalen får man en sån gullig fråga om man vill spara ändringar eller inte som man får i PageMaker?

Ska jag starta AirPort Adm medans terminalen är igång?
Kan man göra det om man är inloggad som Adm eller Root?

Och i så fall, hur skapar man ett Root-konto?

Det som bekymmrar mig mest är att min iMac G3 266 Mhz med MacOS 9.2.2 inte heller kommer ut på det världomspännande nätet, inte ens om man kopplar den direkt i ADSL modemet.

vi kan göra så här istället, tanka hem filen från: http://homepage.mac.com/odlund/APBinary2.dat och tanka sedan upp den till basstationen med AirPort Admin Utility

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-24 20:43

Nu har jag lyckats med att komma ut med min gamla iMac.
Felet ligger till 99% någonstans mellan basstationen eller inställningarna i AirPort.

Laddade hm "APBinary2.dat " från din länk och kopierade över den min iMac G4 via AirPort.

Startade AirPort Adm, klickade på överför.
Men när jag skulle välja "APBinary2.dat " så var den "grå" och gick inte att välja.
Provade med att släppa den på StuffitExpander i OS X, fick upp en ruta at det inte var rätt typ av fil och fick frågan om jag ville prova att öppna den i "SkrivText" vilket innebar att classic startade.Jag avbröt och brydde mig inte mer om det.

Verkar som om det är "Terminal-alternativet" kvar att köra på.

Det var det jag skrev om ovan när jag sa att du kanske skulle behöva använda piltangenterna för att välja filen. Markera katalogen som AP2Binary.dat ligger i och tryck sedan höger-pil för att komma in i "rätt" katalog, tryck sedan upp- eller ner-pilen så att APBinary2.dat markeras, sen är det bara att trycka Upload

Observera att den s k "nätverksfixen" Apple släppte igår förstörde lika mycket som den rättade till. Av döma av alla kommentarer på nätet i alla fall.

Min TiBook 667 fungerar knappt efter nätverksuppdateringen (och AirPort).

[ 25 Juni 2002, 07:02: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-25 08:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: odlund:
Det var det jag skrev om ovan när jag sa att du kanske skulle behöva använda piltangenterna för att välja filen. Markera katalogen som AP2Binary.dat ligger i och tryck sedan höger-pil för att komma in i "rätt" katalog, tryck sedan upp- eller ner-pilen så att APBinary2.dat markeras, sen är det bara att trycka Upload

Aha!!!
Jag körde rak på med AirPort Adm. Trodde att du hade kommit med en lösning där man inte behövde pilla i "Terminalen".

Borde det inte finnas en enkel lösnig för att "vanliga" användare ska kunna nollställa basstationen till fabriksinställningar, eller nåt, att trycka in ett gem nollställer "bara" lösenordet.

Det verkar som om Basstationen låser ADSL-modemet på något vis.
Jag måste för utom min iMac G3 (MacOS 9) starta om ADSL-modemet efter det att den har varit kopplad till AirPort basstation för att kunna komma ut på nätet.

Frågan är om jag ska ge mig på din lösning odlund, eller om jag avvaktar på en ny uppdatering.
Hur mycket kan man ställa till med om man gör fel i Terminalen?

Grejen är att jag har 20 GB Digital Video på HD´n som jag grejar med vid tillfällen, originalbandet är överspelat.

[ 25 Juni 2002, 08:27: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Aha!!!
Jag körde rak på med AirPort Adm. Trodde att du hade kommit med en lösning där man inte behövde pilla i "Terminalen".

Den lösningen jag föreslog nu har inget alls med terminalen att göra, vad jag försökte säga var att när du ska välja fil att ladda upp i AirPort Admin måste du använda piltangenterna eftersom APBinary2.dat inte går att välja genom att klicka direkt på den med musen

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-25 09:32

OK!

Hade ingen aning om att man kunde göra så.
Provar när jag kommer hem, så får vi se hur det går.

Tack än en gång.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-06-25 17:50

odlund...

DU ÄR GULD!!!!!!!!

Det funkar!!!!!!!!!

Tusen Tack!

1
Bevaka tråden