Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten om nya PowerPC Processorer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PowerPC-rykten: En kommande, strömsnål lågbudget processor med singelkärna 970GX

Sedan första rapporterna om Antares, den kommande processorn med dubbelkärna (även kallad PowerPC 970MP), så är den största nyheten att Antares också kommer vara tillgänglig som en processor med singelkärna med kodnamnet AntaresSP, som förväntas bli döpt till PowerPC 970GX. Apples nuvarande dual-2,5 GHz PowerMac G5 använder PowerPC 970FX-processorn. Liksom Antares kommer 970GX att komma upp i farter runt 3 GHz och sägs ha 1MB L2 cache, dubbelt upp mot vad 970FX-processorn har. Precis som 970FX så kommer 970GX-processorn inte ha någon L3-cache.

Nuvarande rykten säger att 970GX antagligen kommer bli klar runt första eller andra kvartalet 2005, medan startdatum för tillverkningen av 970MP är okänt

PowerPC 970-versioner med låg strömförbrukning som är tänkta att användas i PowerBook G5, med hastigheter mellan 1.6 och 1.8 GHz, är fortfarande under utveckling, men lite är känt om dessa. Apples nuvarande PowerBook-modeller har inte blivit uppdaterade på över 7 månader, så det spekuleras om att nya modeller kan komma så snart som under Macworld Expo San Francisco i Januari. Om inte PowerBook G5 är klar då, så säger källor att Apple kanske vänder sig till Freescales PowerPC 7448 som sägs vara nästan färdig. Processorn är kontaktkompatibel med PowerPC 7447A som används i nuvarande Powerbookar och kommer överskrida 1.5 GHz. Freescales processor har dessutom 1 MB L2-cache, vilket är dubbelt upp jämfört med 7447A. PowerPC 7448 kommer tillverkas i 90 nm vilket också gör den strömsnålare än 7447A som tillverkas med 130 nm-teknik.

Vilken processorer tror ni Apple tar i nya Powerbook och vad tror ni om processorn med dubbelkärna till Power Mac G5?

Senast redigerat 2004-11-13 19:46
  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 13:42

referens?

Bra skrivet!
Lämna gärna en länk till ryktets ursprung nästa gång.

ahhh...jag som precis beställt en PB som kommer nästa vecka..hehe äh det gör inget

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 21:44

Det skulle inte förvåna mig om Freescales 7448 finnes i nästa Powerbook uppdatering. Det verkar inte krävas några större hårdvaru ändringar för att den skall passa.

Ursprungligen av haloone:

Det skulle inte förvåna mig om Freescales 7448 finnes i nästa Powerbook uppdatering. Det verkar inte krävas några större hårdvaru ändringar för att den skall passa.

Ja, det känns betydligt troligare än PowerBook G5.

Jag vill ha processorn som är avsedd för nya powermacs lagom till jul
hehe

Jag har väntat länge med att skaffa en ny Mac. För närvarande ligger planeringen till så att jag ska köpa en G5 så fort Tiger släppts så att det levereras med den nya Macen. Om även releasen av dessa nya processorer bara skulle råka sammanfalla med releasen av Tiger så blir iaf jag hyperhappy. Tänk bara, Tiger och 2x3Ghz!

Yowza

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har väntat länge med att skaffa en ny Mac. För närvarande ligger planeringen till så att jag ska köpa en G5 så fort Tiger släppts så att det levereras med den nya Macen. Om även releasen av dessa nya processorer bara skulle råka sammanfalla med releasen av Tiger så blir iaf jag hyperhappy. Tänk bara, Tiger och 2x3Ghz!

Yowza

Jag ska köpa en PowerMac G5 så fort lönen kommer i jul..
Jag hoppas så mina tummar har börjat blöda

Tiger och 2x3 ghz låter fint

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 07:13
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Jag ska köpa en PowerMac G5 så fort lönen kommer i jul..
Jag hoppas så mina tummar har börjat blöda

Tiger och 2x3 ghz låter fint

Samma här. Tomten har en stor julklapp... hoppas jag. Som sagt, lönen. Blir nog en dubbel 1.8:a. Inte för att vara taskig, men jag hoppas att dom inte släpper nya modeller förrän om ett år. Hade kännts ruttet att köpa nytt ett par månader innan Steve släpper en ny leksak :\

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Samma här. Tomten har en stor julklapp... hoppas jag. Som sagt, lönen. Blir nog en dubbel 1.8:a. Inte för att vara taskig, men jag hoppas att dom inte släpper nya modeller förrän om ett år. Hade kännts ruttet att köpa nytt ett par månader innan Steve släpper en ny leksak :\

Att man råkar köpa en Mac bara några månader innan Steve lanserar nya godsaker är nästan standard. Ta bara mig själv som efter mycket funderande äntligen köpte min 7600 hösten 1996 för att bara några månader sedan få se en ännu värre burk - 9600 - släppas. Om en ny PowerMac G5 kommer så är det nog troligast att den antingen kommer på MW i januari eller på WWDC i juli och har jag lyckats hålla mig så här länge så gör några månader till inte allt för stor skillnad - framför allt inte om möjligheten att jag kan köpa en 2x3Ghz Mac ökas. Jag hoppas förstås på att den släpps i januari tillsammans med Tiger. Skulle också gärna se att ATI's 256Mb radeon hellre släpptes med två dvi-portar eller möjligen dvi, vga och s-video istället för den nuvarande konfigurationen med ADC och DVI.

Ursprungligen av DrBoar:

Att nå 3 GHz har ju visat sig vara oväntat svårt och redan 2.5 GHz kräver fn extrem kylning.

Det beror ju dock på att 2.5 Gigahertzaren baseras på det "gamla" 130nm chippet med en hög värmeutveckling. Den nya iMacen har en 90nm processor som hjärta så Apple närmar sig nog målet - om än inte så fort som många hade hoppats.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Att man råkar köpa en Mac bara några månader innan Steve lanserar nya godsaker är nästan standard. Ta bara mig själv som efter mycket funderande äntligen köpte min 7600 hösten 1996 för att bara några månader sedan få se en ännu värre burk - 9600 - släppas. Om en ny PowerMac G5 kommer så är det nog troligast att den antingen kommer på MW i januari eller på WWDC i juli och har jag lyckats hålla mig så här länge så gör några månader till inte allt för stor skillnad - framför allt inte om möjligheten att jag kan köpa en 2x3Ghz Mac ökas. Jag hoppas förstås på att den släpps i januari tillsammans med Tiger. Skulle också gärna se att ATI's 256Mb radeon hellre släpptes med två dvi-portar eller möjligen dvi, vga och s-video istället för den nuvarande konfigurationen med ADC och DVI.

Det beror ju dock på att 2.5 Gigahertzaren baseras på det "gamla" 130nm chippet med en hög värmeutveckling. Den nya iMacen har en 90nm processor som hjärta så Apple närmar sig nog målet - om än inte så fort som många hade hoppats.

Jag sitter här och skapa köpa mig min första PowerMac G5.. Pengarna trillar in i slutet av december.. Jag tror jag väntar tills Macworld keynoten är avslutad i Januari tror jag.. Känns som snabbare G5or är på gång..

Förövrigt, kan man tolka det som att Motorola har fått sparken och IBM är nya processor partnern?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Förövrigt, kan man tolka det som att Motorola har fått sparken och IBM är nya processor partnern?

Nog lutar det starkt däråt. Redan nuvarande G5 var ju ett efterlängtat drag efter att Motorola sabbat Apples prestandahöjningsplan med tabbarna med G4, och Motorola har inte lyckats komma ifatt sedan dess. Deras processorer sitter i allt färre Macar. Problemet är väl att Motorolas G3/G4-processorer sitter bara i Macar medan IBM har ett större marknad och därmed bättre ekonomi?

Efter alla år med Motorola (för min del sedan 8-bitarstiden!) känns det lite nostalgiskt dystert, men bara det.

IBM 970 med 1024 K L2 finns redan i produktion och används i IBMS blade server J20.
Med nuvarande teknik kan IBM ha en IMC (integrated memory controler) som skulle öka prestanda utan ökad klockfrekvens.

Att nå 3 GHz har ju visat sig vara oväntat svårt och redan 2.5 GHz kräver fn extrem kylning.

Apple vii säkert infria Jobs löfte om 3 GHz så fort som möjligt och att först därefter lägga till IMC och annat, men trasslar det måste de ju hitta på annat under tiden...

Kanske ska man vänta till januari i alla fall då. Jag tror jag köper mig en digitalkamera istället.

1
Bevaka tråden