Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra om en mac till industri robot?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 23:02

Hej!
Undrar om det finns något tillbehör till en Mac för att skicka och ta emot värden. Exempelvis en enkel strömbrytare som kopplas till USB porten, att när en sådan slås på skickas "true", "1" eller liknande till datorn som vidare beroende på övriga parametrar bete sig på ett speciellt sätt. Undrar även om det finns något mer avancerade utrustning som vågar och räkneverk.

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 23:13

Det finns massa grunx på Elfa.se - blandannat PIC-kretsar med USButgång. Räkna med att få skriva ihop "lyssna/säga till" -applikationen på Mac:en själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:57

Det här är kanske inte precis vad du är ute efter men om det är ett lågbudget "enkelt" projekt kanske det går att knåpa ihop något med programmen....:

http://www.perceptiveautomation.com/indigo/powerlinc_promo.html

http://www.shed.com/about.html

Det finns en liten färdig usb box med a/d in & ut + några reläer, men jag kommer inte ihåg var.

Hälsningar Ebbe

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-17 02:21

Hmm. Vad är det du funderar på att bygga, närmare bestämt? Just en industrirobot är ganska olyckligt att styra direkt med en PC - det är en realtidsapplikation och eftersom _inget_ av de vanliga operativsystemen är realtidsoperativsystem så är det en klar risk för problem. Nu är det kanske inte i praktiken något problem i just din applikation, men om man tar exemplet industrirobot så vet jag att de körs med "vanliga" PC i kontrollskåpet, med speciella realtidsoperativsystem för att klara tidskraven.

Om det är så att du verkligen ska göra något som har hyfsade tidskrav skulle jag satsa på en extern kontroller, som du i sin tur kan få att kommunicera med din Mac över lämpligt interface (Ethernet, USB, RS232 (COM-port) via adapter). Fast allt beror ju helt och hållet på vad du vill göra och vilka förkunskaper du har...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 12:29
Ursprungligen av TERdON:

Hmm. Vad är det du funderar på att bygga, närmare bestämt? Just en industrirobot är ganska olyckligt att styra direkt med en PC - det är en realtidsapplikation och eftersom _inget_ av de vanliga operativsystemen är realtidsoperativsystem så är det en klar risk för problem. Nu är det kanske inte i praktiken något problem i just din applikation, men om man tar exemplet industrirobot så vet jag att de körs med "vanliga" PC i kontrollskåpet, med speciella realtidsoperativsystem för att klara tidskraven.

Om det är så att du verkligen ska göra något som har hyfsade tidskrav skulle jag satsa på en extern kontroller, som du i sin tur kan få att kommunicera med din Mac över lämpligt interface (Ethernet, USB, RS232 (COM-port) via adapter). Fast allt beror ju helt och hållet på vad du vill göra och vilka förkunskaper du har...

Förkunskaperna är samma med noll, men intresset är desto större. Idéen är att göra en packrobot, som lägger ett visst antal bestämda artiklar i en påse och sedan ett antal påsar i en kartong. Tanken är att slutresultatet blir en databasstyrd maskin som kan administreras via http protokoll. Ett antal givare skulle då finnas och kolla om det finns tillräckligt med material som tejp, kartonger, etiketer etc och vid fel avbryta och skicka ett felmeddelande till monitor eller via SMS. Även ett räkneverk och ett antal vågar för att garantera rätt mängd. Detta är dock inget jag _måste_ göra utan en sak som skulle underlätta mitt arbete och som jag tycker är en rolig nött att fundera på.

Detta kanske inte räknas som en riktig robot. Tankegången är i stort sett bara "finns det material, fortsätt till nästa steg".

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-17 13:40
Ursprungligen av KoTTeN:

Förkunskaperna är samma med noll, men intresset är desto större. Idéen är att göra en packrobot, som lägger ett visst antal bestämda artiklar i en påse och sedan ett antal påsar i en kartong. Tanken är att slutresultatet blir en databasstyrd maskin som kan administreras via http protokoll. Ett antal givare skulle då finnas och kolla om det finns tillräckligt med material som tejp, kartonger, etiketer etc och vid fel avbryta och skicka ett felmeddelande till monitor eller via SMS. Även ett räkneverk och ett antal vågar för att garantera rätt mängd. Detta är dock inget jag _måste_ göra utan en sak som skulle underlätta mitt arbete och som jag tycker är en rolig nött att fundera på.

Detta kanske inte räknas som en riktig robot. Tankegången är i stort sett bara "finns det material, fortsätt till nästa steg".

Visst är det en robot, fast inte en industrirobot (det är sådana ABB gör). Att hantera hårdvarustyrning av motorer och liknande med en generell dator (inte nåt specialjox med RTOS) låter i mina öron lite småfarligt (vad händer om datorn låser sig när motorn skulle behöva stanna? Om du inte konstruerar din robot väldigt speciellt så riskerar du att ha sönder saker). För det skulle jag hellre använda någon form av mikrokontroller eller enkel PLC. PLC:n finns hos exempelvis ELFA, ger en lite dyrare, men "snällare att bygga" lösning då de brukar vara bra dokumenterade och på en enklare nivå. Mikrokontroller kräver mer av dig men ger större möjligheter till anpassning. Kolla även här hos ELFA... Dock finns vissa färdiga paket, till exempel kan du kika på www.ethernut.de, så kan du få en idé om vad som finns att pilla med.

Att hantera databaser, webserver mm låter däremot som utmärkt jobb för en standarddator. Det bör inte vara omöjligt att få macen att kommunicera med PLCt/mikrokontrollern, även om jag hellre kört Linux på en sådan dator (alla funkar, men jag trivs bättre med Linux till serverapplikationer + går på vilken gammal PC som helst så det blir billigt).

Oavsett vilken du väljer har du också fördelen att du får I/O som kommunicerar bättre med omvärlden. I bägge fallen finns möjligheter till exempelvis analoga ingångar, så det gäller för dig bara att hitta en lämplig sensor av standardtyp för dina vägproblem.

Slutligen: oavsett vilken av dessa bägge lösningar du väljer är det rätt stor risk att du behöver en Windows-PC för att programmera PLC:n eller mikrokontrollern, så du vet det. Kan kanske gå med VPC, möjligtvis. Dessutom kan du räkna med att läsa ganska mycket manualer. Tänk på att vid ett robotbygge krävs det en del elektrisk och mekanisk konstruktion också. Har du kunskaperna (alternativt möjlighet att skaffa dem) som är nödvändig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 10:01

KoTTeN,

Kolla in:

X-keys® USB Switch Interface (12 Ports)

-"Any switch can trigger an action from your computer. Connect up to 12 switches to the X-keys USB Switch Interface and program each switch with a function. Any keyboard shortcut your software uses can have a designated switch (copy, paste, save, open, close)."

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 13:40

Kika du på en PLC med inbyggd tcp/ip-kommunikation...
...styr sedan dennas parametrar från en httpsida som hämtar värden från en db.
Blir både säkrare, flexiblare och enklare.

1
Bevaka tråden