Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-16 21:03

Hejsan!

Tänkte spräcka mitt första inlägg här från den mycket färska Powerbooken som jag precis hämtat ut från en leverantör här i Helsingborg. Jag vill påstå att jag hittils är mycket imponerad av vad den erbjuder :).

Eftersom att detta är första gången någonsin jag sitter vid en Macintosh känns det minst sagt lite konstigt, och jag har några frågor. Tyvärr tror jag inte att de riktigt passar in i den här delen av forumet, men eftersom att de har att göra med min Powerbook så får det vara där det är!

Jag undrar om det finns någon hemsida med en lista över olika program som man kan ladda ner till sin mac. Vad jag till exempel skulle vilja ha är ett videouppspelningsprogram som klarar fler format än vad Quicktime gör.

I min Powerbook sitter förresten en 80 gb 5400 rpm hårddisk, istället för den 60 gb 4200 rpm som är standard. Den verka flyta på bra.

MVH.
Karl Fridolf

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 21:15

Välkommen
Skriv gärna lite om hur det känns efter en vecka, eller så, i switcherforumet - det är många som är nyfikna och switchers har ju lite mer cred i deras ögon (för de tror gärna att vi som kört mac sen tiden då matrisskrivade var häftigt inte kan så mycket om peze)

Det är väl bara att fråga på i rätt forum så kommer folk ge dig länkar tills du tröttna på sidor och program
http://mplayerosx.sourceforge.net/ , http://www.videolan.org/vlc/ och http://www.versiontracker.com är väl tre länkar att starta med

5k4rpm borde göra susen - den borde väl i princip vara 28% snabbare än en 4k2rpm.
Varför fick du en sån? (eller har du bytt själv?)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-16 21:37
Ursprungligen av Pär:

Välkommen
Skriv gärna lite om hur det känns efter en vecka, eller så, i switcherforumet - det är många som är nyfikna och switchers har ju lite mer cred i deras ögon (för de tror gärna att vi som kört mac sen tiden då matrisskrivade var häftigt inte kan så mycket om peze)

Det är väl bara att fråga på i rätt forum så kommer folk ge dig länkar tills du tröttna på sidor och program
http://mplayerosx.sourceforge.net/ , http://www.videolan.org/vlc/ och http://www.versiontracker.com är väl tre länkar att starta med

5k4rpm borde göra susen - den borde väl i princip vara 28% snabbare än en 4k2rpm.
Varför fick du en sån? (eller har du bytt själv?)

Ny på forumet och börjar spamma redan, ursäkta! Jag glömde svara på din fråga Pär; hårddisken fick jag för att jag beställde en sådan istället för den 60 gb som är standard. Jag vet nämligen av tidigare erfarenheter att 4200 rpm är lite väl lite. 5400 rpm känns som ett minimum. Jag betalde alltså för den, så det var inget som ingick :).

MVH
Karl Fridolf

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-16 21:20

Videospelare: VLC

www.videolan.org

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-16 21:34

Oh, man blir skapligt imponerad av alla de snabba svaren. Jag har precis stuvat in MSN i datorn i alla fall, och tänkte testa en kul grej genom att lägga över World of Warcraft-betan på den. Den uppfyller faktiskt systemkraven, så det kan ju vara kul att testa :).

Tack för alla sidtipsen, ska börja trycka in programmen nu, men vill gärna ha lite koll på var jag lägger dem. Jag är väldigt imponerad av enkelheten i macen, men något som gör mig lite yr är min översikt på hårddisken. Jag upplever inte att man på samma sätt kan se ALLA sina mappar osv, på samma sätt som man kan i en PC. Men jag är som sagt en mac-virgin ;), och det finns säkert en lösning på hur man får en schyst överblick på hårddisken.

Tack igen!

MVH.
Karl Fridolf

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 21:49
Ursprungligen av KarlF:

och det finns säkert en lösning på hur man får en schyst överblick på hårddisken.

Finns det säkert (man ser folk länka in något de gillar ibland) - men det räcker oftast med att ha koll på "din" del av hårddisken (~usr/) och det är ju ofta inte så mycket…
Program (som ju faktiskt är en mapp med massa jox i) lägger du lämpligen i 'program' så finns allt i den mappen och i din del (~usr/). Program som kräver lösenord när du installerar dom lägger oxå filer i /library (som inte är detsamma som ~usr/library), och videoprogram borde vara typexempel på sådana program.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-16 22:20

Här kommer en snabb fråga till.. Hur avinstallerar jag program?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:26
Ursprungligen av KarlF:

Här kommer en snabb fråga till.. Hur avinstallerar jag program?

Dom som du installerar utan att ange löseord kastar du bara i papperskorgen (s.a.s.)
Programen lägger lite "användardata" i ~usr/library men det är så lite så det kan man strunta i.
Dom som du installerar med löseord lägger ofta något i /library och det kan vara lite pilligt att ta bort (om det nu behövs, vilket det sällan gör).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-16 21:46

Var hittar jag speeden på HD?

iTomas

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 01:41
Ursprungligen av iTomas:

Var hittar jag speeden på HD?

iTomas

Hej!

1.Gå till om den här datorn under äpplet.

2.Klicka mer info.

3.klicka på ATA

4.Markera och klipp ut HD:ns modellnummer

5.Klistra in Google fönstret på Safari ............

-----------------------------------
Min ser ut så här:
The Toshiba MK8026GAX is a 80GB hard disk drive. The drive offers capacity for portable video recording and editing with 2.5 inch form factor that advocates relatively low power consumption. It's ideal for a range of storage needs of commercial and consumer notebooks, as well as non-PC applications such as PDA's, printers, copiers and MP3 players. A reasonable price tage and a comprehensive limited 3 year warranty make this a valuable addition to any end-user storage needs.
Device Type: Hard Drive
Capacity: 80GB
Interface: DMA/ATA-100 (Ultra)
Seek Time: 12ms average
Buffer: 16MB
Warranty: 3 Year Warranty
-----------------------------------

Jag har altså en 5.400 disk ( står visst någon annan stans...)
Men vad som är en annan skillnad är 16MB buffer minne. Bra för osx och något som enligt vissa gör den nästan lika snabb som en 7,200 ( beroende på tillämpning)
Kollar du på tekniska spec. (hos Toshiba) så kan man läsa att den beräknade lifslängden är 5 år eller 20.000 timmar m.m.

Hällsning Ebbe

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:21

Välkommen till den underbara mac-världen...

själv e man ju "Switcher since June 2004"

för det första, man kör inte ms-prog på en mac om man inte måste ;D

vill föredra 'vlc' eller 'MPlayer OSX' som mediaspelare. finns att ladda hem, bara att söka på google. finns flertalet inställningsmöjligheter på båda, som kan vara värda att använda.
istället för messenger kan du alltid använda

Adium - http://www.adiumx.com/
Stöder både MSN, icq osv. i samma program. finns snygga skins att ladda hem också.

http://neo-modus.com/
Ska ha intressant(a) program vad jag har hört...

Lycka till och fortsätt fråga om det är något mer du undrar över

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:23

avinstallera ;D

dra ikonen/programmappen till papperskorgen....

det är ju mac vi snackar om varför göra det svårare ;D

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-16 22:33
Ursprungligen av patrik_j:

avinstallera ;D

dra ikonen/programmappen till papperskorgen....

det är ju mac vi snackar om varför göra det svårare ;D

Höm.. är det verkligen så? Så kan man ju göra på en PC också, men det ligger fortfarande kvar lite skräp. Det är alltså inte ett rätt sätt att avinstallera ett program på, men du menar att det funkar på en mac?

EDIT: När jag försöker tömma papperskorgen går inte det för att vissa program "är låsta".. Vad innebär det?

  • Medlem
  • 2004-11-16 22:43
Ursprungligen av KarlF:

Höm.. är det verkligen så? Så kan man ju göra på en PC också, men det ligger fortfarande kvar lite skräp. Det är alltså inte ett rätt sätt att avinstallera ett program på, men du menar att det funkar på en mac?

EDIT: När jag försöker tömma papperskorgen går inte det för att vissa program "är låsta".. Vad innebär det?

I stort sett ja. En korrekt macos x-applikation har alla filer i ett Application Package (.app. de flesta program har den ändelse men det syns inte i finder). Själva den körbarfilen ligger inbakad i denna fil eller paket. Det som finns kvar när du drar .app-filen till papperskorgen är inställningsfiler (.plist) och liknande men som Pär sa så är dessa mycket små och enda gången de laddas är när man startar programmet i fråga, ingen risk att de ökar startuptiden som en del dll-filer i windows kan göra alltså.

Det finns några undantag men det är verkligen inte många. När det gäller MSN etc så kan jag rekommendera Proteus, det är det snyggaste och mest mac-lika av multi-IM klienterna, stödjer ICQ, MSN, AIM och Yahoo o nån mer. iChat (följer med osx) funkar med AIM och ICQ.

VLC är den mest kompletta mediaspelaren, den utvecklas snabbare än Mplayer OS X.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:35
Ursprungligen av Ola Lidén:

Det finns några undantag men det är verkligen inte många. När det gäller MSN etc så kan jag rekommendera Proteus, det är det snyggaste och mest mac-lika av multi-IM klienterna, stödjer ICQ, MSN, AIM och Yahoo o nån mer. iChat (följer med osx) funkar med AIM och ICQ.

Jag har bytt ut Proteus mot Adium X. Gratis (open source), uppdateras oftare, mindre buggigt (i mitt tycke) och mer anpassningsbart. Adium var jäkligt fult förut, men de har fräschat till det rejält.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 22:41

Som Pär sa, vissa filer kan komma att ligga kvar. Hur som haver vet jag inget annat sätt att göra det på. Om man inte vill leta filer i '/library'... Men jag brukar bara ta bort programmen från programmappen. Har alltid fungerat tidigare... Finns ju inga avinstallationsfiler heller så...

1
Bevaka tråden