Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåvit G3 startar inte

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått tag på en gammal B/W som jag tänkte ge till syrran som sitter med en gammal strulande wintendo-burk...

När man sätter på den varvar fläktar och hårddisk upp. Inget startljud hörs. Skärmen blinkar "NO SYNC"

Har tagit ut batteriet och sitter och väntar på att klockan ska vandra 30 minuter. Sedan ska jag trycka på cuda-knappen, sätta i batteriet och hoppas på att få höra det gudomliga ljudet.

Men... Vilken av de två knapparna vid bateriet är cuda-knappen?

Och om detta inte funkar, vad kan det vara då?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 17:55

'No Sync' betyder ju aatt grafikkortet och skärmen inte kommer överens.
Antar att det är en pezeskärm så du har lite "on screen" -menyer du kan fippla med under tiden du väntar
Mac:en startar inte om den inte hittar en skärm…

Den knappen som sitter bredvid Cuda-knappen (eller PMU som den kallas) är lösningen, minns inte vad den heter, men det löser skärmproblemet. Åtminstone ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 17:57

Testa att nolla VRAM också. (Du vet redan hur man gör: du har ju ett äpple i pannan.)

Ursprungligen av Mondo:

Testa att nolla VRAM också. (Du vet redan hur man gör: du har ju ett äpple i pannan.)

Äpplet är ju bara prydnad... Skulle ju se för taeäskig ut annars. Beratta nu hur man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 18:21

Testa att ta loss bildskärmskortet och sätta tillbaka det. Ibland blir det oxid på kontakterna.

Nu har jag zappat pram, nollat vram och cudat efter konstens alla regler. Fortfarande samma beteende.

När datorn är "på" borde det ju gå att öppna cd-släden. Detta fungerar inte. Kan det vara nätagget som gett upp?

Senast redigerat 2004-11-16 19:34
Ursprungligen av David Molarin:

Nu har jag zappat pram, nollat vram och cudat efter konstens alla regler. Fortfarande samma beteende.

När datorn är "på" borde det ju gå att öppna cd-släden. Detta fungerar inte. Kan det vara nätagget som gett upp?

Prövade du att trycka på knappen som sitter bredvid cuda/PMU?

Tillägg: 400 inlägg!

Senast redigerat 2004-11-16 21:32

Jag skulle kunna tänka mig att antingen RAM eller processor sitter dåligt fast på moderkortet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag skulle kunna tänka mig att antingen RAM eller processor sitter dåligt fast på moderkortet.

En öl för den! Tog loss kylflänsen från prollen och tryckte dit den igan. Nu rullar vi!

/Happy David

Ursprungligen av David Molarin:

En öl för den! Tog loss kylflänsen från prollen och tryckte dit den igan. Nu rullar vi!

/Happy David

Gött!!!!!!! (Detta var mina erfarenheter av att klocka en blådåre till 600 Mhz, eller 550 iaf)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 19:49

Det kan ju vara logikkortet som har givit upp. Testa att plocka bort alla lösa grejor och sätta tillbaka dem igen. Kolla isht minnena!

Det kan ha bildats oxid på kontaktytorna. Fick det rådet av Bollman (känd Macguru här på forumet) en gång när en av mina Macar hade ballat ur, och det funkade.

Nätdelen kan i och för sig vara paj, men fläktarna snurrar ju... Jag tror nog att logiken har kånkat ur tyvärr.

Ska prova att klocka upp den från 350 till 400 i morgon. OS X är lite segt på en 350 med bara 320 i Ram.

1
Bevaka tråden