Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda innehåll på trasig disk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook G4s hårddisk verkar ha pajat helt. Dt går att starta den i firewiredisk mode. Dock mountas den inte på skrivbordet. Skivkontroll, Norton och Diskwarrior hittar den, men de kan inte reparera den. Skivkontroll säger att "den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)", vad nu det betyder? Nån som har ett sista tips för att få fram infon på Hdn innan jag skickar datorn till Apple? (Jag ska prova att formatera den först.) Kanske nåt att göra i terminalen, vad vet jag? Alla tips mottages med tacksamhet.

Försök att plocka ut disken ur ibooken och montera den i en G4,G3 tower eller i en PC.
Annars kan du ta den till ett mac center så kan du få all hjälp du behöver.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-16 16:29

Hmm...

Stoppa den i frysen över natten. Säkert! Det kan fungera när man inte får upp den. Har gjort så och lyckats kopiera över det mesta innan den torskar igen. Har du någon annan dator du kan använda som #2 skrev? Det underlättar!
Lycka till!

Ursprungligen av peanjo:

Stoppa den i frysen över natten. Säkert! Det kan fungera när man inte får upp den. Har gjort så och lyckats kopiera över det mesta innan den torskar igen. Har du någon annan dator du kan använda som #2 skrev? Det underlättar!
Lycka till!

Kan man alltså lägga hela datorn i frysen och ev. få upp den som firewiredisk? Jag har ju garanti på datorn och därför vill jag inte plocka ur hårddisken.

Det är ingen höjdare att lägga hela datorn i frysen.
Det bästa är att försöka montera den i en annan iBook eller PowerBook, eller i ett externt FW-chassi som tar smådiskar, men du vill ju inte plocka isär den...

Jag har samma problem med min externa fw disc.
är det någon som har testat att stoppa den i frysen?låter lite kalle anka tycker jag

1
Bevaka tråden