Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Apple någonsin att ändra på sin 1-knapps policy på möss?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att diskussionen har förts här förut men när kommer Apple att ge upp möss med enbart en knapp nu när fler o fler kör osX?

Troligtvis kommer de inte enbart att göra en mus med en knapp till likt alla andra möss på marknaden utan vill säkert göra något mer revolutionerande.

Det har pratats om ett scrollhjul likt det på ipoden, men frågan är hur ergonomiskt detta är.

Kan Apple fortsätta med enknappsmöss och istället lösa detta mjukvarumässigt på något logiskt sätt för att slippa krypa till korset och erkänna att två knappar är bättre än en.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 08:59

Du kan inte göra ett så svepande uttalande som att "två knappar är bättre än en", det beror nämligen helt och hållet på vem som är användaren. Om det är en ren nybörjare så är en knapp bättre, om man är mera van så kan två vara bättre (jag har för mig att min favvomus har 9 eller 10 knappar ). Därimot så kan man fundera på om användarbasen har förändrats så att en två-knapps mus möter användarnas krav bättre

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Du kan inte göra ett så svepande uttalande som att "två knappar är bättre än en", det beror nämligen helt och hållet på vem som är användaren. Om det är en ren nybörjare så är en knapp bättre, om man är mera van så kan två vara bättre (jag har för mig att min favvomus har 9 eller 10 knappar ). Därimot så kan man fundera på om användarbasen har förändrats så att en två-knapps mus möter användarnas krav bättre

Det var kanske inte riktigt menat att det var just JAG som tyckte att två knappar är bättre än en utan mer allmänt eftersom det ändå finns de som faktiskt saknar detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 09:15
Ursprungligen av draags:

Det var kanske inte riktigt menat att det var just JAG som tyckte att två knappar är bättre än en utan mer allmänt eftersom det ändå finns de som faktiskt saknar detta.

MMm, men frågan är vilka "mer allmänt" är. De personer vi ser och läser om på nätet är troligtvis inte de typiska användarna utan mera de som är åt "nörd-hållet". För att fatta ett beslut om vad den typiske användaren tycker så måste man göra en mer detaljerad undersökning om vilka användarna verkligen är.

När det gäller att välja bort musen så blir det antagligen billigare att skicka med musen än att låta folk välja vilken man vill ha plus att det skulle bli så komplicerat att månge kunder skulle tycka det var för besvärligt. Det är ju ingenting som hindrar att man köper en ny mus när man köper en ny dator (jag brukar göra det).

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

MMm, men frågan är vilka "mer allmänt" är. De personer vi ser och läser om på nätet är troligtvis inte de typiska användarna utan mera de som är åt "nörd-hållet". För att fatta ett beslut om vad den typiske användaren tycker så måste man göra en mer detaljerad undersökning om vilka användarna verkligen är.

När det gäller att välja bort musen så blir det antagligen billigare att skicka med musen än att låta folk välja vilken man vill ha plus att det skulle bli så komplicerat att månge kunder skulle tycka det var för besvärligt. Det är ju ingenting som hindrar att man köper en ny mus när man köper en ny dator (jag brukar göra det).

Det kanske är möjligt att man inte kan skriva detta, men å andra sidan, vad menas med Nörd-hållet, är du en nörd eftersom du verkar köpa en ny mus när du köper en ny dator eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 13:04
Ursprungligen av draags:

Det kanske är möjligt att man inte kan skriva detta, men å andra sidan, vad menas med Nörd-hållet, är du en nörd eftersom du verkar köpa en ny mus när du köper en ny dator eller?

Jag??? nörd??? Jajamen (och stolt över det), sedan födseln (vem spenderade flera dagar på att optimera ett Ti-57 program så att man kunde spara ett programsteg???)

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Jag??? nörd??? Jajamen (och stolt över det), sedan födseln (vem spenderade flera dagar på att optimera ett Ti-57 program så att man kunde spara ett programsteg???)

Haha ok...

Apple kommer aldrig släppa en Mac med en mus med fler än en musknapp.

Varför?

För att dom kan!

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple kommer aldrig släppa en Mac med en mus med fler än en musknapp.

Varför?

För att dom kan!

Tror precis detsamma, skulle isådanafall att de hittar någon annan lösning men jag tror aldrig de skulle göra en två knappars...

varför?

Därför att det också handlar om prestige.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 00:31

Jag antar att Apple inte stödjer folk som tyvärr bara har en hand. Prova Ctrl-klicka samtidigt som du flyttar musen. Och för oss andra med två händer... fortvarande kass... min mus såg skitbra ut... efter titten slängde jag den.

två knappar och scrollhjul kanske är förvirrande för en nybörjare, men har man väl börjat använda det så "finns ingen återvändo".
Men det finns ju flera tredjepartstillverkare - och att Apple skulle göra en egen, ja det kommer nog men inte är det bråttom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 11:29

Den här frågan har ju redan diskuterats till döds men är visst en ständig stötesten. Och Jan Erik har rätt, särskilt för de nörd-vinklade

I alla fall, vad jag har förstått så är huvudresonemanget med Apples nya enknappsmus något i den här stilen: den mus du levererar med datorn sätter standarden för programutvecklare. Har du två eller fler (varför bara två? ) knappar kommer dessa snart bli obligatoriska för programmen, och en enknappsmus blir riktigt jobbig att använda med dem. Kan du hålla dig till en knapp kommer hela systemet förbli "en-knapps" vilket ju går utmärkt att använda med en (programmerbar) flerknappsmus.

Sen, for the record, måste vi ju inse att det är enknappsmusen som är ny. De allra första mössen (c:a 1960-1980) hade alla 2-4 knappar och Apple la ner en massa arbete på utveckling som ledde fram till en enknappsmus. "So it's extremely difficult to push the wrong button".

Tvåknappsmusen är inte standard. Den används med Microsoft Windows. Detta är inte samma sak.

Ursprungligen av Svante S:

två knappar och scrollhjul kanske är förvirrande för en nybörjare, men har man väl börjat använda det så "finns ingen återvändo".

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Det ligger nåt i detta. Den ökade användningen av ctrl-klick i systemet och program gör att en tvåknapparsmus faktiskt kan betyda enklare användning för nybörjare. Det är ju faktiskt 2004 nu och det är få personer som är helt nybörjare till att använda datorer, jämfört med 1984. Och jag har personligen sett bevis på att väldigt datorovana lätt tar till sig scrollhjulet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 13:24
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Håller med. Även Next-burkarna (NextCube och NextStation) hade två musknappar. Men vad jag egentligen vill ha är motsvarande funktioner inbyggda i tangentbordet så man slipper släppa det om man vill klicka eller skrolla.

  • Avstängd
  • 2004-10-15 21:25
Ursprungligen av Mondo:

Håller med. Även Next-burkarna (NextCube och NextStation) hade två musknappar. Men vad jag egentligen vill ha är motsvarande funktioner inbyggda i tangentbordet så man slipper släppa det om man vill klicka eller skrolla.

Logitech har USB-tangentbord med scrollhjul och knappar på tangentbordet. De som finns i butikerna är normalt för Peze men det går att beställa med Macknappar på.

Ursprungligen av Mondo:

Håller med. Även Next-burkarna (NextCube och NextStation) hade två musknappar. Men vad jag egentligen vill ha är motsvarande funktioner inbyggda i tangentbordet så man slipper släppa det om man vill klicka eller skrolla.

Som på IBM:s bärbara då. Med en sån däringa pinne mitt bland tangenterna.

Fast de är nog inte så dumt egentligen...

  • Medlem
  • 2004-10-14 15:06

<suck, here we go again...>

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Ctrl-klick SKA inte vara logiskt eller intuitivt. Det är en genväg som finns till för de vana användarna som har lärt sig. För de ovana användarna ska alla kommandon finnas tillgängliga i menyer/paletter och dylikt.

Jag vet inte hur många system som jag har jobbat med där man har "gömt" alla kommandon på högerklickmenyer, och där menyraden har bestått av "File", "Edit" och "Help" (vilket är de man automatiskt får av utvecklingsverktyget). För att kunna göra något i systemen måste man högerklicka som en dåre på allt möjligt och omöjligt i gränssnittet tills man av en slump hittar det man är intresserad av att göra.

Genom att leverera datorer med bara en musknapp tvingar man utvecklarna att inte gömma sina funktioner, utan att ha dem synliga i GUIt på bl.a. menyraden. Visst, man kan skriva det i sina guidelines också, men det har både Apple och Microsoft gjort och se hur bra det fungerar...

Dessutom, hur många andra tillverkare av enknappsmöss finns det? Någon....? Jag som är enknappstaliban själv är ganska glad över att Apple levererar en enknappsmus...

Ursprungligen av wlao:

<suck, here we go again...>

Ctrl-klick SKA inte vara logiskt eller intuitivt. Det är en genväg som finns till för de vana användarna som har lärt sig. För de ovana användarna ska alla kommandon finnas tillgängliga i menyer/paletter och dylikt.

Jag vet inte hur många system som jag har jobbat med där man har "gömt" alla kommandon på högerklickmenyer, och där menyraden har bestått av "File", "Edit" och "Help" (vilket är de man automatiskt får av utvecklingsverktyget). För att kunna göra något i systemen måste man högerklicka som en dåre på allt möjligt och omöjligt i gränssnittet tills man av en slump hittar det man är intresserad av att göra.

Genom att leverera datorer med bara en musknapp tvingar man utvecklarna att inte gömma sina funktioner, utan att ha dem synliga i GUIt på bl.a. menyraden. Visst, man kan skriva det i sina guidelines också, men det har både Apple och Microsoft gjort och se hur bra det fungerar...

Dessutom, hur många andra tillverkare av enknappsmöss finns det? Någon....? Jag som är enknappstaliban själv är ganska glad över att Apple levererar en enknappsmus...

Håller med till 100%. Kunde inte sagt det bättre själv!

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Jag sa "kanske", inte att det är.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Kan ju säga att säkert 60-70% som kommer in på Macoteket Store är Switchers. Och alla undrar över den värdelösa enknappsmusen. Sedan visar man att man kan köra vilken USB mus som helst så blir dom lugnare..

Att nybörjare skulle ha lättare med en musknapp kanske är sant. Men å andra sidan brukar det typ ta 10 sekunder att lära sig vad den andra knappen gör. Såg ett program för ett par år sedan angående förståndshandikappade och datoranvändning som hjälpmedel. Dom hade två knappar

Min lillebror lärde jag vad den andra knappen gjorde på någon minut när han var 5 år.. Så..
Men det borde finnas val. Apple borde göra en snygg tvåknappsmus med scrollhjul. Och behålla den gammla enknapparen, för de som gillar att scrolla för hand och hålla inne alt.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag skulle nog påstå tvärtom. Är man nybörjare på datorer i allmänhet så har man nog ändå någon gång sett en PC, dvs med minst två knappar och förmodligen ett scrollhjul. Det är nog mer förvirrande då man undrar -Hur fan högerklickar man?
Ctrl-klick är inte så logiskt.

Min yngsta dotter fick en PC när hon var två eftersom alla roliga spel kom enbart för PC. Men hon klarade inte av att använda den just på grund av att det var två knappar. Så hon fick en Mac istället nör hon var 2,5 och det tog två dar så satt hon själv vid datorn och spelade "Bamse i Egypten" eller vad det nu var.

Nu har jag donerat två äldre PowerMac:ar till mina två barns dagis och de används mycket flitigt och många av de andra ungarnas föräldrar, varav en jobbar på Microsoft, har kommenterat hur mycket lättare deras barn lär sig att arbeta med en Mac kontra PC.

Ursprungligen av Svante S:

två knappar och scrollhjul kanske är förvirrande för en nybörjare, men har man väl börjat använda det så "finns ingen återvändo".

Säg det till någon som efter ett par timmar med tvåknappsmus på en PC drabbas av svåra armsmärtor på grund av tvåknappsmusens dåliga ergonomi (vilket gäller de flesta 2-knappsmöss jag testat). Det är inte jag som får ont, men någon jag känner. 1-knappsmus ger ett flexiblare grepp som är lätt att variera och då är problemen mindre.

Jag har använt 2-knappsmus såväl som scrollhjul (inte bara "testat lite" utan en hel del) och ser inga som helst problem med att vara utan.

2-knappsmusen blir dock lite bättre om man ställer om den till "vänsterhänt" - om man inte är vänsterhänt förstås.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Säg det till någon som efter ett par timmar med tvåknappsmus på en PC drabbas av svåra armsmärtor på grund av tvåknappsmusens dåliga ergonomi (vilket gäller de flesta 2-knappsmöss jag testat). Det är inte jag som får ont, men någon jag känner. 1-knappsmus ger ett flexiblare grepp som är lätt att variera och då är problemen mindre.

Jag har använt 2-knappsmus såväl som scrollhjul (inte bara "testat lite" utan en hel del) och ser inga som helst problem med att vara utan.

2-knappsmusen blir dock lite bättre om man ställer om den till "vänsterhänt" - om man inte är vänsterhänt förstås.

Personligen så funkar det utmärkt för mig, har haft musarm och det hängde ihop med att jag inte hade stöd för underarmen, inget annat. Men vi är alla olika.

(Har rätt stora händer så en Logitech M700 är bra (den är stor) Tangentbordet på jobbet är vinklat på mitten så jag slipper ha böjda handleder när jag skriver.(

Ursprungligen av Svante S:

Personligen så funkar det utmärkt för mig, har haft musarm och det hängde ihop med att jag inte hade stöd för underarmen, inget annat. Men vi är alla olika.

Precis, vi är ju det. För oss som känner att enknappsmusen är en stor fördel skulle det vara mycket tragiskt om de försvann.

Alla ni som inte gillar enknappsmöss, kan ni inte sälja mig några Pro Mouse? Jag har slitit ut en och de två andra är mer eller mindre på väg. (Kvaliteten på mussladden är ju tyvärr inte den bästa.) Som ni låter borde ni ha lådor fulla med dem.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Säg det till någon som efter ett par timmar med tvåknappsmus på en PC drabbas av svåra armsmärtor på grund av tvåknappsmusens dåliga ergonomi (vilket gäller de flesta 2-knappsmöss jag testat). Det är inte jag som får ont, men någon jag känner. 1-knappsmus ger ett flexiblare grepp som är lätt att variera och då är problemen mindre.

Jag har använt 2-knappsmus såväl som scrollhjul (inte bara "testat lite" utan en hel del) och ser inga som helst problem med att vara utan.

2-knappsmusen blir dock lite bättre om man ställer om den till "vänsterhänt" - om man inte är vänsterhänt förstås.

Är det bara jag som har en skön ergonomisk 3-knapps/scrollmus? Logitech MouseMan Dual Optical. Jag använder iofs aldrig tumknappen (btn3).

Att kunna högerklicka är förbaskat effektivt. Håller dock med om att saker som man kan högerklicka fram bör finnas någonstans i menyraden också, men ibland är det inte lämpligt. Som sgats tidigare exempelvis en länk på en webbsida som man vill ha upp i en ny flik. Då är det bättre att högerklicka på den.

Eftersom man får upp en hand när man har muspekaren över en länk så tycker jag det känns naturligt med enkelklick av någon anledning. Men min pappa är rätt bra på att dubbelklicka vid surfande, ja.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-04 14:16
Ursprungligen av star-affinity:

Att kunna högerklicka är förbaskat effektivt. Håller dock med om att saker som man kan högerklicka fram bör finnas någonstans i menyraden också, men ibland är det inte lämpligt. Som sgats tidigare exempelvis en länk på en webbsida som man vill ha upp i en ny flik. Då är det bättre att högerklicka på den.

Nu är det ju faktiskt så att i alla webläsare jag använt så mittenklickar man för att "öppna i ny flik". Utom i webläsare som inte har flikar. (en av få användningar i icke-special-program som CAD mm)

Högerklick bör fortfarande ge en kontext-sensitiv meny när man högerklickar på en länk - så att man kan kopiera adressen, mm...

Ursprungligen av draags:

Det var kanske inte riktigt menat att det var just JAG som tyckte att två knappar är bättre än en utan mer allmänt eftersom det ändå finns de som faktiskt saknar detta.

Då går det bra att köpa av andra tillverkare. Mycket klokt av APPLE att lämna något till omvärlden att försörja sig på. Kan APPLE fortsätta att leverera tillräcklig funktion och möjligheter att ansluta mer funktioner (utbyggbarhet ....) så har de fortsatt säkrat sin plats som en av världens mest inflytelserika och framgångsrika IT-företag. Av vilken anledning har iPod fått FÄRRE knappar? Fundera på det och kanske kan saknaden ersättas av insikt.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Då går det bra att köpa av andra tillverkare. Mycket klokt av APPLE att lämna något till omvärlden att försörja sig på. Kan APPLE fortsätta att leverera tillräcklig funktion och möjligheter att ansluta mer funktioner (utbyggbarhet ....) så har de fortsatt säkrat sin plats som en av världens mest inflytelserika och framgångsrika IT-företag. Av vilken anledning har iPod fått FÄRRE knappar? Fundera på det och kanske kan saknaden ersättas av insikt.

Ja ja, om nån har en åsikt så verkar det som om vissa inte kan acceptera den, ännu en person som inte kan hålla igen munnen utan måste häva ur sig en massa onödiga kommentarer.

Det är sådana inlägg som Gabriel slängde in som gör en tråd mer värd att läsa, tack för den.

Det ligger mycket i det Apple insider skriver.

Bevaka tråden