Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Piratkopierar ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDG's NÄTVERK skriver en artikel om att Microsoft ertappats med stulna program.

Citat:

Microsoft använder piratkopierad mjukvara

Den tyska tidningen PC Welt har hittat graverande bevis för att Microsoft använt sig av piratkopierade verktyg för att skapa ljudfiler som skickas med Windows.

Får man tro PC Welt har Microsoft kastat sten i glashus när man nyligen dragit igång kampanjer för att minska piratkopieringen av Windows. Tidningen har studerat ljudfilerna som följer med Windows XP och upptäckt att Microsoft har använd piratkopierade verktyg för att skapa dem.

Genom att öppna ljudfilerna med ett redigeringsprogram för binärfiler hittade tidningen en signatur. I slutet av filerna kan man läsa Deepz0ne ISFT Sound Forge 4.5. Sound Forge är uppenbarligen det ljudredigerings-program som använts. Men det pinsamma är förekomsten av ordet Deepz0ne, vilket är en av knäckarna i piratgruppen Radium. Gruppen är känd för att avlägsna kopieringsskydd från ljudprogram.

Uppenbarligen har ljudteknikern som skapade filerna inte betalat för Sound Forge, utan laddat ner en piratkopia istället. Tidningen avslutar med att ironiskt påpeka att det kanske vore läge för en påhälsning från BSA, som är kända för att göra räder hos företag för att hitta piratkopior.

Ljudfilerna kan hittas i katalogen C:\WINDOWS\HELP\Tours\WindowsMediaPlayer\Audio\Wav.

Länk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-16 10:16

hahaha! klockrent... sten i glashus

Svårt att tänka mig att MS skulle vara så klantiga, de måste väl ha rutiner för sådant. Min gissning är att de köpt någon royaltyfri samling som producerats av mindre nogräknade personer.

haha jag tänkte precis börja leta men sen insåg jag ju att jag inte sitter vid en windowze dator längre...force of habit...

Microsoft är jäkligt noga har jag hört. Men å andra sidan så är det en stor organisation och jag har inte svårt att tänka mig att det sitter mängder människor där som använder små shareware eller piratkopierade program bara för att de innehåller en bra funktion eller liknande.

Sen kan man ju undra om inte Sound Forge borde upptäckt det själva?

Hittade denna länken: http://www.homerecording.com/sound_forge.html

Klipp från längst ner på sidan:

Citat:

DC Offset: Sound Forge can automatically (or manually) remove a component called DC Offset that's often found in sound files. It's generally caused by using low-quality or poorly-grounded sound cards, and it's almost like a virus, because if it stays in a sound file it ruins the symmetry of the sound wave.

Ironically, a great place to see this last problem is The Microsoft Sound file in Windows' Media directory -- and the Windows NT Login/Logoff Sound files, as delivered, are perhaps the worst I've ever seen. Playing the original files through a high-quality digital sound setup made me think my speakers were going to come apart, but after 5 minutes with Sound Forge XP, I not only cleaned them up by getting out the DC offset and noise, but adjusted the fadein/fadeout and shortened them while I was at it.

EDIT: La till detdär med länken och så

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-17 17:16
Ursprungligen av fixarfrasse:

Sen kan man ju undra om inte Sound Forge borde upptäckt det själva?

Vad menar du???!

- - - - -

Var tvungen att kika ifall de var så klumpiga - så sant så...

LISTB INFOICRD. 2000-04-06 IENG Deepz0ne ISFT. Sound Forge 4.5

Tjusigt av MS! Bah!

Det kommer väl troligtvis en WAV-hotfix... (...så skall vi "dumma användare" bara glömma detta)

1
Bevaka tråden