Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklick på Mac?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ja vet att mac-datorer har endast en musknapp vilket leder till att man inte kan högerklicka på hemisdor eller bilder för att kopiera eller klistra in. Men funkar högerklicken om man byter till vanlig mus på en mac data.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-14 10:19

högerklick finns visst. testa med ctrl+musklick. och har du en tvåknappsmus så fungerar den också finfint

Både högerklick och scroll fungerar utan särskilda drivrutiner.

Jag sitter med en 8-knappsmus som funkar bra med hjälp av logitech control center. (Mx500)

2 knp mus

Jag kände mig handikappad med bara "1" mus knapp så jag köpte en Microsoft mus (2 knappar + scroll/knapp).

Så det är bara att koppla in och köra. Inga drivrutiner behövs (iallafall inte från de kända tillverkarna)

Funkar ungefär som på en pc dator.

högerklicka på en länk och du kan välja "spara mål som" och "öppna i nytt fönster osv...

iof heter "spara mål som" -> "spara på skiva" i mac språket, men ändå. Det funkar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-15 15:21
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag sitter med en 8-knappsmus som funkar bra med hjälp av logitech control center. (Mx500)

jag har också den. tankade logitech control center men varje gång jag pluggar in musen så ändras sensen nu. så jag får ändra den och sen tillbaka till det gamla värdet igen så är den normal :S

Ursprungligen av xtimmyx:

jag har också den. tankade logitech control center men varje gång jag pluggar in musen så ändras sensen nu. så jag får ändra den och sen tillbaka till det gamla värdet igen så är den normal :S

Så var det för mig med, men efter ominstallation (och annan version) så löste det sig. Skumt var det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 18:35
Ursprungligen av xtimmyx:

jag har också den. tankade logitech control center men varje gång jag pluggar in musen så ändras sensen nu. så jag får ändra den och sen tillbaka till det gamla värdet igen så är den normal :S

Det där löste jag genom att installera ett program som heter USB-overdrive. Efter det försvann alla problem, samt att musknapparna fungerade att trycka/hålla in samtidigt i vissa spel. Enda nackdelen är att man får upp en ruta vid omstart, om man inte vill betala för sig. Dock bara att klicka bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 21:05
Ursprungligen av finwe:

Det där löste jag genom att installera ett program som heter USB-overdrive. Efter det försvann alla problem, samt att musknapparna fungerade att trycka/hålla in samtidigt i vissa spel. Enda nackdelen är att man får upp en ruta vid omstart, om man inte vill betala för sig. Dock bara att klicka bort.

Jag hoppas att det löst sig för honom, eftersom inlägget gjordes 2004.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 18:23
Ursprungligen av Tangen:

Jag hoppas att det löst sig för honom, eftersom inlägget gjordes 2004.

Så går det när man sitter och kisar ner i iPhonen på bussen. Ni får fixa till den där Appen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 15:25

Nu när Apple har världens bästa operativsystem borde de också bygga världens bästa mus. Men för all del, en bra mus får man för under 400 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-15 15:35
Ursprungligen av Mondo:

Nu när Apple har världens bästa operativsystem borde de också bygga världens bästa mus. Men för all del, en bra mus får man för under 400 kr.

Visst är en fler knapps mus mer funtionell men för nåt så trivialt som en meny så ska det fungera utan hjälp från vare sig tangentbordet eller höger knapp för att var bra designat.

För länge sedan så fanns det ett tillägg till MacOS (ungefär samtidigt som högermenyn dök upp i MacOS) som gjorde att när man höll ner knappen så kom menyn upp. Vilket jag tycker är rätt sätt. Om man anväder högerknappen så skall den vara till annat än menyn. Gillar inte heller Apples ctrl klick då är höger mus knapp bättre men ialla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-15 16:46
Ursprungligen av juanito:

Visst är en fler knapps mus mer funtionell men för nåt så trivialt som en meny så ska det fungera utan hjälp från vare sig tangentbordet eller höger knapp för att var bra designat.

För länge sedan så fanns det ett tillägg till MacOS (ungefär samtidigt som högermenyn dök upp i MacOS) som gjorde att när man höll ner knappen så kom menyn upp. Vilket jag tycker är rätt sätt. Om man anväder högerknappen så skall den vara till annat än menyn. Gillar inte heller Apples ctrl klick då är höger mus knapp bättre men ialla fall.

Beror på vad jag pysslar med på datorn. Slösurfar jag är det optimalt, men sitter jag och jobbar med något har jag alltid vänsterhanden vid tangentbordet för övriga snabbkomandon. Sedan har du ju menyfrändringen med alternativ, och är du ändå vid tangentboedet med vänsternäven för det så ligger ju ctrl där ändå.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-09 16:18

Och om man vill få höger-klick med hjälp av tangentbordet, hur gör man då?

Ursprungligen av reboot81:

Och om man vill få höger-klick med hjälp av tangentbordet, hur gör man då?

Hur menar du? Menar du enbart med tangentbordet - helt utan mus eller styrplatta?

För om du menar med mus eller styrplatta, så har du svaret i inlägg #2 i den här tråden.

Senast redigerat 2011-02-09 16:45
Ursprungligen av reboot81:

Och om man vill få höger-klick med hjälp av tangentbordet, hur gör man då?

Vänsterklicka men håll nere CTRL samtidigt så får du högerklick.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 16:39

Pröva shift+F10

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-09 17:15
Citat:

Pröva shift+F10

Cokey: på min dator var det samma som F10, fast i slowmotion...

Det jag efterfrågade var dåligt formulerat, ett nytt försök:

Om jag vill få upp en högerklick/kontext-meny endast med hjälp av tangentbordet, hur gör jag det?

Win maskiner har en knapp till detta på tangentbordet, den till höger om mellanslag tror jag det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 23:12
Ursprungligen av reboot81:

Cokey: på min dator var det samma som F10, fast i slowmotion...

Det jag efterfrågade var dåligt formulerat, ett nytt försök:

Om jag vill få upp en högerklick/kontext-meny endast med hjälp av tangentbordet, hur gör jag det?

Win maskiner har en knapp till detta på tangentbordet, den till höger om mellanslag tror jag det är.

jag vet vilken knapp du menar. Till höger har du alt gr, Windows knapp, sen en klicka höger musknapp.
Att det gick i slowmotion för dig var för att det inte var "F10" du tryckte in utan en "Fn" knapp om du förstår vad jag menar. Har inte själv prövat men jag fick upp det på flera ställen när jag googlade keyboard right click Mac.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-10 09:35
Citat:

Att det gick i slowmotion för dig var för att det inte var "F10" du tryckte in utan en "Fn" knapp

Att det gick i slowmotion har väl visst att göra med att jag tryckte skift. Jämför skift+klick på gul minimeringsknapp på fönster.
(F10=Ordna alla öppna fönster kant i kant eller återställ dem i det aktiva programmet)

Åter till frågan, går det få upp en högerklick meny med endast tangentbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 14:29

Nu kör jag på engelska så ni får lista ut vad motsvarigheten är på ett svenskt system.
Ja det går att få upp en högerklickmeny, men det kräver att man slår på hjälpmedlen för funktionshindrade.
Tror nog också att du måste ha ett tangentbord med numerisk del.

System Preferences -> Universal Access -> Mouse -> Mouse Keys: On

Därefter trycker man på ctrl-5 (5:an på den numeriska delen av tangentbordet) för att få upp en högerklicksmeny.

Någon annan inbyggd knappkombination känner jag inte till. Nackdelen är förstås att den numeriska delen av tangentbordet inte längre går att använda till att skriva siffror med om man slår på Mouse Keys...

Senast redigerat 2011-02-11 03:22
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-10 14:47

Den lösningen fungerar, men där ryker ju den numeriska delen... (Jag vill både ha och äta kakan)

(På svenska blir det System Inställningar -> Hjälpmedel -> fliken Mus och styrplatta -> Mustangenter: På)

1
Bevaka tråden