Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + telia ADSL

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-20 15:34

Fått i uppgift att hjälpa till på fars kontor. Tänkte få råd och tips här först.

Så här önskar dom att det ska fungera.
Alla datorer ska använda sig av airport och även vara uppkopplade mot deras ADSL modem. Alla ska kunna surfa samtidigt och även ha ett internt nätverk via Airport.
Något särskilt att tänka på?
Firewall blir de automatiskt via modemets router...
alla tips och råd är välkomna!
Mvh

Att aktivera Wep (krypterad trafik + använda slutet nätverk). Lägga till vilka Mac adresser som ska få access till basstationen. Annars är det bara att tuta och köra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-20 16:49

tackar tackar..
fler förslag är varmt välkomna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-20 18:13

Om man ska kunna trådansluta mer än en dator till nätverket så ska man nog köpa en annan trådlös basstation med inbyggd 4-portsswitch för vanlig 10/100 Mb Ethernet typ D-Link, Netgear eller motsv.
Detta gäller också om man tycker Airporten blir för blodigt dyr då det finns billigare alternativ.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-20 19:42

Det jag skulle förorda om du har stora inställningskrav är att ställa en maskin som router och strunta i Airportstationen.

Dedikera en maskin som server/router och stoppa i ett airportkort i den. Använd sedan programmet IPNetRouter (i os9) för att dela ut internetuppkopplingen på det trådlösa nätet. På det sättet kan du också ha ett trådbundet nät för snabbare överföringar (förslagsvis 100Mbit) genom ett extra nätverkskort (inte nödvändigt med extra kort, du kan ha två logiska nät på samma kort i os9, men rekommenderat).

Köper du även AppleShareIP 6.3 så får du mail-, web-, print- och filserver i ett paket som kan användas på kontoret.

Så skulle jag ha gjort iaf.

Minimikravet på servern/routern är iofs bara plats för airportkort, vilket borde innebära en iMac av äldre modell. Har du någon som står och skräpar (!) så tycker jag du ska göra på det sättet.

[ 20 Juni 2002, 19:49: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-20 22:25

Finns det inget motsvarande program för OSX? (freeware)
Vill alltså att dela på Telia ADSL och köra AirPort nätverk. Att köra en serverdator är möjlighet, men om det går att ha adsl modemet konstant igång och... ja humm, inkopplat till airport basstation som gör att så fort en dator är påslagen så är den uppkopplad till nätet...
Tack för alla idéer och förslag..
Imorgon bär de av för installation
fler råd är givetvis välkomna då jag kommer kolla av här vid installationstillfället...
Mvh

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-21 00:18

Självklart finns det program till X. Det är nämligen inbyggt i systemet i funktionen NATd som är en Unix-funktion.

Problemet, enligt mig, är att det inte är riktigt lika kompetent som OpenTransport i os9. Problemen visar sig framför allt när man vill konfigurera lite noggrannare nätverksgränssnitt. Portmappning, DHCP osv.

NATd kan konfigureras via terminalen direkt i X, men ta hellre en titt på IPNetshare X från samma företag som gör IPNetRouter som jag nämnde tidigare.

Det är (än så länge) gratis, och sätter ett GUI på den inbyggda NATd i X.

Tyvärr är NATd även begränsad genom att man inte kan ha flera logiska nät på ett fysiskt gränssnitt om man inte har en fast IP-adress. I ditt fall kanske det fungerar ändå genom att du kommer att ha dels det inbyggda nätverkskortet som externt gränssnitt och airportkortet som internt.

Jag förordar ändå en lösning med os9. Mycket smidigare och kompetentare. Plus att du kan ha DHCP, vilket inte stöds i X.

Själv har jag tre burkar hemma. En iBook, en iMac G4 och en 7300. iBooken och iMacen kör jag X på och använder som arbetsstationer. 7300 har jag os9, IPNetRouter och lite serverprogram på. Sen får den stå undanstoppad utan skärm och tangentbord med fjärrstyrning via Timbuktu. Funkar klockrent.

Jag har tittat på en lösning med X istället, men det blir mer osmidigt än som jag har det idag.

Jag har byggt ungefär samma lösning på jobbet, men där med rätt mycket servrar som står innanför routern. Det är suveränt att kunna ha hur många IP# som helst (nåja, 254 st) på varje fysiskt nätverksgränssnitt. Det innebär att jag kan ha flera publika IPn som pekar på olika burkar internt.

Har du inget behov av att komma utifrån och in (vilket du förmodligen har, man vill ju kunna fjärrstyra sina maskiner hemifrån) så kan du ju titta på en lösning med X. Annars, hävdar jag, måste du köra os9.

Lite tråkigt att man på det här planet faktiskt bytt ner sig när det gäller NAT (Network Adress Translation) från OpenTransport till NATd... En negativ effekt av övergången till ett UNIX-system.

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Skriv gärna och berätta hur det går. Alltid intressant hur andra löser problemen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-21 02:06

Själv tycker jag att du enkelt klarar dig med dessa inställningar:

Sätt modemet kopplat till en switch, alla fasta burkar kopplas till den. Även airporten.

Airporten har du MAC adress skydd, wep kryptering och även att du delar ut ip adresser. Använd airporten som NAT. Dela även ut ip på ethernet.

Denna konfig rockar. Inga problem med den enligt mig. Varför skall man inte använda airporten som nat? Den är ju bra på det..

/glemme

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-21 07:15

Tja.... som sagt, beror ju på hur mycket konfigureringsmöjligheter man vill ha. Vill man endast dela på en uppkoppling så funkar det ju utmärkt med airportstationen som NAT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-23 14:31

Efter lite problem med att nollställa basstationen så gick det iallafall tillslut och resultatet blev att basstationen är inkopplad till en HUB där även telia ADSL modemet är inkopplat och en ethernet skrivare. Alla datorer har airport-kort och nätverket och internet fungerar finfint!! Dock hittar datorerna inte skrivaren, tänkte återkomma med mer precisa detaljer för att se om någon har förslag på min nya problem front.

Helt underbart med 99mac, underbart att söka igenom forumet efter hjälp på sina problem. Man finner nästan jämnt något som hjälper..
Mvh

1
Bevaka tråden