• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-14 01:37

Jag är mycket nöjd med min iBook. Fast en designmiss tycker jag att de gjort på Apple. Eftersom man sitter ofta och lyssnar på musik i bakgrunden vore det perfekt med en play/paus-knapp, samt en "nästa låt"-knapp. Den första för att man kanske vill pausa musiken ett litet tag (det ringer kanske eller nåt). Den andra eftersom man inte orkar ställa in iTunes så den undviker exempelvis julsångerna under resten av året...

För att göra detta som datorn är vid leverans, måste man byta program till iTunes och sedan tillbaka till det man höll på med. Jobbigt, och man tappar "flytet" i arbetet. Men det finns lediga funktionstangenter (F1-2 = displaykontrast, F3-5 volymkontroll, F6 Num Lock, F9-11 default Exposé, F12, mata ut CD). Perfekt med att köra med Play/pause på F7 och "Nästa låt" på F8 tänker jag då.

Då kommer vi till problemet: Jag behöver ett program som kan köra script när man trycker på F-tangenterna. Vet att det finns någon tråd här på 99Mac med kanske tiotalet förslag, men den har jag tyvärr tappat bort och jag kommer inte på någon bra sökterm. Kan någon kanske hjälpa mig gräva upp den / ge mig nya förslag? Tanken är att hitta någon form av gratisprogram.

Om någon vill använda mina script slänger jag med dem här:

Play/Pause:

tell application "Finder"
	if process "iTunes" exists then
		tell application "iTunes"
			if player state = playing then
				pause
			else
				play
			end if
		end tell
	else
		tell application "iTunes"
			play
		end tell
	end if
end tell

Nästa låt:

tell application "Finder"
	if process "iTunes" exists then
		tell application "iTunes"
			if player state = playing then
				play (next track)
			end if
		end tell
	end if
end tell