Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo - fallgropar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-13 19:35

Hej, jag är en pc användare (kanske ska denna tråd bo i switcher?) som funderar på att skaffa en Powerbook G3 500mhz, har tänkt använda OSX till lite enklare musikskapande och surfning/ordbehandling.

Är det bara att köpa en med hyffsat minne/hd och köra igång, eller finns det updateringar typ firmware som man måste klara av att göra.

Vad behöver man ta reda på, vad kan vara galet?

Grattis till valet av just Pismon (Powerbook G3, Firewire/2000/Pismo, 400-500 MHz), den anses av många (inkl. mig) vara en av de absolut finaste bärbara någonsin. Detta tack vare sin utbyggbarhet och hållfasthet.

Ska du installera OS X behöver du uppgradera Firmware, till version 4.1.8f5, om det inte redan är gjort.

Sedan bör du installera minst 512 MB RAM, datorn klarar upp till 1 GB.
Du kan installera vilken 2,5"-hårddisk som helst, välj en med 8MB cache, och minst 40 GB, och sedan efter behov.

Nu har du en datorn som klarar OS X, men inte hur mycket grafikkrävande grejer som helst. Förvänta dig inte att du ska kunna redigera video på den, eller spela quake i hög upplösning.
Men för allt annat är den super!

Sedan måste du bara skaffa dig ett airportkort, om det inte redan är installerat. Och eventuellt ett nytt batteri, för ett originalbatteri som är fyra år gammalt är inte så kul.

Lite negativa saker, som kan bli fel på:

• DVD-spelaren brukar ge upp på vissa enheter, och kan inte läsa CD längre.
• Skärmen brukar gå åt det rosa hållet efter ett tag.

Min pismo har haft båda de här felen, DVD-spelaren har jag bytt, och skärmproblemet är så litet så det bryr jag mig inte om.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 23:34

Det här med att skärmen blir lite rosatonad är ett gammalt problem, och lite lustigt... Min skärm var helt klart rosa ett tag för ett par år sedan, speciellt när den var "kallstartad". Plötsligt normaliserade den sig. Jag vet inte hur och varför... Kanske var det nån grafikprogramvara som uppdaterades?

DVD-spelarna i Pismon kom från Matshita eller LG; Matshita är den bättre varianten. Jag krånglade med AppleCare och fick byta till en Matshita efter att tre (3!) LG kollapsat.

Pismon är en riktig kvalitetsmaskin, min är 4 år nu och jag använder den dagligen fortfarande. Iofs inte för så tunga grejor, men ändå...

Min sambo har en Pismo 400 Mhz/512 Mb mine och 40 Gb disk som används mest till surf, mail, lite bildjobb och sånt. Garageband (musikprogram) orkar den inte med, men det kanske finns andra musikprogram som rullar bättre. OS X 10.3 funkar utmärkt på den maskinen. Och den är tyst, ger knappt ett ljud ifrån sig, vilket är ett stort plus.

Det rosa grejset beror på att bakgrundsbelysningen blir gammal. Går att byta, men lite pilligt.

Jag kör Cubase SX 1 lite då och då, inga problem. (Fast jag har inga mjukvarusyntar eller sånt jox).

  • Medlem
  • 2004-11-14 11:39

Kolla att ljudkortet fungerar. Spela upp nån låt i iTunes och dra skärmen fram och tillbaka. Om ljudet försvinner då är det troligtvis dålig kontakt i ljudkortet. Det går att fixa men kan vara lite pilligt. I övrigt är det nog DVD-spelaren du ska undersöka ordentligt. De har det varit problem med mest. Jag tröttnade på min och bytte till en PC DVD/CD-RW för en tusenlapp. Funkade utmärkt.
Min Pismo är såld sen ett halvår tillbaka men det var en av de bästa datorer jag har haft någonsin.
Rekommenderas.

P.S. Sök på Pismo och mitt användarnamn (3OPAH) på 99mac, du kommer att hitta en hel del intressanta trådar

  • Medlem
  • 2004-11-14 13:22

Tycker det är vettigare att köpa en ny iBook istället för en Pismo.
Dels för att iBooken är snabbare, garanti, det ända som behövs köpas till är mer minne.
Pismon är gammal och trött, visst den går att skrämma igång men det kostar pengar.

Mer minne: 1-2000.-
större hd: 1-1500.-
nytt batteri: 1744.-
Samt att den oftast är för dyr beg... och ingen garanti! pris 4-5000.-
=7700.- till 10500.-
Samt kanske en ny processor: för några tusen till
Dvd läsare verkar ju ha vart ett problem på denna modell...

Ställ detta mot en ny iBook12" 10,000.-( +1000.- mer minne,ett måste)

Visst Pismo var en suverän maskin, är det fortfarande, men det kostar en slant om man vill kunna använda den med lite tyngre apps.

Mina 5 öre

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-11-14 20:06

Tack för alla bra inlägg, så man ska kolla hur DVDn/ljudet fungerar samt kolla ifall färgen är mystisk, det kan man väll säga är de speciella defekterna som man kan kika på utöver standardfel och slitage.

Det är säkert en mycket bra dator men att den är slö spelar nog mindre roll för mig, sitter på en pc men ungefär samma prestanda som har vart helt ok, om den pallar Cubase SX.1 så är det gott och väl med pulver i den gamla skorven. Det som lockar är mobiliteten och (peppar) att slippa massa trisst strul och bara kunna mata ut midi-data och spela in ett par audiospår och kunna vara kreativ och slippa strul.

Jag har funderat länge på den här datorn, mina kamrater på grannforumet 99musik och jag kom fram till att en Pismo skulle vara det bästa alternativet iom min låga budget.

Tack!

1
Bevaka tråden