Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook Batteriproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-13 19:55

Jag har en 12" Ibook G3. för ett tag sen helt utan orsak så slutade mitt batteri fungera. det har tidigare hållt ca 3 timmars batteritid bara dagarna innan. När jag tittar på batteriet så lyser de 4a deoderna men i OSX så är batteriet kryssat, dvs. datorn vill inte säga att det finns...

Jag har kört en reset som apple skriver om och den enda skillnaden blev att den hittar batteriet i 5 sek, byter sen till X logga, hoppar tillbaka, fastnar ibland på laddar 0% och ibland inte... den har inte utsatts för något olägligt som att bli tappad eller annat som skulle leda till glappkontakt.

någon som vet vad det är för fel och varit med om liknande ? ska man köpa ett nytt batteri eller går det att ordna.

Jag sitter med exakt samma problem med min Powerbook. Troligen har vi båda lyckats köra dlut helt på alla kapacitet i bateriett och det har dött....de e vad jag fått för svar iaf.

  • Medlem
  • 2004-11-13 20:00

så ett nytt batteri borde göra susen ? jag tycker bara det är konstigt att lysdeoderna fortfarande visar fullt batteri och att den hittar batteriet ibland. är det exakt samma för dig att den hoppar emellan i osx ?

Ursprungligen av c1rca:

Jag har en 12" Ibook G3. för ett tag sen helt utan orsak så slutade mitt batteri fungera. det har tidigare hållt ca 3 timmars batteritid bara dagarna innan. När jag tittar på batteriet så lyser de 4a deoderna men i OSX så är batteriet kryssat, dvs. datorn vill inte säga att det finns...

Jag har kört en reset som apple skriver om och den enda skillnaden blev att den hittar batteriet i 5 sek, byter sen till X logga, hoppar tillbaka, fastnar ibland på laddar 0% och ibland inte... den har inte utsatts för något olägligt som att bli tappad eller annat som skulle leda till glappkontakt.

någon som vet vad det är för fel och varit med om liknande ? ska man köpa ett nytt batteri eller går det att ordna.

Låter väldigt konstigt att batteriet skulle gå från 3 timmars laddning till noll på bara någon dag. Hur är det med laddaren/adaptern ?
Hur gammalt är batteriet ?

  • Medlem
  • 2004-11-13 20:12

adaptern verkar funka bra. jag kör ibooken med den nu så.... kan det vara något med den ? batteriet hade 2 timmar full kraft användning och 3 timmar med lite lägre prestanda. batteriet är från 2001.

Det kan vara dags att nollställa PMU, såhär.

  • Medlem
  • 2004-11-13 20:25

som jag skrev så fungerade det inte eller hjälpte rättare sagt inte att restarta PMU. ..

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-13 21:02

Pröva Kendoka's lösning i denna tråd.

  • Medlem
  • 2004-11-14 01:37

kentor: bra tips, skulle kunna funka Men problemet är att jag inte kan "ladda ur det" eftersom datorn inte vill känna igen det, drar jag ut adapterkabeln så dör datorn direkt så det går som inte att hänga datorn alls och låta ladda ur på så sätt... finns det något annat sätt att mer eller mindre utan massa utrustning ladda ur ett ibook batteri ? Alla fyra lysdeoderna blinkar nämligen fullladdat vilket gör att det antagligen är en massa power kvar. Tacksam för fler svar.

  • Medlem
  • 2004-11-14 13:46

PROBLEM LÖST !

Jag stängde av Ibooken, Tryckte in PMU reset. Startade upp den, gick in i firmware läge. lät datorn stå över natten och med strömadaptern och batteriet i. Stängde av den på morgonen. Startade upp. Hittade batteriet fullladdat !!! desutom har den kalibrerat och gett mig 30 min extra batteritid !

Word up !

1
Bevaka tråden