Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook vs. iBook

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-11 16:11

Hej.

Finns det något test på skillnaden mellan PB och iB?
De båda har ju tex en processor på 1,33 MHz, om man vill.
Vad skiljer dem mest åt, annat än priset?

Är det värt några laxar till och köpa en PB?

/knappen

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 16:22

Processorhastighet är ju bara en liten del i en dators "snabbhet".
Specar finns på Apple.com, lowendmac.com, barefeets.com, xlr8yourmac.com m.fl. etc. o.s.v.

Det som skiljer dem mest åt är målgruppen.
iBook - Privatpersoner med "hemanvändning"
Poweerbook - Yrkesmässigt bruk, professionell användning
...pinpoint yourself...

Vet inte om det var något bra svar
(Men det var ju ett svar i vart fall...)

skulle vara kul om någon hade benchat en ibook 12" och en powerbook 12" med lika mkt minne och se skillnaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-11 17:14
Ursprungligen av blodsugare:

skulle vara kul om någon hade benchat en ibook 12" och en powerbook 12" med lika mkt minne och se skillnaden.

Precis, har letat efter ett sådant test på nätet, dock utan framgång.

Ursprungligen av blodsugare:

skulle vara kul om någon hade benchat en ibook 12" och en powerbook 12" med lika mkt minne och se skillnaden.

http://ladd.dyndns.org/xbench/

Här kan man sitta och läsa i timmar, och förhoppningsvis få en uppfattning om det.

Ursprungligen av knappen:

Vad skiljer dem mest åt, annat än priset?

PB har DVI-utgång, iBook har bara VGA.

PB har stöd för "screen spanning", dvs att man kan utöka skärmytan med fler skärmar, iBook kan bara spegla den interna skärm. (Men! Det går att på ett enkelt (och så vitt jag vet ofarligt) sätt hacka en iBook så att den kan göra precis samma sak som PB.)

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-11 19:10

Precis som många sagt skiljer det under ytan (vilken kan vara nog så viktig, en del hatar vit plast och andra metall) inte så mycket som skiljer mellan iB 12" och PB 12". Visst, PB är bättre, men skillnaderna är så små att jag nog tycker att det inte är värt prisskillnaden. Enda fördelarna förutom den minimalt högre klockfrekvensen är ljudingångarna, möjligheten till DVD-brännare samt det något bättre minnet och systembussen. Visst, den är bättre, men i alla fall i mina ögon berättigar det inte prisskillnaden. iBook 12" är en no-brainer för mig idag - oavsett vilken bärbar dator i ungefärligen samma prisklass du ställer mot den, och till och med mot många rejält dyrare datorer. Den är helt enkelt snuskigt prisvärd!

iB 14" är överhuvudtaget inte särskilt intressant - enda fördelen i mina ögon är möjligheten till DVD-brännare, förutom att pixlarna blir större pga störe skärm / samma upplösning (vilket i mitt fall till och med är en nackdel - datorn blir mindre smidig).

PB 15" är däremot ett i mina ögon trevligt köp. Det finns flera fördelar mot iB - mycket bättre grafikkort, snabbare hårddisk (5400 rpm istf 4200, dock bara tillval), något snabbare processor, Gigabit nätverk, FW800, ljudingångar, möjlighet till DVD-brännare, DVI. Mycket "bang for the buck", fattas knappast något man skulle kunna begära på en modern dator av värsta snitt. Men smakar det så kostar det.

PB 17" är ytterligare dyrare, men det skiljer inte så mycket i funktioner. I mina ögon är den för stor och dyr, 15" är billigare och lättare att ta med sig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-13 18:47

Tack för hjälpen.
Det blev en iBook, som efterträdare till min Blåvita G3.
Någon som har försökt att göra akvarium av den modellen såsom SE 30?
Eller blir det mitt pilotprojekt...?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-13 22:21
Ursprungligen av knappen:

Tack för hjälpen.
Det blev en iBook, som efterträdare till min Blåvita G3.
Någon som har försökt att göra akvarium av den modellen såsom SE 30?
Eller blir det mitt pilotprojekt...?

Akvarium?? Är du nötter?? Jag använder min Blåvita G3 dagligen som ftp- och filserver. Jag har mina filmer på dess (ganska stora) hårddisk, och spelar upp dem på TVn via min PB G4 över nätverket.

Nä... en Blåvit G3 har mycket kvar att ge. 5 år, still going strong!! Ta hand om den!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 00:47

Jag använder olika PowerBook- och iBook-datorer dagligen; iBook är segare. Det är en helt ovetenskaplig observation... Men är det inte så att Apple bygger PowerBook snäppet bättre/snabbare än iBook? Varför skulle man annars köpa PB istället för iBook?

Ursprungligen av fred123:

Jag använder olika PowerBook- och iBook-datorer dagligen; iBook är segare. Det är en helt ovetenskaplig observation... Men är det inte så att Apple bygger PowerBook snäppet bättre/snabbare än iBook?

Jo, Kombinationen av snabbare systembuss , något bättre hårddisk och bättre grafikkort med mer minne ger ju naturligtvis Powerbook ett övertag men det är inte speciellt stort längre. Gapet lär ju öka när nya PBs lanseras relativt snart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-14 08:05
Ursprungligen av MusicNixon:

Akvarium?? Är du nötter?? Jag använder min Blåvita G3 dagligen som ftp- och filserver. Jag har mina filmer på dess (ganska stora) hårddisk, och spelar upp dem på TVn via min PB G4 över nätverket.

Nä... en Blåvit G3 har mycket kvar att ge. 5 år, still going strong!! Ta hand om den!

Ja, jag är nog det. Kom fram till igår (efter att jag beställt iBooken) att jag har ju en dator som jag inte tycker är långsam, alls. För mig och det jag gör.
Den är på 400MHz, 512 i minne och en disk på 120GB.

Kör X-klienten på den nu. Fungerar klienten tillfredsställande som filserver eller måste man ha nått tilläggsprogram? Som tex skillnaden i classic "vanlig" och ASIP?

iTunes kan väl dela ut sitt arkiv så man slipper ha musiken på två burkar?

För utan att överdriva, den är dryga 5 år, och har inte krånglat en endaste gång. Gått som tåget (inte som SL-tåg) hela tiden. Supernöjd, men har saknat en bärbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 11:17
Ursprungligen av knappen:

Ja, jag är nog det. Kom fram till igår (efter att jag beställt iBooken) att jag har ju en dator som jag inte tycker är långsam, alls. För mig och det jag gör.
Den är på 400MHz, 512 i minne och en disk på 120GB.

Kör X-klienten på den nu. Fungerar klienten tillfredsställande som filserver eller måste man ha nått tilläggsprogram? Som tex skillnaden i classic "vanlig" och ASIP?

iTunes kan väl dela ut sitt arkiv så man slipper ha musiken på två burkar?

För utan att överdriva, den är dryga 5 år, och har inte krånglat en endaste gång. Gått som tåget (inte som SL-tåg) hela tiden. Supernöjd, men har saknat en bärbar.

Lite off-topic, men jag måste också hylla min fem år gamla blåvita g3/400 (som först nu fått en sorts ersättare i form av en pb g4). G3an har tuffat på dag och natt i fem år - de två första med os8.5-9.2, de två senaste med os X, hittills har den inte krånglat en enda gång (bortsett från ett par kernel panics i os x, samt os8/9-typiska hängningar). Jag hade aldrig trott att den skulle duga så länge eller att den skulle krångla så lite! Oj vilken bra dator!

Nu har den dock klivit ett steg tillbaka och blivit fil- och itunesserver.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 18:29
Ursprungligen av knappen:

Fungerar klienten tillfredsställande som filserver eller måste man ha nått tilläggsprogram? Som tex skillnaden i classic "vanlig" och ASIP?

Jag tycker det räcker med OSX klient som filserver för mina behov. Jag kör Panther på blådåren (350MHz/512RAM). Har startat lite olika fildelningar: Personlig -, Windows-, och ftp-delning. (Har gjort några konton för folk att logga in på.)

Tjejen loggar in med Windows och backar upp lite utan problem. Jag gör musik med en kompis i Schweiz, och vi använder den som server för våra projekt. Filmerna, musiken, installationsfiler, backuper.. allt få ligga på G3an.

Ursprungligen av knappen:

iTunes kan väl dela ut sitt arkiv så man slipper ha musiken på två burkar?

Japp... Jag brukar ofta låta G3an spela musik från partyblandningen, men det går lika bra att spela upp G3ans bibliotek med iTunes i din nya dator

  • Medlem
  • 2004-11-14 20:57

Nya Mikrodatorn hade ett "Mac vs PC" test där dom testar Powerbook mot iBook mot 2 pc-datorer. Skillnaden mellan Powerbooken och iBooken var större än vad jag trodde. Får faktiskt säga att jag tyckte testet var "juste" utformat, kunde inte se några direkta saker att klaga på i testutförandet.

Resultatet från deras test? iBook hopplöst efter Powerbooken i prestanda. Bägge macarna långt efter pc-laptoparna i prestanda. Nu hade då deras PC-"laptop" från Dell en Pentium4 processor med 800mhz frontside bus och vägde 4kg med kommentaren "Dells laptop är ingenting man gärna bär med sig", och då vet jag inte riktigt hur relevant jämförelsen var egentligen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-14 21:11
Ursprungligen av sbl:

Nya Mikrodatorn hade ett "Mac vs PC" test där dom testar Powerbook mot iBook mot 2 pc-datorer. Skillnaden mellan Powerbooken och iBooken var större än vad jag trodde. Får faktiskt säga att jag tyckte testet var "juste" utformat, kunde inte se några direkta saker att klaga på i testutförandet.

Resultatet från deras test? iBook hopplöst efter Powerbooken i prestanda. Bägge macarna långt efter pc-laptoparna i prestanda. Nu hade då deras PC-"laptop" från Dell en Pentium4 processor med 800mhz frontside bus och vägde 4kg med kommentaren "Dells laptop är ingenting man gärna bär med sig", och då vet jag inte riktigt hur relevant jämförelsen var egentligen...

Man får ju samtidigt ta med i beräkningarna att ta tex datorn jag har nu.
Köpte den för fem år sedan för 20.000 kr. Och den lever ännu idag, utan någor fel i bagaget. Utan har tuffat på, fungerar bra fortfarande, klarar alla program man behöver (inte spel etc, men det är ju överflödigt).

Om jag skulle köpt en pc för samma pris för fem år sedan. Vad skulle jag fått, och vad skulle den vara idag?

Ursprungligen av sbl:

Nya Mikrodatorn hade ett "Mac vs PC" test där dom testar Powerbook mot iBook mot 2 pc-datorer. Skillnaden mellan Powerbooken och iBooken var större än vad jag trodde. Får faktiskt säga att jag tyckte testet var "juste" utformat, kunde inte se några direkta saker att klaga på i testutförandet.

MD Testet var inte schysst utfört speciellt inte för iBooken eftersom den bara hade 256 MB minne. Mot 512 för de andra. Vilket också syns i resultaten. Sen stod det ju inte om Apples datorer testades inställda för högsta prestanda eller för längsta batteritid vilket i så fall skulle straffat dem.
Angående den testade Powerbooken så hade den en 4200 varvs standard hårddisk medans Dell hade specialutrustats med en snabbare 5400 hårddisk vilken ger en klar fördel i testerna. Plus att Dell hade 64MB mer grafikkminne än Powerbooken.
MD påstod att de utrustat de olika testdatorerna likvärdigt men det är ju bara BS.
Sen kan man ju undra varför de testade med MS program för både operativsystemen men inte Apple's dito. Fishy........

  • Medlem
  • 2004-11-14 21:34
Citat:

MD påstod att de utrustat de olika testdatorerna likvärdigt men det är ju bara BS.

Jag tror de syftade på att de kostar likvärdigt (både PC och Mac-laptopen kostade strax under 21kkr).

Sen tycker jag det är delvis rätt att de testar iBooken med de 256-mb som den skeppas med, det är ju ynkligt att Apple levererar laptops med lika mkt internminne som många handdatorer (typ Tungsten T5)... Förhoppningsvis kanske Apple någon dag kanske börjar leverera alla datorer med minst 512mb, om inte annat för att få bättre resultat i sådana här test. iBooken var dessutom redan från start dyrare än den jämförande Fujitsu-siemens laptopen.

Det som jag tyckte var mest intressant i testet var dock den usla OpenGL och CPU-prestandan på Powerbooken jämfört med en PC-laptop. En rent otrolig skillnad... Min 667DVI går som ett gammalt tröskverk, har funderat på att uppgradera men nu är jag 100% säker på att jag vill vänta på en potentiell Dualcore G4 eller G5...

Ursprungligen av sbl:

Jag tror de syftade på att de kostar likvärdigt (både PC och Mac-laptopen kostade strax under 21kkr).

Sen tycker jag det är delvis rätt att de testar iBooken med de 256-mb som den skeppas med, det är ju ynkligt att Apple levererar laptops med lika mkt internminne som många handdatorer (typ Tungsten T5)... Förhoppningsvis kanske Apple någon dag kanske börjar leverera alla datorer med minst 512mb, om inte annat för att få bättre resultat i sådana här test. iBooken var dessutom redan från start dyrare än den jämförande Fujitsu-siemens laptopen.
.

Men Fujitsu och Dell skeppar ju också datorer med 256 MB som standard. Och iBooken var inte fullt jämförbar med Fujitsun eftersom iBooken hade större skärm och inbyggd DVD brännare vilket drog upp priset men inte prestandan.
Att Apple inte skickar med mer minne precis som de flesta/alla andra tillverkare av bärbara beror på att minnespriserna fluktuerar rätt kraftigt och på önskemål från återförsäljarna. Något måste ju även de tjäna pengar på.

Angående CPU & GPU testerna så vet vi ju inte om macarna testades i strömspararläge , vilket man kan misstänka.

1
Bevaka tråden