Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min eMac startar inte!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den fick stå på i natt för att jag höll på att ladda ner saker. När jag gick upp i morse hade den fastnat på skärmsläckaren och ville inte komma igång när jag rörde på musen. Efter att ha testat en massa saker, bla sätta den i vila med startknappen och väcka den igen så gav jag upp och startade om.
Nu står den bara och snurrar på startbilden med äpplet och har gjort så jättelänge!

Kan jag starta den från min externa hårddisk på nåt sätt?

testa starta om datorn med installations-skivan isatt. (Håll inne C-tangenten för att starta från CD).
När du kommer fram till "välj huvudpråks-menyn" så har du en installer-meny till höger om Äpplet.
Välj att öppna skivverktyg och kör en diskreparation.. det kan förhoppningsvis hjälpa.

Annars klassikern: Rensa PRAM genom att starta om med Kringla+Alt+P+R intryckt tills du hör start-up ljudet för andra gången, då släpper du

Det är kernel panic. Förmodligen har startskivan slutgiltigt gått i graven.

Jag har letat som en galning, men det tycks vara omöjligt att hitta snabbkommandot för att starta från den externa skivan. Hur gör man?

Om det är en extern FW-disk så håller du inne T för att starta i Target-Disk mode, men vet inte om det kommer fungera.. värt ett försök kanske..

Annars håll inne Äpple+alt-knappen vid uppstart så får du fram ikoner på samtliga skivor du kan starta ifrån.

Kan du boota upp genom Äpple+s och sedan köra skivverktyg därifrån? Bara för att vara säker menar jag. Om du får upp promten så skriv fsck -fy<enter>

Och skrev sedan reboot<enter> när testen är klar

Det kommer fram en gul hoppande firewiresymbol på blå bakgrund och sen händer det inte så mycket mer, när jag startar med T intryckt.

Se min edit i förra inlägget

Det gick att starta från den externa och på den har jag backup på det viktigaste från den gamla, men den gamla verkar vara bortom all räddning,. Skivverktyg kan inte ens göra en skivavbild.

Nu behöver jag en handlingsplan, men jag startar nog en särskild tråd om det.

Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden