Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

30,60 eller 80 gb hårdisk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags! Ska beställa min efterlänktade ibook, men ett par sista frågor angående konfigurationen av hårdvaran.

Vad ska man ha för hårdisk? 30, 60 eller 80 GB. Har fått för mig att större hårdiskar går sönder mycket lättare. Kanske bara är nått jag fått för mig?

Ska beställa maskinen ifrån Kullander & Kullander. Då dom är den enda Mac affären jag varit i kontakt med som kan fixa den konfiguration jag önskar. lite snå dåligt att andra affärer inte kan det tycker jag.

Undra om min nästa stationära maskin kommer bli en Mac nu också.

Tacksam för snabbt svar...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 14:04

Frågan var ang. HD va?
(förstår orsaken till det andra "glädjefnattet" )

Rent generellt så gäller ju att ju mer det är ju mer kan krångla, och en större disk har ofta fler läshuvuden (och ev. skivor) - men när man kollar på MTBF-siffror så redovisar dom samma och MTBF kommer nog mer ifrån "shit happens" än att kombinatoriken för individuella MTBF ger totalsiffran...

Antar att du inte begrep ett skett av ovanstående
Kontentan är dock - köp så stor disk som du vill ha (60GB om du inte visste det ) för risken för knas är nog likvärdig...
(i.e. jag vill påskynda att du nog bara har fått för dig att små diskar är hållbarare... så snäll är jag )

Ursprungligen av Pär:

Frågan var ang. HD va?
(förstår orsaken till det andra "glädjefnattet" )

Rent generellt så gäller ju att ju mer det är ju mer kan krångla, och en större disk har ofta fler läshuvuden (och ev. skivor) - men när man kollar på MTBF-siffror så redovisar dom samma och MTBF kommer nog mer ifrån "shit happens" än att kombinatoriken för individuella MTBF ger totalsiffran...

Antar att du inte begrep ett skett av ovanstående
Kontentan är dock - köp så stor disk som du vill ha (60GB om du inte visste det ) för risken för knas är nog likvärdig...
(i.e. jag vill påskynda att du nog bara har fått för dig att små diskar är hållbarare... så snäll är jag )

Tack för ditt svar. Blir en 80 GB:are... Föressten, du fyller år dagen innan mig. jag fyller den 9sep.

Om man beställer ifrån apple.se och ibooken skulle strule, kan man då kontakta något apple care center och få hjälp därifrån? eller hur fungerar det?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 15:00
Ursprungligen av blodsugare:

Om man beställer ifrån apple.se och ibooken skulle strule, kan man då kontakta något apple care center och få hjälp därifrån? eller hur fungerar det?

Du ringer Apples tekniska support och de hänvisar dig vidare. Antingen de ut en låda så du kan skicka datorn till deras center i Holland, eller så får du lämna in burken hos ett servicecenter där du bor. Vilket det blir beror på felet.

jag tycker du ska köra stort, en 80gb. lika bra. och självklart ska ditt stationära köp bli en mac det också....

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-11-11 15:06

Jag tyckte att 60 GB kändes mest prisvärt, 700-kronor något extra för den, kostar 1400-något för 80 GB. Men är det inte ekonomin som stoppar dig så är det klart att du ska ha 80 GB

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 15:15

Köpte 40Gb, känner redan att det är dags att öka till 60 eller 80Gb
iTomas

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 15:37

Gå på 80, helt rätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 15:47
Ursprungligen av blodsugare:

Vad ska man ha för hårdisk? 30, 60 eller 80 GB. Har fått för mig att större hårdiskar går sönder mycket lättare. Kanske bara är nått jag fått för mig?

Jag köpte den största, då 60 GB. Kör heller varken iTunes, iPhoto eller iMovie i större utsträckning. Men utrymmet går snabbt åt i alla fall. Gå på största om det tillåter plånboken samt inte är vanligt med problem i den storleken.

Ursprungligen av Oloff:

Jag köpte den största, då 60 GB. Kör heller varken iTunes, iPhoto eller iMovie i större utsträckning. Men utrymmet går snabbt åt i alla fall. Gå på största om det tillåter plånboken samt inte är vanligt med problem i den storleken.

Är som sagt arbetslös, eller fritidsforskare. Hur man nu vill se det. Men köper jag inte 80GB kommer jag ångra mig efter, eftersom det inte går och byta ut dom själv, eller går väl. Men inget jag vill göra.

Det blir en 80GB... Om ni bara föräsljare på kullander kan svara på mina mail lite snabbare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-12 22:00
Ursprungligen av blodsugare:

Är som sagt arbetslös, eller fritidsforskare. Hur man nu vill se det. Men köper jag inte 80GB kommer jag ångra mig efter, eftersom det inte går och byta ut dom själv, eller går väl. Men inget jag vill göra.

Det blir en 80GB... Om ni bara föräsljare på kullander kan svara på mina mail lite snabbare.

Vem har du mailat där? (jag jobbar där, som tekniker)

Ursprungligen av JohanK:

Vem har du mailat där? (jag jobbar där, som tekniker)

Det blev inget kullander. Beklagar. Fick bli applestore.
Har inget som helst ondsint och säga om försäljaren. Men 310 kr i frakt kändes aningen mycket. Lägger dom stålarna på ett 1024 minne ist.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-12 22:24
Ursprungligen av blodsugare:

Det blev inget kullander. Beklagar. Fick bli applestore.
Har inget som helst ondsint och säga om försäljaren. Men 310 kr i frakt kändes aningen mycket. Lägger dom stålarna på ett 1024 minne ist.

Ahh, såg att du bor i västervik
Då blir det ju billigare med Applestore.

Ursprungligen av JohanK:

Ahh, såg att du bor i västervik
Då blir det ju billigare med Applestore.

Lägg från ett förslag att ni kan fixa en kullander filial i Västervik.

1
Bevaka tråden