Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook svenskt tangentbord...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har idag fått mitt amerikanska tangentbord utbytt mot ett svenskt på min PB. Men döm om min förvåning, på den svenska varianten verkar det vara svårt att hitta tecken som "krullparantes", hakparantes och tilde (vågen). Tror inte Apple att svenskar till skillnad mor amerikaner programmerar på sin datorer?????

Vad fasiken är detta? Skandal Apple!!

Hur gör ni när ni programmerar?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 21:01

skriver {}~[]

(prova alt och alt+shift - borde väl funka i vald editor)

Jo dom går väl att hitta om man vet under vilken tangent dom gömmer sig. Men jag vill inte hålla på och gissa hela tiden. Jag vill kunna SE vilken tangent det är. Jag vill alltså ha tecknet inpräntat på tangenten. Jag skulle vara helt förlorad med ett blankt tangentbord...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 21:07

Då får du ta fram tuschpennan och dra streck mellan:

{ : alt+shift+8
} : alt+shift+9
~: alt+¨
[ : alt+8
] : alt+9

Bra idé! Det skall jag göra..

Märkligt att man inte kan markera det på tangentbordet...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 21:37
Ursprungligen av Gunslinger:

Märkligt att man inte kan markera det på tangentbordet...

Iom att det på ex.v. 'a' finns a A "äpple" och "ruter" plus funktionerna ctrl a, äpple a och äpple shift a så blir det lite fullklottrat på tangenten…
Eftersom ( och [ resp. { är så lika så är det ganska lätt att ana, liksom / \ och |
Tilde är väl lite värre, men iom å ä och ö så är det ju lite "fullsketet" och ¨ ^ samt ~ är ju lite konstiga tecken (om det är någon "likhet")

Mer irriterande då när en del kommandon i program är uppenbart skrivna för amerikanska tangentbord och inte ens funkar på svenska då tangentkombinationerna tolkas olika. Smidigt... NOT!

1
Bevaka tråden