Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 fryser

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-11 22:28

Har sedan ett par veckor en ny G5 1.8 duo med 1,5 Gb internminne. Jag får dagligen, ibland oftare, fullständiga låsningar av datorn. Oftast tvärstannar allt på skärmen, mer sällan kommer meddelandet att datorn måste tvångs omstartas.
Hårdvarutestet på den medföljande CD ger inga felmeddelande.

Efter att ha nollställt PRAM minnet som apple support instruerat mig (utan förbättring) hänvisar de mig till mjukvaruleverantörerna för de program som jag använt när låsningen skett: Graphisoft, Archicad 9.0 och Microsoft Office X Entourage.

Jag som trodde att OSX hade skyddat minne !
(Har inte varit med om frysningar sedan system 9. Jag har tidigare använt OSX med G4 utan några liknande problem.)

Någon som har liknade problem ?

Någon som har tips om lösning ?

Ursprungligen av erikm:

Har sedan ett par veckor en ny G5 1.8 duo med 1,5 Gb internminne. Jag får dagligen, ibland oftare, fullständiga låsningar av datorn. Oftast tvärstannar allt på skärmen, mer sällan kommer meddelandet att datorn måste tvångs omstartas.
Hårdvarutestet på den medföljande CD ger inga felmeddelande.

Efter att ha nollställt PRAM minnet som apple support instruerat mig (utan förbättring) hänvisar de mig till mjukvaruleverantörerna för de program som jag använt när låsningen skett: Graphisoft, Archicad 9.0 och Microsoft Office X Entourage.

Jag som trodde att OSX hade skyddat minne !
(Har inte varit med om frysningar sedan system 9. Jag har tidigare använt OSX med G4 utan några liknande problem.)
Någon som har liknade problem ?
Någon som har tips om lösning ?

Kanske fel på minnet en del verkar få problem på G5 när olika minnen blandas. Kan också vara någon dålig USB-drivrutin eller ett fildelarprogram som ligger i bakgrunden och spökar.

  • Medlem
  • 2004-11-11 22:54

Jo, jag började med minnena. Böt ut alla fyra mot nya från samma leverantör. Utan resultat.

försökte utan större framgång att hitta dom här trådarna som dök upp nedan (efter att startat diskussionen.)

Ska se om det finns någon skyddsfilm tex.

  • Medlem
  • 2004-11-12 10:10

För att koka ned frågeställningen:
Kan ett program få G5 med MacOSX att frysa ?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 10:14
Ursprungligen av erikm:

För att koka ned frågeställningen:
Kan ett program få G5 med MacOSX att frysa ?

Inte obotligt...
(Även om jag haft en SGIburk som hängde sig totalt när de skulle skriva coredump, så "går och går"...)
Får du några meddelanden i sys.log eller i någon craschreporter?
Ett prgram kan hänga sig och ta ohemult mycket processortid, eller windowmanagerna kan krascha vilket gör GUI-interaktion besvärlig.
Stendöd skall den dock icke bli.

har du testat att köra Apple Hardware Test som finns med på DVD:n som kom med datorn? Starta upp med att hålla inne alt-knappen (med CD:n i givetvis). Detta testar bla. RAM minnes kretsarna om du kanske har fel på dem och gör även en generell (med betoning på generell) hårdvarutest.

Låter väldigt mycket som ett RAM-minnesproblem. Du kan även testa att stänga av datorn, dra ut alla sladdar och öppna luckan på höger sida. Under RAM-minnet så skall du ha den liten liten knapp som heter PMU reset. Tryck på den, vänta 10sek och start sedan datorn. (tryck endast 1 gång). detta är om du tidigare endast rensade PRAM:et genom Kringla+alt+P+R.

Jag har läst någonstans om att det var problem med minnen från Samsung...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-12 12:48
Ursprungligen av erikm:

För att koka ned frågeställningen:
Kan ett program få G5 med MacOSX att frysa ?

Ja, men det är mycket ovanligt! Exempelvis Azureus kan frysa din dator...

  • Medlem
  • 2004-11-12 18:18

tror att det är ett hårdvarufel. Samma fil med samma program Archicad 9.0 G5 1.6 Ghz klarade att rendera 900 bilder utan problem.

(Skillnaden var iofs att den hade 256 mb i videominne, kan det ha någon betydelse. ?)

-jo, jag har kört Apple Hardware Test - ingen indikation på något fel.
Även PMU är resettat.

Inget meddelanden i sys.log (systemmeddelande?) eller i craschreporter.

Minnen från elixir.

Jag får troligen en utbytes dator på måndag av Provectum, så då får man väll se om det var hårdvaran eller ej...

Ursprungligen av akesson:

Ja, men det är mycket ovanligt! Exempelvis Azureus kan frysa din dator...

Jag märkte det! Azureus kan tugga på dygn efter dygn på min G4, men kraschar min G5a efter ett litet tag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-19 16:43
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag märkte det! Azureus kan tugga på dygn efter dygn på min G4, men kraschar min G5a efter ett litet tag.

Azureus = fildelning "dygn efter dygn" . Ajabaja ! Fy på er !återförsäljare och allting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 17:19
Ursprungligen av CUBEIS:

Azureus = fildelning "dygn efter dygn" . Ajabaja ! Fy på er !återförsäljare och allting

Linux-distributioner och egna program då? Lägga upp sin egeninspelade musik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-20 22:39
Ursprungligen av Netzach:

Linux-distributioner och egna program då? Lägga upp sin egeninspelade musik?

Visst visst. Ta den med rödluvan och vargen också när du ändå är på G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 19:40
Ursprungligen av CUBEIS:

Visst visst. Ta den med rödluvan och vargen också när du ändå är på G.

Du, jag har hjälpt polare att sprida sina demos tack vare BT.
Det är f.ö ett mycket bra sätt att begränsa bandbredden för företag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-21 21:12
Ursprungligen av Netzach:

Du, jag har hjälpt polare att sprida sina demos tack vare BT.
Det är f.ö ett mycket bra sätt att begränsa bandbredden för företag.

okey jag tror dig i ditt fall :eek:

Keep up the good spirit

Ursprungligen av CUBEIS:

Azureus = fildelning "dygn efter dygn" . Ajabaja ! Fy på er !återförsäljare och allting

Inga kommentarer...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-21 21:09
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Inga kommentarer...

tänkte väl det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-12 19:12

Kanske är ute och cyklar nu men va det inte något med kylningen? Kolla så luckan sitter bra plus att du inte tagit bort skyddsplasten!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-13 14:07
Ursprungligen av Max Wik:

Kanske är ute och cyklar nu men va det inte något med kylningen? Kolla så luckan sitter bra plus att du inte tagit bort skyddsplasten!

Det är väl skyddsplasten som ska tas bort så att datorn inte blir varm?
Håll koll på tempen i datorn med det här programmet:
http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html

Skyddsplasten har väl inget med temperaturen inne i G5:an att göra.

Däremot minns jag att vi diskuterade detta med plast och statisk elektricitet i G5:orna när de kom och kom fram till att man nog borde ta bort plasten...

Har en G5:a som betedde sig likadant ett tag och hängde sig. Hade aktivitetskontroll på och såg att en av processorerna gick på fullvarv. Processorn pajade efter ett tag och fick bytas ut sen dess har den funkat klockrent.

  • Medlem
  • 2004-11-16 15:55

Ser ut att ha varit hårdvaran.
Allt utom hårddisken utbytt: renderingarna tuggar på utan frysning - allt normalt.

Änsålänge iaf.

Slutsats : Apple support skylle gärna på programvaruleverantören och datorer kan vara dåliga.

Och : bra support från Provectum !

Azureus har löst G5-problemet i senaste beta-versionen så ladda hem nästa version som kommer så ska det funka.

1
Bevaka tråden