Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft skräpar ner Documents-mappen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker inte alls om att Microsoft Användardata ligger och skräpar i Documents. Finns det något sätt att säga till Office att spara sin data någon annanstans?

Ciryon

inte så vitt jag vet, men det kanske går att göra en symlänk eller alias med samma namn men som pekar någon annanstans

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 22:14

Personligen tycker jag Microsofts Macprodukter är ett föredömme när det gäller installation. Ordning och reda. Lätt att uppgradera och hålla koll på användardata.

Ursprungligen av Wire:

Personligen tycker jag Microsofts Macprodukter är ett föredömme när det gäller installation. Ordning och reda. Lätt att uppgradera och hålla koll på användardata.

Det tycker inte jag. Föredömme är alla gratis- och shareware-program som man installerar genom att dra till Program-mappen (eller var du nu vill ha grejerna). Inget annat skräp. Underbart.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 23:47

Men någonstans måste ju specifika användardata ligga.

Ursprungligen av Wire:

Men någonstans måste ju specifika användardata ligga.

Japps i Library/Preferences och Library/Application Support som standard. XML-filer som är lätta att läsa och ändra i.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 00:10
Ursprungligen av Ciryon:

XML-filer som är lätta att läsa och ändra i.

Ciryon

Ehhh...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 00:00
Ursprungligen av Wire:

Men någonstans måste ju specifika användardata ligga.

Javisst, men lägg det i ~Library/Application Support/ ! Där tycker jag ävern mappar som bla "Mail" "Safari" "iMovie" ligga istället för direkt i ~Library/ Går så långt att jag tycker att Apple ska spärra så man bara kan lägga dessa sorters dukument/mappar i /Library/Application Support/ och ~Library/Application Support/.

Mer tysk ordning i Mac OS X!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 00:03

Documents eller Library i userdomain. Vem bryr sig...?

Ursprungligen av Wire:

Documents eller Library i userdomain. Vem bryr sig...?

Jättestor skillnad! Documents är vad användaren (jag, i det här fallet) ser hela tiden. Library är en lite "mystisk" mapp som man inte behöver bry sig om vad den innehåller. Jag vet många nyblivna switcher som svär över att deras fina välorganiserade Documents-mapp (komplett med olika färgmärkningar för olika kategorier) får en skräpig Microsoft-mapp helt utanför hierarkin.

I Library kan programmen "gömma" det som användaren inte behöver. Det finns nämligen ingenting i "Microsoft Användardata" som jag någonsin skulle behöva titta på eller ändra i.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jättestor skillnad! Documents är vad användaren (jag, i det här fallet) ser hela tiden. Library är en lite "mystisk" mapp som man inte behöver bry sig om vad den innehåller. Jag vet många nyblivna switcher som svär över att deras fina välorganiserade Documents-mapp (komplett med olika färgmärkningar för olika kategorier) får en skräpig Microsoft-mapp helt utanför hierarkin.

I Library kan programmen "gömma" det som användaren inte behöver. Det finns nämligen ingenting i "Microsoft Användardata" som jag någonsin skulle behöva titta på eller ändra i.

Ciryon

Precis såhär är det för mig...
Jag vill inte ha en massa tjaffs i min Documents mapp

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 00:14

Kan väl tillägga att jag själv använder 'Application Support' i userdomain för egna program som skriver data och prefsfiler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 00:15

Ciryon har en poäng. Programmen ska inte spara filer i dokumentmappen, utan informationen ska sparas i Användare : användarprofil : Bibliotek och inställningarna i Användare : användarprofil : Bibliotek : Preferences. Microsoft har gjort fel helt enkelt.

Ja, och inte bara Microsoft...
Även Apple lägger grejor där. Final Cut Express t. ex. Fast det går nog att ändra.

Jag har massor med mappar som olika program har placerat i mappen "Dokument".
Så många att jag helt enkelt struntar i att ha egna grejor där.

För min mor & far har jag färgmarkerat alla mappar i mappen "Dokument" som är ditllagda av program med rött. Då är det lättare för dom att se vilka saker som är deras. De omarkerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 01:17

Mmmm, men det är skillnad på projekt (dokument användaren arbetar med och lätt ska kunna nå utifrån programmet), dolda filer, filer programmet lagrar information i, exempelvis favoriter för webbläsaren, epostmeddelanden, en adressbok eller kalenderdata, och slutligen inställningsfiler för respektive program.

Apples program sparar i regel användarnas projekt och egenhändigt skapade dokument i Användare : användarprofil : Dokument, epost osv i Användare : användarprofil : Bibliotek och inställningsfiler i Användare : användarprofil : Bibliotek : Preferences.

Det finns undantag. AppleWorks sparar sin "dolda" information synligt i Dokument, vilket är fel. iChat sparar sina chattfiler där också. Roxio Toast sparar grejor där ibland, Microsoft Office likaså.

Det kan vara värt att slänga iväg ett meddelande till Apple om det.

Håller med det som har sagts här betrf sökvägar. Vill dock lägga till att enligt <mig> så är (bl a) Entourage's största problem (besvär?) att det andvänder ett eget format för att spara sin mail data. Och inte mbox, eller xml.
Mbox hade varit det självklara valet, OS X är ett Unix system, och mbox och unix text data är ändå standarden på Unix system. Oh vänta, "standard som någon annan än microsoft har satt och andvänder" - där låg felet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 01:20
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Håller med det som har sagts här betrf sökvägar. Vill dock lägga till att enligt <mig> så är (bl a) Entourage's största problem (besvär?) att det andvänder ett eget format för att spara sin mail data. Och inte mbox, eller xml.
Mbox hade varit det självklara valet, OS X är ett Unix system, och mbox och unix text data är ändå standarden på Unix system. Oh vänta, "standard som någon annan än microsoft har satt och andvänder" - där låg felet.

Håller med. Det är bland annat därför jag använder Mail och inte Entourage.

Det finns dock saker i Microsofts användardata som verkligen hör hemma där, t.ex. konversationsloggar för MSN Messenger och sparade bilagor. Dessa är ju just användardokument, inte några prefs-filer eller application support-filer, och hör därför inte hemma i Library.

Mbox hade väl varit trevligt men eftersom Entourage är så mycket mer än bara ett mailprogram så kan det väl tänkas att det faktiskt behövs ett annat format. I och med att det finns stöd för både export och import så är det en non-issue för mig

Men jag håller helt med Ciryon om att man borde kunna välja plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 21:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det finns dock saker i Microsofts användardata som verkligen hör hemma där, t.ex. konversationsloggar för MSN Messenger och sparade bilagor. Dessa är ju just användardokument, inte några prefs-filer eller application support-filer, och hör därför inte hemma i Library.

Tycker det räcker att kunna komma åt bilagor inifrån mailprogrammet. Det samma borde gälla konversationsloggar. Folk som verkligen har ett behov att komma åt dem på annat sätt brukar ofta veta vart de ligger. Bort med alla mappar man själv inte lagt i Dokument-mappen.

Att det sedan inte är "rena" Library filer är iofs sant.

Säg hur ni tycker till Apple här

Har irriterat mig på det här sen OS 9 tiden. Man vill t ex göra backup på sin Dokument-mapp och får med 500 mb maildata på köpet. Det ska ligga i systemhierarkin någonstans. Nuförtiden kör jag Apple Mail istället. Mest för att jag var nyfiken på ett nytt program men det är även skönt att slippa den där "högen" i sin hemmamapp.

Har gjort en Dokument-mapp i Dokument-mappen för mina Dokument. Ska det behöva vara så? Va? Va?

Nä, ner i papperskorgen. Tyvärr är jag beroende av Office. Men även en del spel, Toast, Battlefield, Colloquy, Virtual PC och Acrobat skräpar.

Förbannad blir jag. Vissa programmerare tänker tydligen inte....

Det verkar som om de flesta anser att "dokument" endast är såna filer som man valt att spara själv, men dokumentmappen i OS X är avsedd för alla användardokument, dvs även de som ett program "själv" sparar för användarens räkning.

Men det är idiotiskt. Har jag en lång radda mappar med mina dokument, vill jag inte öka på detta med annat skit jag aldrig någonsin kommer, eller vill röra. Ens se.

Borde åtminstone vara valbart, eller som de flesta gör, in med skiten i biblioteket där det hör hemma. Eller är det så att alla programs inbyggda grafik (bilder osv.) ska samlas i min Bilder-mapp? Och sen kanske man kan låta programmen lägga alla sina systemljud i Musik-mappen....

Det ÄR dina dokument, även om du inte själv pekat ut platsen för dem.

Det framstår som idotiskt för dig eftersom du utgår från att mappen dokument endast är till för egenhändigt sparade filer, vilket den alltså inte är, utan för ALLA dina dokument, även de som programmen sparar åt dig.

Det något som man kan tycka är bra eller dåligt men i library-mappen hör de knappast hemma.

Men är det här egentligen ett problem? Det är väl bara göra en mapp som heter "Mina egna dokument som jag själv sparat och inget annat"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 09:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det ÄR dina dokument, även om du inte själv pekat ut platsen för dem.

Det framstår som idotiskt för dig eftersom du utgår från att mappen dokument endast är till för egenhändigt sparade filer, vilket den alltså inte är, utan för ALLA dina dokument, även de som programmen sparar åt dig.

Det något som man kan tycka är bra eller dåligt men i library-mappen hör de knappast hemma.

Men är det här egentligen ett problem? Det är väl bara göra en mapp som heter "Mina egna dokument som jag själv sparat och inget annat"

Med din definition av "dokument" skulle väl isåfall alla användarinställningar etc (dvs filer som skapats som resultat av användarens agerande) kunna läggas i dokumentmappen, och preferencesmappen skulle således bli överflödig. Eller har jag missförstått dig?

Citat:

Don’t Pollute User Space
It is important to remember that the user domain (/Users) is intended for files created by the user. With the exception of the ~/Library directory, your application should never install files into the user’s home directory. In particular, you should never install files into a user’s Documents directory or into the /Users/Shared directory. These directories should only be modified by the user.

Even if your application provides clip art or sample files that the user would normally manipulate, you should place those files in either the local or user’s Library/Application Support directory by default. The user can move or copy files from this directory as desired. If you are concerned about the user finding these files, you should include a way for the user to browse or access them directly from your application’s user interface.

http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/BPFileSystem/index.html

Enligt min tolkning ska endast filer som användaren själv skapar och sparar ligga i Documents.

Ursprungligen av Hagelin:

http://developer.apple.com/documentation/MacOSX/Conceptual/BPFileSystem/index.html

Enligt min tolkning ska endast filer som användaren själv skapar och sparar ligga i Documents.

Bra Hagelin. Det är precis de där riktlinjerna man som användare fått för sig bör finnas någonstans. Detta baserat på att 95% av programmen tycks göra så. Nu har jag det svart på vitt också.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Bra Hagelin. Det är precis de där riktlinjerna man som användare fått för sig bör finnas någonstans. Detta baserat på att 95% av programmen tycks göra så. Nu har jag det svart på vitt också.

Det har du inte alls. Det här riktlinjerna talar om dokument som INTE har skapats av användaren, det talar inte om var såna filer som HAR skapats av användaren, typs sparade bilagor och konversationsloggar ska läggas.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det har du inte alls. Det här riktlinjerna talar om dokument som INTE har skapats av användaren, det talar inte om var såna filer som HAR skapats av användaren, typs sparade bilagor och konversationsloggar ska läggas.

"These directories should only be modified by the user." Innebär inte detta att program inte automatiskt ska spara ner någonting där?

Ursprungligen av Hagelin:

"These directories should only be modified by the user." Innebär inte detta att program inte automatiskt ska spara ner någonting där?

De ÄR "modified by the user". Det handlar inte valet av metod för att spara/förändra utan om VEM som gör förändringen

Bevaka tråden