Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägre upplösning än 1024*768 på VGA-utgången?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-11 10:43

Jag funderar på att byta till en iBook och lämna den trista PC-världen bakom mig och har därför en del frågor. Många har jag redan fått svar på genom att läsa en massa här (grym resurs detta!), men jag har kommit på en till.

Det pratas mycket om att Apple har begränsat upplösningen man får ut via VGA-ut på iBooken till 1024*768 och det är helt OK med mig. En (något dum?) fråga är bara om det går att köra LÄGRE än 1024*768, och då tänker jag på när jag kopplar den till min Loewe-TV som vad jag vet bara klarar 800*600 på ingången.

Hur mycket kostar sladdarna man behöver för att koppla iBooken till TV:n?

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-11 14:03

Jag har en 4 år gammal iBook (dasslock) och kör OS 9 så jag är väl inte helt rätt person att svara men jag gör det ändå:

Ändra till LÄGRE skärmupplösning är enkelt. På min går man in under äppelmenyn> "inställningar" >"bildskärm". Där kan man välja mellan 800x600 och 640x480.

Principen borde vara densamma på nya iBook och OS X, fast där finns fler val (högre upplösning) också.

AV-sladden följde med min iBook. Tror inte den gör det numera. Dessutom tycks det behövas en adapter. Jag slog upp priserna på The Apple Store:

219:- för VGA/AV - adaper och 243.75:- för AV-kabeln. Inkl. moms.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-11 22:53

Tack så mycket för hjälpen! Inte så farligt dyrt med sladdarna då, ifall de inte följer med (och de verkar de väl inte göra).

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-11-12 00:41

Nej, de följer inte med. Bara mini-VGA till VGA (för att koppla extern skärm) som medföljer. Upplösningsfrågan kan jag inte svara på :/

/ iBook-ägare sedan en vecka

ifall du kopplar in den till en tv som tex bara klarar av 800*600 så skiftar den automatiskt till 800*600.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-12 01:19

Nu är jag inte väldigt duktig på just det här området, men TVn har väl linjer och inte pixlar = Den kan köra vilken upplösning som helst.
Är jag ute och cyklar?

Ursprungligen av Ricky:

Nu är jag inte väldigt duktig på just det här området, men TVn har väl linjer och inte pixlar = Den kan köra vilken upplösning som helst.
Är jag ute och cyklar?

Är osäker på på det... överlåter frågan till någon annan, det jag vet är att min Ibook anpassar sig efter tv/projectorns upplösning osv.

Ps Känner du en som heter Sofia Andersson som pluggar i Brighton, England?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 10:09
Ursprungligen av Ricky:

Nu är jag inte väldigt duktig på just det här området, men TVn har väl linjer och inte pixlar = Den kan köra vilken upplösning som helst.
Är jag ute och cyklar?

Normal PAL tv-upplösningar ä 720*576 i Sverige. På nya plasma och LCD är det massa olika.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 10:43
Ursprungligen av gurne:

Jag funderar på att byta till en iBook och lämna den trista PC-världen bakom mig och har därför en del frågor. Många har jag redan fått svar på genom att läsa en massa här (grym resurs detta!), men jag har kommit på en till.

Det pratas mycket om att Apple har begränsat upplösningen man får ut via VGA-ut på iBooken till 1024*768 och det är helt OK med mig. En (något dum?) fråga är bara om det går att köra LÄGRE än 1024*768, och då tänker jag på när jag kopplar den till min Loewe-TV som vad jag vet bara klarar 800*600 på ingången.

Hur mycket kostar sladdarna man behöver för att koppla iBooken till TV:n?

Tack!

Jag har en Loewe som vill ha 800*600 och en PB12 1024*768. För mig var det bara att koppla ihop grejerna så funkade det automatiskt.

1
Bevaka tråden