Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.6 släppt

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-08 16:13
Ursprungligen av Oloff:

Tack för svaret. Känns rätt surt. Den nya backuphårddisk var försenad. Får kolla i gamla CD backuper.. Nu har även jag fått erfara Apples farliga uppdateringar

De är inte farliga om man har ett "perfekt system", däremot kan man tycka att Apple borde beskriva lite tydligare, och med varningar, hur man ska göra för att slippa problem. Att sopa problem under mattan är ofta inte den bästa lösningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 19:31
Ursprungligen av stfm:

De är inte farliga om man har ett "perfekt system", däremot kan man tycka att Apple borde beskriva lite tydligare, och med varningar, hur man ska göra för att slippa problem. Att sopa problem under mattan är ofta inte den bästa lösningen.

Vad skulle jag gjort?

  • Medlem
  • 2004-11-09 01:53
Ursprungligen av Oloff:

Vad skulle jag gjort?

Tja... nu vet jag ju inte om det beror på det, men kolla att hårddisken är frisk och kontrollera rättigheter. Om man har fel på RAM-minnet kan det också ställa till extremt jobbiga problem, som korrupt data.

De allra flesta kollar ju inte det här innan man uppdaterar, men en tydlig varning om vad som kan hända kan vara bra ändå. anledningen till at man får problem är nog att en massa filer skrivs över, och kan flyttas till trasiga ställen.

Jag vet inte... jag vet egentligen bara att det varje gång är någon promille som får bekymmer, och det är rätt svårt att avgöra vad det var. Ibland uppstår det lite ritualliknande förfaranden som kanske inte ens hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 08:37
Ursprungligen av stfm:

Tja... nu vet jag ju inte om det beror på det, men kolla att hårddisken är frisk och kontrollera rättigheter. Om man har fel på RAM-minnet kan det också ställa till extremt jobbiga problem, som korrupt data.

Tack. Hur kollar man att minne och hd är i bra skick?

Jahajg, G4 MDD gick det bra att uppdatera men iBook G4 knakade ihop. Var tvungen att tvångsstänga med startknappen 10 sek. Uppstarten tog sen flera minuter; skrivbordsbilden kom upp men innan dockan och allt det andra visade sig var det badboll... badboll... badboll. Det ska intressant att se hur sabbat systemet blev av denna uppdatering. (Första gången jag upplevt problem)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 08:48

Automatisera reperation av skivbehörigheter?

I Cocktail och andra program kan man väl automatisera så "reparera skivbehörigheter" kör ex en gång per vecka.

Men finns det något sätt man kan automatisera så att detta körs varje gång man installerar ett program / apple-uppdatering??

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 09:21

Under "Skivverktyg" kan du ju kontrollera S.M.A.R.T statusen så att den står kontrollerad. SMART är ju ett system som automatiskt ska kontrollera om hårddisken håller på att gå sönder.

Sen kan man ju köra Apple Hardware Test som finns på installationsskivan för att testa om RAM eller hårddisk är trasigt.

Sen är jag rädd att du själv måste komma ihåg att köra "reparera skivbehörighet" innan och efter varje Apple-uppdatering. Men kör du tex Macaroni eller liknande som automatiskt reparerar behörigheten 1 gång per vecka så borde det ju inte vara så mkt som är felaktigt och på så sätt borde risken för att få problem minska.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 17:42

PowerBooken blir varmare

Personligen tycker jag att min PowerBook börjat bli varmare med 10.3.6 och därmed går även fläkten igång betydligt oftare. Någon med samma erfarenhet eller inbillar jag mig bara?

Ursprungligen av the_eagle:

Personligen tycker jag att min PowerBook börjat bli varmare med 10.3.6 och därmed går även fläkten igång betydligt oftare. Någon med samma erfarenhet eller inbillar jag mig bara?

Kolla här, det brukar hjälpa:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-

Citat:

On Apple discussion forums, many people report a nois issue on their MDD G4s since they upgraded to 10.3.6. The audio line out seems to deliver a volume that's too high and distorted.
Zapping PRAM seems to bring a temporary improvement, which will soon fade.

Verkar som en hel del har problem med ljudet på G4 MDD. Rekomenderas att inte uppdatera - om ni inte redan gjort det.

Jag har dock redan gjort det, men inga ljudproblem för mig ännu. Men för att vara på den säkra sidan.

Kolla:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689e7c50

och

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689e8624/3

Ursprungligen av abens:

Verkar som en hel del har problem med ljudet på G4 MDD. Rekomenderas att inte uppdatera - om ni inte redan gjort det.

Jag har dock redan gjort det, men inga ljudproblem för mig ännu. Men för att vara på den säkra sidan.

Kolla:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689e7c50

och

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689e8624/3

Well... fanskapet låter bra illa ändå! Hade jag plats så skulle jag ställa den i ett annat rum. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 08:19
Ursprungligen av morgan_a:

Tyvärr tycker jag problemet kvarstår. Fläkten drar igång direkt efter omstart nu när datorn använts i en halvtimme för 99mac besök och omstarter.

I Appples dokument står att klicka m m skall återställas när man gör en reset av Power Management. Det blir det inte för mig. Har nollställt genom att hålla inne ctrl+shift+alt+power. Har en PowerBook 12" från i våras.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 21:51

Tack!

Ursprungligen av morgan_a:

Tack, det verkade fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-11 07:46
Ursprungligen av the_eagle:

Personligen tycker jag att min PowerBook börjat bli varmare med 10.3.6 och därmed går även fläkten igång betydligt oftare. Någon med samma erfarenhet eller inbillar jag mig bara?

Det är precis vad jag tycker också. Själv funderade jag på om det det hade att göra med ny bildskärm som installerades i helgen ( har inte använt extern skärm tidigare). Men när jag nu läser att fler har samma fläkt problem skall jag felsöka på annat håll. Skall testa tips från Morgan_a.

Nåväl, tack och lov att DiskWarrior finns! Nu funkar allt bra igen.

Oloff: Körde du "reparera skivbehörigheter" före och efter uppdateringen?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 22:52

Har problem med att få en fungerande "klick" med musen. Markerar jag med musen och kör enter fungerar det men inte annars. tex i mailets mappar som jag skapat. Försöker jag droppa in ett mail i en mapp är det inte alltid det fungerar. Skall jag markera en mapp i "brevlådor" måste jag ta ute i hörnen innan "brevlådor"-fönstret slutar för att det skall bli markerat. Kommer inte in i inställningar heller. Måste ta snabbkommandot eller markera inställningar med musen och sedan enter. Hade inte det problemet i 10.3.5 Samma problem i flera program.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 16:39

En medarbetare körde uppdateringen 10.3.6 på sin G4 och det gick åt skogen... Nu startar den och kommer så långt som att en sådan där förbudsskylt dyker upp (som vägmärket). Har testat Diskwarrior, zappat pram, kört techtool, startat i "single user mode" men där stannar den alldeles i början av uppstarten med en rad om en "missing local fil". Inget hjälper... har även kört diskreparation från startskivan. Jag kommer inte på nåt mer just nu att göra, någon som har något tips eller trix som jag kan testa. Jag ger upp för idag och går hem. Min egen burk kör 10.3.5 både på jobbet och hemma, det känns säkrare så

Senast redigerat 2004-11-11 21:44
Bevaka tråden