Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för AppleCenter i Borås

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har talat med Janne Olausson på MacHuset i Borås som öppnar en egen AppleCenter butik nästa vecka.

Inom dom närmaste två veckorna öppnar inte mindre än tre nya AppleCenter runt om i Sverige. För ett par år sedan var den allmänna uppfattningen att en Applebutik inte skulle kunna överleva i centrala Stockholm - nu öppnar ni en butik i Borås?

Janne: Vi har funderat och diskuterat det här i ett par år nu och det kändes rätt att göra ett försök när så många andra liknande satsningar lyckats på andra orter. Vi öppnar vår nya butik på Allégatan som ligger centralt i Borås endast 100 meter ifrån högskolan som har över 13.000 elever. Läget känns helrätt och vi hoppas på mycket intresse.

Vi känner att intresset för Mac är större än på mycket länge och allt fler nya kunder vill veta mer om Mac, provköra och klämma. Många kunder använder telefonkatalogen och söker efter "Mac". Tyvärr har vi inte haft möjlighet att erbjuda demonstrationer till uppsökande kunder på ett vettigt sätt tidigare, butiken kommer förändra det.

Berätta mer om MacHuset, ni är fem personer idag?

Janne: Det stämmer att vi var fem personer men nu när vi öppnar butik har vi nyanställt två personer direkt. Butiken ligger inte i samma hus som vårt kontor så det var en ren nödvändighet. MacHuset har traditionellt jobbat främst mot tryckerier, reklambyråer, dagstidningar osv som det finns gott om i Borås. Butiken innebär något helt nytt som vi inte har erfarenhet av, det kan bli fler nyanställningar om vi märker att det behövs.

Berätta mer om butiken!
Janne: Butiken följer traditionell AppleCenter-standard och är ritad av David Bailey på Apple som ansvarar för butiksdesignen. Vi följer "handboken" så att säga. Butiksytan blir 106m2 med vita väggar och trägolv. Vi kommer ha en takmonterad projektor som visar filmer och demonstrationer. Det kommer finnas möjlighet för mindre butiksseminarier också.

Har ni några budgetmål för butiken?
Janne: Vi har inte några officiella mål just nu men målet är att kunna nå ut till nya typer av kunder. Trots att vi ligger så nära högskolan kör dom inte speciellt mycket Mac idag, det vill vi ändra på. Vi kommer göra en satsning på dom lokala skolorna där vi bjuder in skolfolk och IT-chefer, förhoppningsvis kommer det ge mersmak!

När öppnar ni dörrarna?
Janne: Vi öppnar officiellt nästa fredag den 12:e November och då är ni alla välkomna till oss!

- Vi tackar för intervjun och önskar MacHuset lycka till med nysatsningen!

Läs mer på MacHuset.se

Debatt: Hur många AppleCenter finns det plats för i Sverige? Kommer du till MacHuset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 11:31

Jag ser gärna en Applebutik i Karlstad, som är en stad med många potentiella kunder. Studenter, reklambyråer, tryckerier, tidningar osv. Jag skulle helt klart besöka min lokala Applebutik och göra de flesta av mina inköp där, om det fanns någon vill säga.

Fler AppleCenter runtom i Sverige! Det gynnar alla (förutom nätbutikerna kanske).

Ursprungligen av Solid:

Jag ser gärna en Applebutik i Karlstad, som är en stad med många potentiella kunder. Studenter, reklambyråer, tryckerier, tidningar osv. Jag skulle helt klart besöka min lokala Applebutik och göra de flesta av mina inköp där, om det fanns någon vill säga.

Fler AppleCenter runtom i Sverige! Det gynnar alla (förutom nätbutikerna kanske).

Det fanns en, Mactun. Den den köptes upp av Högdata. Sedan fick Högdata finansiella problem. Nu finns ingen renodlat macbutik i Karlstad längre.

Men jag ser gärna fram e-mot en Apple Pro store i Karlstad och håller med om att det finns många potentiella kunder här!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 18:51

lysande med en butik i borås!!!
medaljens baksida är väl att det dröjjer innan det öppnar en i kinna...

Hur många det finns plats till avgör väl "marknaden"? Finns det tillräckligt många entreprenörer som vill satsa? Vad har de för förväntningar om avkastning? Kommer kunderna att fortsätta att strömma till iPod -> Mac OS X? Kan APPLE leverera i takt med efterfrågans tillväxt?

Det är väl knappast någon tvekan om att APPLE idag har en vind i seglen som påminner om iMac-vändningen. iPod-konceptet/iTunes, de supersnygga G4-baserade bärbara och de G5-baserade iMac, Powermac och Xserve bildar ju en mycket stark bas både visuellt och i termer av produktivitet.

APPLE kan komplettera med en Powerbook 17" med inbyggd fiberchannel för direktkoppling till XServe samt en mobiltelefon tillsammans med Motorola i samma formad som miniPod, med ett fast 2Gb flashkort så att telefonfunktionerna får plats i skalet. Sedan skall de bara få fart på IBM och andra komponentleverantörer och ordning på sin egen logistik. AND THERE THEY GOo.

Ursprungligen av Hasse Carlsson:

lysande med en butik i borås!!!
medaljens baksida är väl att det dröjjer innan det öppnar en i kinna...

Vi kanske kan slå oss ihop och öppna en fillial till MacHuset *ler* - vi bor ju nästan nästgårds du och jag!

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-04 18:18
Ursprungligen av Chilawert:

Vi kanske kan slå oss ihop och öppna en fillial till MacHuset *ler* - vi bor ju nästan nästgårds du och jag!

Och så jag En riktig lokalklan.

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 16:30
Ursprungligen av PapaC:

Och så jag En riktig lokalklan.

/c

det finns alltså en massa macmänniskor "nästgårds" som man inte kände till!!

koolt!!

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-11-11 16:37
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

det finns alltså en massa macmänniskor "nästgårds" som man inte kände till!!

koolt!!

Visst är det;) Jag bor i Hajom och det dyker upp folk lite varstans i skogen som är Macanvändare. Skolan i Hajom har bara Mac men motarbetas starkt av kommunens IT-avd. Vi har även byggt ett lokalt trådlöst bredbandsnät där min iBook visat sig vara den mest kompetenta medborgaren. Detta har fört med sig att vi får ett par switcher här också. Vi kanske syns på MacHuset i kväll.

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 14:23
Ursprungligen av Björnström:

Debatt: Hur många AppleCenter finns det plats för i Sverige? Kommer du till MacHuset?

Kommer några stycken från växjö den 12

Ehh... rätta mig gärna men var det inte smygpremiär redan kvällen innan - hade tänkt titta in DÅ. Oavsett kväll & dag, vilka klocklsag gäller - frågar för att jag slutar jobba klockan 18 i Göteborg och hinner vara framme först ca: 18:45.

Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Ehh... rätta mig gärna men var det inte smygpremiär redan kvällen innan - hade tänkt titta in DÅ. Oavsett kväll & dag, vilka klocklsag gäller - frågar för att jag slutar jobba klockan 18 i Göteborg och hinner vara framme först ca: 18:45.

Olle

I inbjudan står följande att läsa:

Citat:

Du och en vän är välkomna till MacHusets inofficiella invigningsmingel av Apple Center, mellan klockan 18.00 och 22.00 torsdagen den 11 november. Vi bjuder på lite mingelmat och dryck samt all vår kunskap om Apples produkter. Apple Nordens VD, Oscar Bjers, kommer klippa bandet under kvällen. Ta med inbjudan till entrén. Försäljning och officiellt öppnande sker på fredagen den 12 november. Välkommen!

Ursprungligen av Chilawert:

I inbjudan står följande att läsa:

Attans också... var hittar jag eller får jag en inbjudan... kör från GBG om 3 timmar så svar önskas snabbt... tydligen så är de närmast trogna kallade till smygpremiären så Om ingen som är "inbjuden" vill ha med mig som *vän* så får jag nog vackert vänta ett dygn....

Senast redigerat 2004-11-11 15:10
Ursprungligen av Olle@mac:

Attans också... var hittar jag eller får jag en inbjudan... kör från GBG om 3 timmar så svar önskas snabbt... tydligen så är de närmast trogna kallade till smygpremiären så Om ingen som är "inbjuden" vill ha med mig som *vän* så får jag nog vackert vänta ett dygn....

Antalet inbjudna till smygpremiären är begränsat, du får vänta till i morgon, fredag, med att titta in. Passa på att komma kl 11 eller kl 14, då Apple visar lite om sina program och en "hemlig gäst" visar hur han jobbar med musik på Apples produkter.

1
Bevaka tråden