Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DOOM 3 pa Imac "20"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 11:06

hej ! har besallt en Imac G5 (1GB, 160 "20") och vantar fortf puhh, har typ gatt 2 manader redan.. Ar en ny macanvandare sa jag har inte sa mkt erfarenhet av tidigare macar och spel men vad jag har forstatt koper man ju inte en Imac g5 for tjugo papp om man bara ska spela..
Jag spelar inte sa mkt, men det blir en del C&C och liknande samt Doom och Halo ibland. Jag forvantar mig inte allt for mkt av Imacen pga grafikkortet men enligt de rekommenderade systemkraven sa bor man ha en G 1,5 GHz samt 512 MB samt en 3d Acc med 32 Vram till Doom 3.
Fran PC ar min erfarenhet att det alltid lonar sig att ligga en bit dessa krav..,

1. Vad jag undrar ar hur ni tror att spel som Doom3 och Halo2 kan komma att funka pa min IMac?

2. En annan fraga.. Finns det nagon anleding att gora en egen installation av OSX pa Imacen vid lev?men erfarenhet fran PC ar ju att det brukar va sakrast om man vill att det ska fungera. :rolleyes:

MVH

Flyttar tråden till spelforumet.

/Christofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 11:19

1. Det kommer nog att gå "sådär". Har kört Doom III på en PC med ATI Radeon 9600, som är ett bättre kort än de som sitter i iMacen, och det rullade på nånstans mellan acceptabelt och bra. Sedan kommer det säkerligen att gå långsammare enbart för att det är portat från Windows också.
Halflife 2 kommer antagligen inte alls till Mac, då gamla Halflife inte gjorde det.

2. Nej, det finns inga speciella skäl att göra det. Det är en ren standardinstallation av OS X. Saknar du något av icke-standard-paketen (typ unix-toolsen) går de att installera i efterhand från installationsskivorna. En sak man kan och bör välja bort under en OS X-installation är alla språkpaket. De tar åtskilliga hundra mb i anspråk. Det finns nån util för att ta bort dessa i efterhand, har dock glömt vad den heter.

Ursprungligen av C-mon:

Halflife 2 kommer antagligen inte alls till Mac, då gamla Halflife inte gjorde det.

Det finns rätt många spel för Mac där förstaversionen inte kommit men den andra har. Homeworld 2 t. ex.
Tror inte alls det är omöjligt att Halflife 2 kommer för Macen.

Tror tyvärr att Doom 3 kommer gå ganska kass på en iMac G5. Fast det beror såklart på vilka grafikinställningar man kör på. Har för mig att om man väljer full kvalité i spelet så varnar det och säger att man bör ha ett grafikkort med minnst 512 MB minne för att det ska gå bra...

Ursprungligen av star-affinity:

Det finns rätt många spel för Mac där förstaversionen inte kommit men den andra har. Homeworld 2 t. ex.
Tror inte alls det är omöjligt att Halflife 2 kommer för Macen.

IMG skrev om det för ett tag sedan... De menar på att vi aldrig kommer få se Halflife 2 på Mac. Anledningen ska tydligen vara av politisk natur hos utvecklarna. Jag hoppas på att det släpps till Mac, men har inga större förhoppningar...

  • Medlem
  • 2004-11-26 14:30
Ursprungligen av star-affinity:

Tror inte alls det är omöjligt att Halflife 2 kommer för Macen.

Förutom att som tidigare nämnts här den ohemula summa pengar Valve vill ha för licensen finns ett annat stort problem. Fysiksimuleringsmotorn Havoc som är en grundläggande del i HL2 saknar helt utvecklarmiljö för mac - det har redan stoppat Uru, ett spel i Myst serien från att komma i macversion. Antagligen kommer inte heller MoH:Pacific Assault på mac heller av samma anledning.

http://www.macgamer.com/news/item.php?id=9061
http://www.havok.com/

hejsan

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-11-26 14:52
Ursprungligen av codey:

Förutom att som tidigare nämnts här den ohemula summa pengar Valve vill ha för licensen finns ett annat stort problem. Fysiksimuleringsmotorn Havoc som är en grundläggande del i HL2 saknar helt utvecklarmiljö för mac - det har redan stoppat Uru, ett spel i Myst serien från att komma i macversion. Antagligen kommer inte heller MoH:Pacific Assault på mac heller av samma anledning.

http://www.macgamer.com/news/item.php?id=9061
http://www.havok.com/

hejsan

Då får man väl helt enkelt utvekla en Mac verision av Havok.
Kan inte få stoppa alla nya spel bara för att motorn inte finns , det låter som en lam ursäkt ifrån tillverkarna. Man har gjort det förr och det e bara till att göra det igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 13:51

ok.. men vad ar acceptabelt, och i vilken upplosing?, det ar dock viktigare for mig att strategi spel som C&C och ev Stracraft2 kommer funka de narmaste aren.

Ar det nogon som tror att det i framtiden skulle kunna ga att kopa nagot typ av chip/kort som kan installeras/lodas eller liknade som uppgraderar grafikkortet, jag antar att detta kommer vara en viktig fraga for manga imac agare i framtiden da det anda som begransar burken ar GPU:n och dess minne, eller nagon mjukvara som kan nyttja G5:ans kraft istallet for GPU:ns till grafik i spel etc.. ??

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 14:21
Ursprungligen av killemall:

Ar det nogon som tror att det i framtiden skulle kunna ga att kopa nagot typ av chip/kort som kan installeras/lodas eller liknade som uppgraderar grafikkortet...

99% nej.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-11-24 16:22
Ursprungligen av killemall:

ok.. men vad ar acceptabelt, och i vilken upplosing?, det ar dock viktigare for mig att strategi spel som C&C och ev Stracraft2 kommer funka de narmaste aren.

Ar det nogon som tror att det i framtiden skulle kunna ga att kopa nagot typ av chip/kort som kan installeras/lodas eller liknade som uppgraderar grafikkortet, jag antar att detta kommer vara en viktig fraga for manga imac agare i framtiden da det anda som begransar burken ar GPU:n och dess minne, eller nagon mjukvara som kan nyttja G5:ans kraft istallet for GPU:ns till grafik i spel etc.. ??

Starcraft 2?

Du menar starcraft Ghost?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-11 12:39

Angående doom3 på en imac g5 tror jag nog det kommer rulla skapligt.
Testade att installera och köra på en pc maskin på jobbet med ett integrerat intel extreme kort, enligt hårdvaru kraven ska det inte ens fungera på ett sånt. Och med lägsta detaljer och de mesta effekterna avsträngda så rullar det nästan acceptabelt, det är en celeron maskin på ca 2ghz och 512mb minne.
Jag är övertygad att även den sämsta imac:en är betydligt bättre än den maskinen. Sen har det ju med vilka krav man har på vad som är acceptabel prestanda i spel. personligen tror jag att doom3 kommer rulla helt okej på imac g5 maskinerna i alla fall om man kan acceptera mentalt att köra det med lägsta detaljnivå.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 14:41
Ursprungligen av nubbe:

doom3 kommer rulla helt okej på imac g5 maskinerna i alla fall om man kan acceptera mentalt att köra det med lägsta detaljnivå.

jo,, men det är ju en ny dator det känns bara jobbigt att man ska behöva köra lägsta detaljnivå för att spelet skall flyta.. Skulle detta bero på grafikkortet eller att spelt kommer vara portat?

Hmm , drömde att HL2 släpps utformat efter G5 prestanda i 64 bit., sen vakna jag.. skulle va trevligt om det kom till macen och ännu trevligare att kunna spela det på min nya Imac "20" i hög upplösning!
Nu köpte jag ju inte datorn för att spela men med HL1 i minnet och alla de fina timmar jag satt framför min då toppmoderna pII 450 och spelade så skulle det vara kul att göra samma på min nya Imac.. annars får man väl hyra en Pc i en månad och spela det

Med tanke på att Macen som spelplattform är bättre idag än någonsin, och att "alla" stora PC-titlar kommer till Mac, tror jag att det finns mycket goda chanser att HL2 kommer till Mac.

Money talks, och om någon utvecklare tror att man kan göra en Mac-portning av HL2 och sedan sälja tillräckligt många exemplar för att portningen ska ha varit lönsam, ja då kommer det definitivt! Ok, detta förutsätter att HL2 inte använder en massa specialkod o lösningar som omöjliggör en portning...

/Jernberg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-11 15:16
Ursprungligen av killemall:

jo,, men det är ju en ny dator det känns bara jobbigt att man ska behöva köra lägsta detaljnivå för att spelet skall flyta.. Skulle detta bero på grafikkortet eller att spelt kommer vara portat?

Vet ej om min uppskattning på prestandan stämmer men jag tror att doom3 kommer rulla i minst lägsta detaljnivå på en imac g5, det borde gå att göra på medel detaljnivå med kanske lite olika effekter avstängda nu ska jag inte komma och påstå att jag är någon expert på att få maximal prestanda i doom3 då jag spelat det i 10min på jobb datan

Vi mac användare får helt enkelt vänta tills februari och se hur läget ser ut då. jag hade en förhoppning att kunna köra doom3 på min 800mhz powerbook men det är nog kört
oh well.. den som lever får se i februari.

Letade upp artikeln jag nämnde tidigare: IMG: State of the Game

"Half-Life 2 – Nay
Now for some bad news. Half-Life 2 will not be coming to the Mac. According to several sources I've talked to, Half-Life 2 for the Mac is dead in the water. The reason, unfortunately, seems to revolve around money. The developer, Valve, wants more money than the publisher (which shall remain nameless) is willing to pay for it. In fact, I've been told the developer wants 10 times more money than the publisher usually pays for the Mac rights of a game. Simply put, the numbers for the publisher don't make sense..."

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 15:30
Ursprungligen av Christofer:

The reason, unfortunately, seems to revolve around money. The developer, Valve, wants more money than the publisher (which shall remain nameless) is willing to pay for it. In fact, I've been told the developer wants 10 times more money than the publisher usually pays for the Mac rights of a game. Simply put, the numbers for the publisher don't make sense..."

När XBox släpptes fanns det inte många interessanta titlar på marknaden, PS2 ägde..
Det fanns dock en interessant titel redan från start, detta på grund av att Microsoft helt enkelt såg till att det fanns (HALO), resten vet vi.
Det verkar gå bra för Apple och de bygger enligt min mening numera mkt prisvärda lösingar, (snygga medelsnabba datorer med skräddarsytt OS) ,,kanske inte så flexibla när det gäller att välja komponenter ( ej Powemac) , men ändå.
Att Apple då kanske skulle kunna köpa rättigheterna till ett så stort och omnämt spel som HL2 skulle väl för framtiden kunna va en bra affär el?, kanske de skulle kunna locka nya marknadssegment med denna strategi.
Eller varför inte köpa upp något litet spelföretag och utveckla en bra titel för mac. Skulle va grymt kul att se lite bra spel som fungerar bra på macen i framtiden och som tidigare nämts har macen aldrig varit bättre utrustad för spel än i dessa dagar eller?

1
Bevaka tråden