Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 233 Mhz, (rev A)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte iMac 233Mhz, (rev A) 1998 var det väl, när de först kom till Sverige. Det kör jag för övrigt med bredband från Bredbandsbolaget.

Det jag undrar är hur länge ni tror man kan ha en sådan innan de ger upp? Jag förstår att det inte går att säga, fast vad har ni för erfarenheter och gissningar. Är det fler av er som har en rev A?

Kanske går de att ha några år till 1998-2005/2006, eller ännu längre?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 19:57

Kan nog vara med dom som med gamla plus och SE - dom som överlevde tre år utan att "flybacktrafon" brakade ihop höll hur länge som helst…
Fast det vet man givetvis inte

Men hur det blir med X.4 kan man ju undra

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 14:43

Har en 350 MHz iMac från 1999 och har funderat över vad som ska hända med den när jag får min PB12". Eftersom den är min första egna dator och fortfarande tjänar mig väl vill jag inte riktigt göra mig av med den. Men det ska bli skönt att få undan den och datorbordet och få lite mer plats hemma.

Hur som helst känns det som att den kan gå länge till. Antagligen är det användbarheten som kommer att avgöra hur länge man håller fast vid en burk. Ska testa om den orkar med OS X med bara 192 MB RAM...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2003-12-19 17:54

Har också en iMac rev a som jag köpte 1998, men har funderar på att köpa en ny ett tag men har ej bestämt mig om jag ska köpa en ny iMac,eMac eller satsa på en PowerMac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-10 09:34

Sitter själv med en Rev.A iMac, lite trimmad dock: 3DFX kort, 160MBRAM, 6MBVRAM, 20GB HD + nytt bildskärmskort pga att jag i ren frustration rycket ut strömsladden ifrån datorn och inte väggen först.
Har ett problem jag hade behövt hjälp med.
Det ligger till såhär att jag har gjort lite egna anpassningar när jag updaterat system m.m för att det skulle fungera som jag ville och lyckats kladda till det så att jag inte kan installera nyare OS än 9.1, vilket i sin tur resulterar i ännu mera problem. Har precis lyckats få min CDROM att förstå att den är en CDROM.

Här kommer det nya problemet in: Varje gång jag startar datorn är volymen inställ i princip tvärt emot hur jag lämnade de. Kanske inte låter så farligt men det är fruktansvärt jobbigt att behöva blåsa ut mina stackars hörselorgan varje gång man startar upp med hörlurar på utan att tänka på det.

Ja vet precis vad som tänkts:"E grabben tappad bakom en vagn? starta upp från en CD och rensa hela burken!"
Problemet är bara det att jag har hela min "enorma" HD full med ovärdeliga saker som jag inte vill bli av med.
Hjälp!

Ett hembesök av Dr.Mac hade inte skadat

Long live Rev.A

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:47
Ursprungligen av armkreuz:

Här kommer det nya problemet in: Varje gång jag startar datorn är volymen inställ i princip tvärt emot hur jag lämnade de.

Enklaste lösningen är väl att inte stänga av den utan använda viloläget istället....
(startplonget kommer "alltid" i full styrka, det har ju inget med ljudvolyminställningen at tgöra)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 10:59
Ursprungligen av armkreuz:

Här kommer det nya problemet in: Varje gång jag startar datorn är volymen inställ i princip tvärt emot hur jag lämnade de. Kanske inte låter så farligt men det är fruktansvärt jobbigt att behöva blåsa ut mina stackars hörselorgan varje gång man startar upp med hörlurar på utan att tänka på det.

Long live Rev.A

Jag bara kollar: du vet väl att om du ställer volymen med inställningsraden så sparas den inte mellan omstarterna. För att volymen ska sparas måste du ställa den i inställningar->ljud. Funkar det fortfarande inte kan du prova att slänga finder preferences.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-10 10:01

jasså inte? min gör det och har alltid gjort det..?..
kan inte ha igång min dator dygnet runt eftersom alla program äter upp RAMet speciellt IE.
Ja vet inte vad du sitter på men om vi säger såhär så är en 233mhz G3 inte någon slitvarg..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 10:07
Ursprungligen av armkreuz:

jasså inte? min gör det och har alltid gjort det..?..

Vad?

Ursprungligen av armkreuz:

kan inte ha igång min dator dygnet runt eftersom alla program äter upp RAMet speciellt IE.
Ja vet inte vad du sitter på men om vi säger såhär så är en 233mhz G3 inte någon slitvarg..

Att sätta i vila är ju mitt emellan att ha igång och stänga av, och det funkade fint på min rev.A med OS9 oxå, och är ju "snällare" mot datorn än att starta den från avstängd.
Hjälper ju iofs inte mot minnesläckaget... Prova iCab kanske?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-10 10:34

med det först menade jag att jag visst kan ändra volymen på min start plong.

iCab??

Har för mig att om man håller nere "tyst"-knappen på tangentbordet när man startar så kommer det inget startljud alls... (bara som kuriosa)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-11 12:00
Ursprungligen av mrubenson:

Har för mig att om man håller nere "tyst"-knappen på tangentbordet när man startar så kommer det inget startljud alls... (bara som kuriosa)

Finns ingen "tyst"-knapp på iMac tangentbordet... (bara som kuriosa)

På universitetet i Luleå så använder dom sådana iMac:ar i fysiklabben även burkar som performa 475 som har 25mHz står där, så man kan nog säga att macen har längre livslängd än Pc men ska man kunna köra nya program så skulle jag personligen inte vilja ha en dator under G3 på 350mHz men om man använder gamla program så skulle man kunna använda söligare datorer.

1
Bevaka tråden