Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen till PM G5. Är alla lika bra?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IT Paradiset har just nu ett erbjudande (kampanj) med TwinMOS / M-TEC DDR PC 3200 512 MB för 682:- inkl moms (frakt tillkommer). Billigaste jag sett någonsin, men är TwinMOS bra? Törs man köpa 2 st till sin nyligen beställda G5:a eller är matchade minnen (Kit) ett måste för PowerMac G5?
Vilka fabrikat rekommenderas och vilka är dåliga?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-10 22:28

Alla minnen är inte lika bra. Men jag köpte standardminnen till min G5a. Fick hem minnen från företaget "RAM BO"
Dom funkar finfint iaf. Så om dom funkar funkar nog TwinMos-minnen också

Ursprungligen av Björn Nordström:

IT Paradiset har just nu ett erbjudande (kampanj) med TwinMOS / M-TEC DDR PC 3200 512 MB för 682:- inkl moms (frakt tillkommer). Billigaste jag sett någonsin, men är TwinMOS bra? Törs man köpa 2 st till sin nyligen beställda G5:a eller är matchade minnen (Kit) ett måste för PowerMac G5?
Vilka fabrikat rekommenderas och vilka är dåliga?

tvinmos, crucial, apacer och kingston är kända för bra kvalitet på minnesmodulerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 06:09

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.5999c4ce där diskuteras det vilka minnen som fungerar resp inte fungerar till G5:an.
Bland annat står:

STILL not compatible, even with newly-released Power Mac G5 Firmware
Update 5.1.4, the previously mentioned

TwinMOS Dual Channel PC3200 / DDR400 2x512MB

Fast med ny firmware etc så är det inte omöjligt att Twinmos nu fungerar.

Själv kör jag med Crucial minnen och de fungerar iaf utmärkt. De tar 88 € för 512 mb + frakt 7 € så det blir någon hundralapp eller två dyrare totalt än de minnen du kikat på nu.

När jag beställde levererade de iaf oerhört snabbt. Beställde söndag kväll och på tisdag morgon vid 9-tiden så ringde de ifrån budfirman.

Senast redigerat 2004-11-11 06:37
Ursprungligen av Mikael S:

STILL not compatible, even with newly-released Power Mac G5 Firmware
Update 5.1.4, the previously mentioned
TwinMOS Dual Channel PC3200 / DDR400 2x512MB

Kollade på TwinMOS sajt och Dual Channel PC3200 är något helt annat och inte kompatibelt med G5.

Frågan är om det bör vara matchade minnen för att funka perfekt. Komplett säljer TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack.Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs för 1590:- inkl moms. Lite dyrare, men samtidigt är det nog säkrare kort. Att de är matchade måste ju innebära att de faktiskt är jämförda och testade.

Har kollat lite på tillverkarnas hemsidor. Hitintills har jag bara sett två tillverkare (med ett fåtal modeller) som uttryckligen hävdar att dom har minnen som fungerar med PowerMac G5, allt annat måste nog ses som en chansning:

Kingston KTA-G5400/1G som är ett kit på 2x512MB
Kingston har även andra fungerande kit som börjar på KTA. (ej KVR)

Crucial DDR PC3200 med beteckningen CT322476 (512MB, singel)

Har även kollat Samsung, TwinMOS, Apacer och Corsair men ingen av dessa listar Apple PowerMac G5. Att deras minnen heter DDR PC3200 och säljs som matchade par innebär alltså inte att de kommer att fungera!?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-15 16:57

Att det inte står är för att dom inte är testade i en G5a. Som sagt mina RAM BO minnen funkar finfint och dom tror jag absolut inte är testade i en G5a. Så länge det är samma minnen som ska in i en G5a så borde det funka, sen kan ju vissa märken krångla men så är det alltid med minnen tycker jag.

Har nu beställt två stycken 512 MB direkt från Crucial, och det är minne som är avsett för PowerMac G5, och det känns ju bra. Dessutom till ett bra pris, €153 inklusive bud till dörren vilket blir ungefär 1371 kr totalt. Brittisk skatt på 17% slipper man om man faxar in sin F-skattsedel.

Elixir minnen fungerar perfa.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-23 10:55
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Elixir minnen fungerar perfa.

Trodde jag också. Men efter senaste firmwareuppdateringen duggade kernel panicsen tätt. Problemet verkar har försvunnit sen jag plockade ur mina 2*256MB Elixir...

EDIT: Det verkar som om elixirminnena inte vill funka med 10.3.6 ... Firmwareuppdateringne hade nog inget med saken att göra.

Senast redigerat 2004-11-23 16:38

Fick mina 2x512 MB från Crucial och de levererades från England med bud till dörren inom ett dygn efter det att de bekräftat ordern. Brittisk skatt slapp jag undan eftersom jag har företag, men även med skatt är det en bra affär. Funkar perfekt såklart, men det ska det ju göra när tillverkaren själv talar om vilket minne man ska ha! 1371 kronor kostade det hela. Någon som uppgraderat billigare?

Jag kan härmed rekommendera minnesköp direkt från Crucial.

Ursprungligen av Björn Nordström:

Fick mina 2x512 MB från Crucial och de levererades från England med bud till dörren inom ett dygn efter det att de bekräftat ordern. Brittisk skatt slapp jag undan eftersom jag har företag, men även med skatt är det en bra affär. Funkar perfekt såklart, men det ska det ju göra när tillverkaren själv talar om vilket minne man ska ha! 1371 kronor kostade det hela. Någon som uppgraderat billigare?

Jag kan härmed rekommendera minnesköp direkt från Crucial.

1371 inkl. brittisk moms för 2 st 512mb moduler?
om det är fallet så har du gjort dig ett fynd hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 15:57

Skoj att även du blev nöjd med Crucial. Deras leveranstider är imponerande snabba.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 22:45
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

1371 inkl. brittisk moms för 2 st 512mb moduler?
om det är fallet så har du gjort dig ett fynd hehe

Men Crucials butik är ju en USA-butik? .. Hur kommer jag till den brittiska? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 22:46
Ursprungligen av Philip:

Men Crucials butik är ju en USA-butik? .. Hur kommer jag till den brittiska? :rolleyes:

ja hitta..

1
Bevaka tråden