Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Introduktion till Spotlight

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från en översatt artikel

I Mac OS X 10.4 Tiger kommer en ny sökfunktion kallad Spotlight som möjliggör omedelbar sökning i mer än 100 000 filer, dokument, mejl och kontakter - allt på en gång. Spotlight använder en optimerad sökteknologi för att leverera den snabbaste, mest träffsäkra och mest aktuella sökningen som är möjlig idag. Här är en introduktion till Spotlight tekniken.

Sökning med Smarts
Spotlight-teknologin gör sökning smartare, mer flexibel och kraftfullare genom att indexera den beskrivande information som redan finns sparad i dina filer och dokument, den så kallade metadatan. Metadata beskriver: Vad?, När? och Vem? av varje del av informationen som finns sparad på din Mac: t ex. som vad för sorts innehåll, vem är skaparen, sparad redigeringshistoria, format, storlek och många fler detaljer. Dom flesta dokument, inklusive Microsoft Word-dokument, Photoshop-bilder och mejl innehåller redan mycket metadata information. Genom att lägga till denna information i indexeringen utnyttjas den oerhörda kraften och träffsäkerheten i Spotlight för att hitta det du söker.

Snabbare resultat
Spotlightmotorn tar automatiskt all metadata inuti filer och alla möjliga program och lägger informationen i ett högpresterande index. Denna process sker osynligt i bakgrunden, så du kommer aldrig känna att det går långsamt under normal användning. När du gör en ändring, såsom att lägga till en ny fil, ta emot ett mejl eller lägga till en ny kontakt, uppdaterar Spotlight sitt index automatiskt. Resultatet av sökningen visas virtuellt så fort som du kan skriva vad du söker efter.

Programmens förhållande till metadata
Spotlightmotorn använder en speciell införingsteknologi för att öppna och läsa blandade filformat.
Tiger inkluderar stöd för dom mest populära filformaten. Spotlight kan bli byggas ut för att stödja vilket annat filformat som helst, genom att automatiskt hämta information från dina program till sökresultatet. När du genomför en sökning används ett kraftigt innehållsindex med hela innehållet av filer för att hitta träffar. Även dokument utan metadata är inkluderade i sökningen.

Tillägg och APIs
Utvecklare kan använda Spotlight för att förbättra programmen dom utvecklar med utökad sökning och och bättre möjlighet att organisera. Utvecklare kan bygga importeringsverktyg så att Spotlight kan öppna och läsa deras egentillverkade format och inkludera dom filerna i sökningen.

Sökning och datalagrings arkitekturen
Istället för att utveckla en ensam sökfunktion i ett och samma stycke tillhandhåller Mac OS X Tiger en samling av optimerade sökteknologier för att leverera en aldrig skådad kraft, träffsäkerhet och snabbhet. Genom att kombinera den rätta sökteknologin för varje typ av sökning, så levererar Tiger och Spotlight den bästa upplevelsen och bästa möjliga resultat. Tiger är första operativsystemet att bygga in en sådan avancerad sökteknologi i operativsystemet.

Macintoshs filsystem är kraftigt optimerat för snabb och effektiv läsning och skrivning av filer. Spotlight bygger på denna starka kärna med att osynligt ta metadata från filer i bakgrunden och indexera det för optimal sökresultat.

Ett seperat innehållsfullt index optimerar prestandan för fil information sökningar. Dessa teknologier arbetar tillsammans för att leverera prestanda och bekvämlighet som ändrar hur du hittar, organiserar och värderar information som finns sparad på din dator.

Filformat som stödjs
Ren text
RTF
PDF
Mejl
Adressbokskontakter
Microsoft Office-dokument (Word- och Excelfiler)
Keynotepresentationer
Photoshopbilder
Program
Mappar
MP3
AAC
MOV
JPEG
GIF
TIFF
PNG
EXIF

Tror ni att Spotlight kommer revolutionera sökandet på Mac? Någon utvecklare som har testat Spotlight eller har någon en bra idé för användning av Spotlight i olika Program?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 15:29

Inte mer format?
Kan man lägga till format då?

EDIT:
Nu lät jag negativ bara.
Jag gillar hur det är inkluderat i designen. ;P

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-09 15:35
Ursprungligen av oggee:

Inte mer format?
Kan man lägga till format då?

EDIT:
Nu lät jag negativ bara.
Jag gillar hur det är inkluderat i designen. ;P

De uppräknade filtyperna är de som finns inbyggt stöd för från grunden. Sedan om exempelvis Adobe vill lägga till Spotlight-stöd för Illustrator-dokument så kan de bygga in Spotlight-API i framtida versioner av Illustrator.

Ursprungligen av oggee:

Inte mer format?
Kan man lägga till format då?

EDIT:
Nu lät jag negativ bara.
Jag gillar hur det är inkluderat i designen. ;P

Om du hade läst tillräckligt så hade du kunnat läsa att man kommer kunna som utvecklare inkludera sina egna filformat osv.

Spotlight om folk orkar lära sig det kommer vara en revolution.
Jag har haft möjlighet att testa det och det är sannerligen otroligt.

Detta borde vara dubbelklickadets död.

Jag tror det kommer revolutionera många av bekymren med filer.. Ta bara en sådan sak som dessa evigt felaktiga filrättigheter som måste repareras. Om spotlight har alla metadata, borde den blixtsnabbt kunna rätta till det.

Ett annat intressant verktyg jag tror skulle kunna dra nytta av spotligt är Disk Inventory X. Det låter dig få en grafisk representation av dina filer så man direkt ser vad som tar plats, även många små filer är lätta och se. Nackdelen hittils har varigt att indexera filerna, något som spotligt skulle kunna göra på sekunder.

Senast redigerat 2004-11-09 18:43

utan ett helt nytt filsystem i tiger så har jag svårt att se att spotlight kommer att leva upp till hypen

  • Medlem
  • 2004-11-10 02:10
Ursprungligen av ingemarl:

utan ett helt nytt filsystem i tiger så har jag svårt att se att spotlight kommer att leva upp till hypen

Exakt vad är det som gör spotlight dåligt med det nuvarande filsystemet? Att blixtsnabbt kunna hitta filer?

Senast redigerat 2004-11-11 20:17
Ursprungligen av stfm:

Exakt vad är det som gör spotlight dåligt med det nuvarande filsystemet? Att blixtsnabbt kunna hitta filer?

hfs+ har inte kapacitet att kunna ge det som apple skryter om med spotlight, metadata för att söka filer? amatörmässigt.

Senast redigerat 2004-11-11 20:18
Ursprungligen av ingemarl:

hfs+ har inte kapacitet att kunna ge det som apple skryter om med spotlight, metadata för att söka filer? amatörmässigt.

Nej, Spotlight är inte på något sätt amatörmässigt. Vad menar du egentligen med det? Man kan inte bara bygga ett helt nytt filsystem hur som helst! Jag ser många fördelar med att lagra metadata i databas parallellt med filsystemet snarare än i filsystemet.

Men du kanske vill tillbaka till den gamla "goda" tiden då metadata lagrades i filernas egna resursdel?

Senast redigerat 2004-11-11 20:19
  • Medlem
  • 2004-11-10 09:19
Ursprungligen av ingemarl:

hfs+ har inte kapacitet att kunna ge det som apple skryter om med spotlight, metadata för att söka filer? amatörmässigt.

Kommer man med påståenden, så är ett litet resonemang som beskriver hur man kommit fram till sin slutsats bra. Det har du fortfarande inte levererat. Du har bara lyckats dissa metadata också.

Så; vad är problemet med HFS+, och vad är problemet med metadata? Slutligen; Hur ska man göra för att det ska bli rätt? Jag säger inte att du har fel, utan undrar bara vad du vet, som jag inte vet. Det största problemet med HFS+ tycker jag verkar vara problem med rättigheter. Linux verkar inte lika känsligt för det.

Ett ordspråk som jag osökt kommer att tänka på, som Steve myntat, lyder "Real artists ship".

Senast redigerat 2004-11-11 20:20
Ursprungligen av ingemarl:

hfs+ har inte kapacitet att kunna ge det som apple skryter om med spotlight, metadata för att söka filer? amatörmässigt.

Hur vet du det? Har du testat det?

iChat-avskrifter saknar jag som filformat. Det borde vara standard.

Ursprungligen av ingemarl:

ska jag köpa ett set duplo med bokstäver på åt dig så att du förstår? hfs+ har inte kapacitet att kunna ge det som apple skryter om med spotlight, metadata för att söka filer? amatörmässigt.

Om du läser på lite så ser du att hfs+ inte har mycket att göra med spotlight (förutom att "spotlight datan" förmodligen ligger på en hfs+ disk).

Ytterst enkelt sagt så sparas all spotlight-relaterat meta info i en speciell databas som mha av något som liknar Search Kit frågar Sportlight Server (=databasen) efter vad den nu behöver.
Allt finns rimligt förklarat i klarspråk på http://developer.apple.com/macosx/tiger/spotlight.html.
:rolleyes:

Senast redigerat 2004-11-11 20:18

johan dansk, "utvecklare" får nog läsa på lite innan han slänger fram länkar som bekräftar det jag sagt;

Citat:

These abilities build on the already impressive capabilities of the journaled HFS+ file system.

bara det att det är inte ett dugg imponerande, spotlight liknar i det här läget en simpel flat access "databas" (mdb fil)

Ursprungligen av ingemarl:

johan dansk, "utvecklare" får nog läsa på lite innan han slänger fram länkar som bekräftar det jag sagt;

bara det att det är inte ett dugg imponerande, spotlight liknar i det här läget en simpel flat access "databas" (mdb fil)

Läste du överhuvudtaget resten av artikeln?

Senast redigerat 2004-11-11 20:20
  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 19:12
Ursprungligen av ingemarl:

bara det att det är inte ett dugg imponerande, spotlight liknar i det här läget en simpel flat access "databas" (mdb fil)

Databasdelarna kan nog liknas med en Accessdatabas (som för övrigt inte alls behöver vara flata utan kan innehålla relationer hit och dit), men det är inte där styrkan ligger. Styrkan ligger i att databasen uppdateras i bakgrunden utan att du behöver tänka på det, samt att det är lätt att komma åt informationen i databasen från allehanda ställen. Att bygga en databas som liknar Spotlight är nog inga problem, men integrationen med operativsystemet, användargränssnitten och alla program är en helt annan femma.

varför finns det vissa här som inte har koll på saker och slänger sig med en massa egna påståenden.

ingmarl du får gärna visa oss lite facts på det du säger först, alltså konkret fakta på vad du menar.

Ursprungligen av draags:

varför finns det vissa här som inte har koll på saker och slänger sig med en massa egna påståenden.

Troll, ingen kommer någonsin att förstå sig på dem.

För övrigt är jag extremt nyfiken på Tiger. Dashboard och Spotlight verkar bli hur underbart som helst. Jag hoppas på Adobe-plugin till mina PSD och Ai-dokument. iPhoto-integration i Spotlight vore en höjdare också!

Håll diskussion konstruktiv, motivera det ni säger. På så sätt kan detta bli en otroligt intressant diskussion.

Senast redigerat 2004-11-11 20:21

Har rensat lite i tråden som ni kanske märker. Håll er till ämnet och sluta med påhopp och andra barnsligheter, så blir forumet mycket roligare.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Har rensat lite i tråden som ni kanske märker. Håll er till ämnet och sluta med påhopp och andra barnsligheter, så blir forumet mycket roligare.

Låter bra!

Jag undrar för den som vet mer om hur spotlight fungerar hur den här funktionen skulle kunna ha varit bättre eller om de har gjort det bästa av den. Vad gör Spotlight så bra? Varför pratar en del om att Apple skulle ha gjort ett nytt filsystem istället?

Jag skulle tycka det vore mycket intressant med konkret fakta, vill veta mer helt enkelt.

Ok, kan vi snacka om Spotlight på ett moget och konstruktivt sätt eller?

Jag har inte testat Spotlight, det enda jag sett är det Apple visat upp (t.ex. i Paris) och det verkar lovande. Men gamla vanor är svåra att bryta och jag tror jag kommer att organisera mina filer ungefär som tidigare. Tror, jag vet ju inte förrän Tiger kommer ut. Om Spotlight skulle få mig (och andra macanvändare) att alltid använda Spotlight för att hitta filer - ja då är det verkligen en revolution att tala om. Så länge jag använt mac, och det är i alla fall sedan System 6-tiden, har man alltid organiserat filer på traditionellt sett.

Det som fått mig att fundera är Quicksilver. Sedan jag började använda Quicksilver på allvar så har jag verkligen ändrat mitt beteende när det gäller att hitta filer, starta program mm. Det är så otroligt smart, snabbt, smidigt, macigt, genialt, snyggt mm att man häpnar. Speciellt när man börjar gå på djupet av vad man kan göra med programmet utöver att bara starta program.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har inte testat Spotlight, det enda jag sett är det Apple visat upp (t.ex. i Paris) och det verkar lovande. Men gamla vanor är svåra att bryta och jag tror jag kommer att organisera mina filer ungefär som tidigare. Tror, jag vet ju inte förrän Tiger kommer ut. Om Spotlight skulle få mig (och andra macanvändare) att alltid använda Spotlight för att hitta filer - ja då är det verkligen en revolution att tala om. Så länge jag använt mac, och det är i alla fall sedan System 6-tiden, har man alltid organiserat filer på traditionellt sett.

Det som fått mig att fundera är Quicksilver. Sedan jag började använda Quicksilver på allvar så har jag verkligen ändrat mitt beteende när det gäller att hitta filer, starta program mm. Det är så otroligt smart, snabbt, smidigt, macigt, genialt, snyggt mm att man häpnar. Speciellt när man börjar gå på djupet av vad man kan göra med programmet utöver att bara starta program.

ok. Ska ta och testa quicksilver

Hämtade hem qs och wow ja det är coolt, om spotlight blir lika bra och bättre så ja detta kommer att förändra sättet att arbeta.

Sen Exposé kom så kan jag inte klara mig utan det, blir helt lam när jag sitter med en dator där inte hörnen är aktiverade för detta - jag tror spotlight kan tänkas bli samma grej.

Jag ser mycket fram emot Spotlight. Bara detta med smart-folders i Findern verkar ju som en gudagåva. Helt plötsligt blir det mindre viktigt vart i mapphierarkin en fil ligger. Sen får vi inte glömma smart-searches i adressboken och mail.app. Att kunna söka fram adresser på ett intelligentare sätt än nu har jag saknat sen den började växa till flera hundra namn. I mail ser jag fram emot att kunna göra smart-searches på mail från vissa personer och vissa datum mm.

Tycker det är lite intressant att mycket av Apples utveckling börjar i iTunes. Vi har dels själva utseendet (guit) som smittat av sig på iPhoto och sen i Findern i 10.3. Sen har vi smart-playlists som blev smart-albums i iPhoto och sen smart-folders i Findern.

1
Bevaka tråden