Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Powermac G4 (inom rimlig gräns)?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 23:57

Hej.

Står i begrepp att köpa en beg. Powermac G4 som arbetsdator till min syster. Hon är inte krävande i sin datoranvändning, lyssnar väl mest på musik, använder Office och surfar. Tankar in bilder från digitalkameran.

Datorn är alltså en Powermac G4 400, med 768 Mb RAM och DVD-läsare och CD-brännare (2 enheter alltså). Den har även zip-drive och lite smått och gott. Jag har redan köpt en 80gb hårddisk att byta ut den gamla (som jag tror är på tio) med och ett USB2.0-kort till kameran. Värt att nämna är att den har OSX installerat (version 10.2 eller mer, vet ej exakt).

Nu undrar jag bara om ni har några bra tips på hur man skulle kunna uppgradera en sån här dator i övrigt? Inom rimliga ekonomiska gränser alltså. Jag ber INTE om tips om köpa/ej köpa för jag ska köpa den för jag vill att hon ska köra Mac för hennes och serviceteknikerns (undertecknad) ro. Dessutom får jag ett djäääävulskt bra pris.

Men, jag skulle behöva lite tips på hur jag (för det blir jag som får göra det, som vanligt... ) skulle kunna uppgradera den och få aningen högre prestanda ur den. Nu eller inom en ganska snar framtid. Burken är mer än nog för hennes behov men mer är ju aldrig fel, right?

Några tips på vad punkt ett på listan borde vara?

Thanks you guys!

OSX 10.3 är ju en bra start för en snabbare Powermac och G4 Processoruppgraderingskort går ju ned i pris hela tiden så ett sådant är ju värt att satsa på nästa år, när de lär bli snorbilliga. Hårddisken du skulle stoppa in lär snabba upp datorn en hel del om det är en 7200 varvare annars kan man ju rekommendera en sådan med 8MB cache. Nytt grafikkort och ännu mer minne är ju inte heller fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 00:13

Okej, tack för det. Det verkar vettigt. Fast mer minne tror jag inte står på agendan ändå. Känns som att 768 räcker ett tag. Hårddisken är en 7200-varvare, är även rätt säker på att jag tog en med 8mb cache. Det är en Seagate by the way.

Ursprungligen av Errol Garner:

OSX 10.3 är ju en bra start för en snabbare Powermac och G4 Processoruppgraderingskort går ju ned i pris hela tiden så ett sådant är ju värt att satsa på nästa år, när de lär bli snorbilliga. Hårddisken du skulle stoppa in lär snabba upp datorn en hel del om det är en 7200 varvare annars kan man ju rekommendera en sådan med 8MB cache. Nytt grafikkort och ännu mer minne är ju inte heller fel.

Ursprungligen av petsematary:

Okej, tack för det. Det verkar vettigt. Fast mer minne tror jag inte står på agendan ändå. Känns som att 768 räcker ett tag.

Visst 768MB räcker för det mesta men ibland så är det en jättefördel att ha ännu mer t.e.x. när man har fler program igång samtidigt eller program som är mycket minneshungriga.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 07:48
Ursprungligen av petsematary:

Några tips på vad punkt ett på listan borde vara?

Grafikkorten är väl inte så kul på domdär...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 08:27

Eller så köper du en G4 Quicksilver 867MHz, 1,12 GB RAM, 60+150 GB HD med Superdrive.
Är lite snabbare och bättre på allt så du slipper bry dig om uppgradering. Jag råkar ha en sådan till salu - får hem en ny G5a idag hoppas jag. Och det är ju inte så långt mellan Övik och Umeå. Svara via min mail i profilen om du är intresserad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-11 08:39

Det första du bör göra är att installera Mac OS X 10.3.6, om det inte redan är gjort.
Nytt grafikkort borde ju vara nästa sak att uppgradera. Med ett nyare grafikkort än det ATI Rage 128, som antagligen sitter i, så får man tillgång till Quartz Extreme d v s hårdvaruaccelererad grafik.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 11:00

Mitt tips blir absolut en snabbare processor! Allt kommer att kännas rappare och trevligare om du dubblar eller tripplar klickfrekvensen.

IMHO: Visst ett grafikort som klarar Quartz Extreme är inte fel, men med tanke på vad din syster kommer att göra och vad nya grafikkort kostar är jag minst sagt tveksam. Kanske du kan leta upp ett begagnat GeForce 2 MX för en billig penning? Ännu bättre, ett PC-GeForce 2 MX för lunchpengar?

Jag vågar inte sätta ned foten om Panther. Har aldrig riktigt fått tillfälle att känna på prestandaskillnaden mellan OS 10.2 och 10.3 på maskiner med runt 400MHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 21:06

Vilket billigt grafikkort för uppgradering av G4?

Sitter med en likande burk (G4 350 MHz AGP Graphics). Tänkte hotta upp den så den klarar sig i ett år till. HD, RAM och ny skärm är fixat.

Det jag har märkt är att iPhoto är segt, inte så mycket när den ska ladda "ordna"-vyn (ca. 1100 bilder) utan ffa. när den ska rita upp en enskild bild i "redigera" läge (eller bildspel) tar det lång tid. Är detta processor- eller grafikkortsberoende? Jag tippar att grafikkortet har med det att göra.

Jag ser att jag har ett ATI Rage 128 Pro med 16 MB VRAM just nu (AGP). Det är ju skrattretande med dagens mått. Såg att man kan köpa nya PC-grafikkort för 500 spänn som säkert är 10 gånger bättre. Frågan är bara vilka grafikkort som går att sätta in?
AGP 8x verkar vara standard på PC, passar det i min gamla burk (har väl AGP 2x)? Sedan behövs ju att OS X stöder grafikkortet också, vet inte riktigt vad som gäller där.

Tacksam för tips. Jag tänker bara lägga ut ca. 500 kr, typ billigt PC grafikkort.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 22:04
Ursprungligen av Andy R:

Jag ser att jag har ett ATI Rage 128 Pro med 16 MB VRAM just nu (AGP). Det är ju skrattretande med dagens mått.

OK, kanske det låter skrattretande men var hade du upplevt skillnad om du haft säg ett Rage 128 Pro med 32 MB? Mycket VRAM används i första hand i 3D tillämpningar så som nya avancerade spel för att lagra texturer. Vad som verkligen accelererar grafiken i Mac OS 10.2/10.3 är grafikkort som stödjer Mac OS egen hårdvaruacceleration Quartz Extreme. Sedan vet jag faktiskt inte om storleken på VRAM gör någon skillnad för Quarz Extreme så länge man håller sig över minimikravet på 32 MB och normalstora bildskärmsupplösningar.

Citat:

Såg att man kan köpa nya PC-grafikkort för 500 spänn som säkert är 10 gånger bättre. Frågan är bara vilka grafikkort som går att sätta in?

Rakt upp och ner inga alls! Du behöver modifiera dem genom att uppdatera kortet med fast programvara (alltså "flasha") för Mac. Detta gillas inte av tillverkarna och borde oxå blåsa kortets garanti all världens väg... Accelerate your Mac! är stället att gå till för att hitta tips om grafikkortsmodifiering.

Citat:

AGP 8x verkar vara standard på PC, passar det i min gamla burk (har väl AGP 2x)? Sedan behövs ju att OS X stöder grafikkortet också, vet inte riktigt vad som gäller där.

Jo, du har AGP 2x. Olika versioner av AGP-interface är inte nödvändigtvis bakåtkompatibla då fundamentala saker som spänningsnivåer skiljer mellan 2x-4x-8x.

Citat:

Tacksam för tips. Jag tänker bara lägga ut ca. 500 kr, typ billigt PC grafikkort.

Om du provar vore jag mkt intresserad att föra höra om/hur det funkade och vad notan slutade på. Att pröjsa 3-4 ggr så mycket, uppåt 2.000:-, för ett riktigt Mac-grafikkort till en trotjänare som en äldre PowerMac G4 tar emot ordentligt. Jag vet att det tidigare fanns bl a AGP kort med GeForce 2MX och Radeon 8500 för PC som gick att flasha om till Mac.

Vet egentligen inte vad som skulle snabba upp din iPhoto på bästa sätt men mina 5 öre hamnar absolut på en ny G4-processor. Tyvärr kostar det minst ett par tusen med en ny Sonnet-G4 från Macoteket.

Det går att köpa nya processorer via Ebay, från t.ex Fastmac.com: 900 MHz för ca $200. Det är inte farligt tycker jag, som slog till på ett par st för nån vecka sedan.

1
Bevaka tråden