Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mounta en FTP i Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-08 13:17

Hej,

Jag har en Windows XP burk som kör en ftp server, och nu vill jag mounta upp den ftp:n i Mac OS 10.3.5. Om jag använder "Anslut till server.." i X så får jag ju bara Läsrättigheter till ftp:n och inga skrivrättigheter.

Det jag vill kunna göra är att arbeta direkt mot FTP:n utan att behöva ta hem filerna direkt. Därför behöver jag kunna mounta upp ftp:n som en enhet på skrivbordet.

Finns det några externa program som man kan köpa för en billig penning? Eller dyra?

Kanske finns nåt annat system än FTP som fungerar bättre? Dock är "servern" en Windows XP Pro version och går inte att ändra på.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-08 13:36

Själv kör jag fildelning bara och det fingerar utmärkt... Någon särskild anledning till att du måste ha FTP?

/Peter

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-10 08:45

Skulle vara smidigt att jobba direkt mot en FTP server... och vill inte ta ner materialet först, utan kunna ändra direkt på FTP servern.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-10 08:55

även om du såattsäga monterar en FTP-server så jobbar du aldrig direkt mot den.
Filerna tankas ALLTID ner till din dator och sen tankas dom upp när du är färdig eller sparar.
Det är bara det att vissa program i tex windows kan fejka det så att det ser ut som du gör det.

Om du sitter på ett LAN eller dylikt, gör som Nubi föreslog. Dela ut mappen på windowsburken och anslut till den med Samba från Macen.

i Anslut till server skriver du:
smb://ip.till.servern

Det fungerar bra.

För att svara på frågan. Nej, i OSX finns de inget inbyggt stöd för att skriva till FTP. FTP i Findern är read-only.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-10 12:17

Ok som jag misstänkte... försöker få till en VPN anslutning istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 12:45

Om det är din Win xp burk så varför slår du inte på fildelningen?

Så gör jag hemma mellan min XP, och Mac. Hur nätt som helst.

I och för sig är XP strulig när det gäller att få fildelningen att funger en hel del knappar att trycka på innan det fungerar men sen när det är i gång så går det enkelt att ta kontakt med macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-12 13:34
Ursprungligen av Urme:

Ok som jag misstänkte... försöker få till en VPN anslutning istället.

En bra variant om det inte är din mediesamling som du vill komma åt, utan bara delade dokument, är att köra Interarchy (http://www.interarchy.com) och använda funktionen "ftp-disk". Egentligen är det bara en speglad mapp på skrivbordet som ständigt hålls i sync med servern, men det fungerar superbra! Använder det istället för Samba på skolan för att komma åt min hemkatalog, fungerar klockrent!

/Kalle

EDIT: spellcheck

1
Bevaka tråden