Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På Fona dominerar Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac gjorde ett spontant besök hos danska radio/tv-handlaren Fona i Köpenhamn.

I Danmark är det radio/tv-kedjan Fona som är dominerande med 71 butiker och 900 anställda, man skulle kunna kalla det för deras motsvarighet till Siba eller Onoff.

Vi besökte Fonas mest centralt placerade butik mitt på Ströget i Köpenhamn, en stor butik i två våningar där gatuplan innehåller elektronik och nedervåningen har musik, spel & film. Till vår överraskning är det två varumärken som dominerar elektronikavdelningen - Bang & Olufsen och Apple.

Fona erbjuder inte bara iBook, iPod och iMac utan även Powerbook G4, Power Macintosh G5, Cinema Displays, programvara och exempelvis Airport-stationer. Vi talade med en butiksanställd som berättade att man sålde "ungefär lika mycket Mac som PC" i just denna butik även om vi inte tror att det gäller genomsnittsbutiken. Danmark har lägre andel Macanvändare än Sverige totalt sett.

Dagens fråga:
Skulle liknande koncept i svenska butiker öka intresset för Mac i Sverige?

(högupplösta bilder finns i Plusforumet)

Nu är ju inte OnOffs försök till att sälja nåt annat än PC (läs: Mac:ar) riktigt jämförbart men det gav ju ett svar på en fråga om det fungerade och det var ju att sälja ngt annat än PC ställer större krav på försäljaren. Och där har det ju uppenbarligen brustit rejält för just OnOff.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-08 08:43
Ursprungligen av Joacim Melin:

Nu är ju inte OnOffs försök till att sälja nåt annat än PC (läs: Mac:ar) riktigt jämförbart men det gav ju ett svar på en fråga om det fungerade och det var ju att sälja ngt annat än PC ställer större krav på försäljaren. Och där har det ju uppenbarligen brustit rejält för just OnOff.

Ikke bare på OnOff, Siba er like ille med sitt salg av Mac, en gang jeg skulle kjøpe en iMac, brukte jeg 30 min. på å overtale selgeren om at jeg ville ha en Mac og ikke en PC, til slutt gav han opp, med uttrykket "Ja, jeg forstår nå at jeg ikke kan klare å selge deg en PC". Jeg synes alle som jobber innom Siba, OnOff, elgiganten m.fl. er dårlige selgere. Som oftest har de liten eller ingen kunnskap om det de selger. Den eneste kunnskapen de ser ut å ha er kunnskapen om hvilket produkt de selv tjener meste penger på. situasjonen hadde kanskje vært en annen om selgerne hadde hatt fastlønn, og en ordentlig oppløring i både produktkunnskap og kundebehandling.

Jeg sier bare en ting: Skjerping!

Ursprungligen av smurf:

Ikke bare på OnOff, Siba er like ille med sitt salg av Mac, en gang jeg skulle kjøpe en iMac, brukte jeg 30 min. på å overtale selgeren om at jeg ville ha en Mac og ikke en PC, til slutt gav han opp, med uttrykket "Ja, jeg forstår nå at jeg ikke kan klare å selge deg en PC". Jeg synes alle som jobber innom Siba, OnOff, elgiganten m.fl. er dårlige selgere. Som oftest har de liten eller ingen kunnskap om det de selger. Den eneste kunnskapen de ser ut å ha er kunnskapen om hvilket produkt de selv tjener meste penger på. situasjonen hadde kanskje vært en annen om selgerne hadde hatt fastlønn, og en ordentlig oppløring i både produktkunnskap og kundebehandling.

Jeg sier bare en ting: Skjerping!

Ska man köpa dator på någon av nämda kedjor ska man inte förvänta sig att de har koll alls. Däremot är det en förutsättning att man har koll själv. Folk stirrar sig blinda på priser och tror inte att prisskillnader beror på nånting särskilt......

Danskarna har bättre smak det är det det handlar om

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 09:19
Ursprungligen av Kellogs:

Danskarna har bättre smak det är det det handlar om

Exakt. PC ligger närmare det svenska mer rationella kynnet. Vi är allmänt sett sämre på design och god smak än många andra länder, framförallt danmark. Det rationella i oss driver fram kravet på billighet, och det har fått oss att bli vad jag kallar IKEAniserade. Svensken ser inte det estetiska värdet och inte heller den logisk koppling mellan pris och kvalitet. Å andra sidan måste Apple skärpa sig och arbeta hårdare med kvalitetsbiten om man ska lyckas komma vidare. Dom får inte dras med för långt på billighetsskalan och tappa i ett av deras viktigaste värden i varumärket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 09:37

Jag tror inte att svensken i gemen har sämre smak än genomsnittsdansken. Visst är danskarna ledande när det gäller formgivning, men det handlar ofta om svindyra designmöbler för folk med tjocka plånböcker, sånt som säljs på Nordiska Galleriet på Nybrogatan i Stockholm och liknande butiker.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 12:41
Ursprungligen av Mondo:

Jag tror inte att svensken i gemen har sämre smak än genomsnittsdansken. Visst är danskarna ledande när det gäller formgivning, men det handlar ofta om svindyra designmöbler för folk med tjocka plånböcker, sånt som säljs på Nordiska Galleriet på Nybrogatan i Stockholm och liknande butiker.

Det tror jag. Bara att åka över sundet och jämföra för att förstå. Det gäller möbler, arkitektur, grafisk design, tv, o s v. Det har hänt en del i sverige senaste åren, och det finns mkt att glädjas åt, men inte så det räcker för att komma bort från tråkighetsstämpeln. Den som pratar om sverige som världsmästare i design har inte varit utanför landets gränser.

Det är inte bara på Nordiska Galleriet som det finns danska möbler. Ta bara ILVA som exempel. Samtidigt är det inte representativt att säga så. Visst kan det vara dyrt på NG och liknande butiker, men det beror på vad man jämför med, och hur pass IKEAniserad man är. Om man har IKEA som måttståck så är det klart att det upplevs som dyrt. Men en säng på NG är garanterat billigare i längden än den från IKEA eftersom kvalitén är av en annan dimension.

Känns det inte igen? Låter det inte lite som samma argument som PC mot Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 13:11
Ursprungligen av palb:

Det tror jag. Bara att åka över sundet och jämföra för att förstå. Det gäller möbler, arkitektur, grafisk design, tv, o s v. Det har hänt en del i sverige senaste åren, och det finns mkt att glädjas åt, men inte så det räcker för att komma bort från tråkighetsstämpeln. Den som pratar om sverige som världsmästare i design har inte varit utanför landets gränser.

Det är inte bara på Nordiska Galleriet som det finns danska möbler. Ta bara ILVA som exempel. Samtidigt är det inte representativt att säga så. Visst kan det vara dyrt på NG och liknande butiker, men det beror på vad man jämför med, och hur pass IKEAniserad man är. Om man har IKEA som måttståck så är det klart att det upplevs som dyrt. Men en säng på NG är garanterat billigare i längden än den från IKEA eftersom kvalitén är av en annan dimension.

Känns det inte igen? Låter det inte lite som samma argument som PC mot Mac?

Jag är inte det minsta imponerad av Köpenhamn och Ströget måste jag säga. Den danska landsbygden gillar jag däremot skarpt, och småstäderna är jättefina.

Glöm inte att danska folket ett flertal gånger har blivit utsedda till världens sämst klädda

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 12:20

Jag var där i juni, och då var det massor av folk vid det stora runda bordet i mitten. Jag stod och kollade in en PB 15" eftersom jag beställt en sådan veckan innan. En försäljare kom fram, och vi stod och snackade mac en stund.

Hursomhelst, väldigt snyggt uppställt. Jag blev överraskad att så stor plats var tillägnad macarna.

Mer sånt i Sverige!

Fonabutiken på Strøget har dessutom flera av sina demomacar internetkopplade, så det är perfekt om man vill kolla sin e-post eller bara surfa en sväng när man är på besök i Byen... Ett av mina stamhak, som dessutom har en imponerande CD- och DVD-avdelning en trappa upp.

/Göran

Tja, jag (som arbetar och befinner mig i Danmark dagligen) anser att det har gått extremt mycket inflation i dansk arkitektur. Visst är kastrup snyggt, men överallt i Cph där det byggs nya fastigheter så sker det i mörkgrå stål och glas. Känns ungefär lika upphetsande som den kommunalgröna, svenska plåt som pyntar malmö.

Och en sak jag fullkomligt avskyr är de negativa kartorna (kartor som inverterats så man inte fattar vad som är vatten eller land) som de kör stenhårt med här.

Men visst, på det stora hela är danskarna bättre på formgivning, åtminstone vad gäller möbler.

Köpenhamns tunnelbana är det snyggaste kollektivtrafiksystem jag sett. Coolt att sitta längst fram och kolla in i tunneln när tåget åker (glasruta fram - ingen som kör tåget).

Jag tycker Köpenhamn är riktigt trevligt faktiskt.

Ursprungligen av Björnström:

Köpenhamns tunnelbana är det snyggaste kollektivtrafiksystem jag sett. Coolt att sitta längst fram och kolla in i tunneln när tåget åker (glasruta fram - ingen som kör tåget).

Håller med - bättre attraktion än Tivoli! Synd bara att tågen är så grymt fula; känns som något som formsprutats i abs-plast på Playmobil-fabriken i Dietenhofen (se bilder)

Citat:

Jag tycker Köpenhamn är riktigt trevligt faktiskt.

Instämmer helt och hållet, även om "byen" tidsvis kan kännas lite väl mycket "på landet". Men det är ju Nordens huvudstad, och jag föredrar ju lätt København framför Sthlm eller Oslo

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-11-08 16:38

Dagens fråga:
Skulle liknande koncept i svenska butiker öka intresset för Mac i Sverige?

Naturligtvis. Exponering och bra information skulle naturligtvis sälja mer macar.
Det har tyvärr inte funnits mycket av den varan i Sverige förrän de nya Apple inreda butikerna kommit.

Citat:

Det rationella i oss driver fram kravet på billighet, och det har fått oss att bli vad jag kallar IKEAniserade.

IKEA jobbar mycket med design fast billigare pris till skillnad mot PC marknaden som har lägre prislapp men ingen design alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 11:57

Kan också tillägga att Fona-butiken på Nørreport (antagligen den näst "viktigaste Fona-butiken i centrum) också verkligen är pro-Mac. Var förbi där idag på väg hem från skolan, och de har typ hela Apples sortiment. Köpte dessutom Riget I och II för 200 kr på DVD där idag

Ursprungligen av Anders Båth:

Kan också tillägga att Fona-butiken på Nørreport (antagligen den näst "viktigaste Fona-butiken i centrum) också verkligen är pro-Mac.

Det stämmer bra - de har varit pro-mac sedan år 2000 åtminstone!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 12:08

Mmmm, har vart där flera gånger nu sen jag började läsa här, eftersom jag läser på Panum som ligger ganska nära. Men har sett att de nu (senaste veckan typ!) har gjort om därinne, och numera ser det ännu mera pro-Mac ut. Ska se om jag inte kan ta med digitalkameran på fredag och ta lite kort och lägga upp i denna tråd.

1
Bevaka tråden