Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyckelhanteraren är ett problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 08:45

På min skola tycker lärare och elever att Nyckelhanteraren är ett problem. Ständigt dyker det dialogrutor där de uppmanas att skriva in sina lösenord, som inte accepteras av programmet. Så småningom lär de sig att klicka Avbryt två gånger eller fler.

Hur stänger man av programmet?

Är det bara att stoppa tillgängligheten av programmet i WorkGroup Manager? Men jag vill ha tillgänglighet för lärare till alla program på hårddisken.

Sverker,

det beror säkerligen på att lösenordet som sedan tidigare är satt på nyckelringen skiljer sig från inloggningslösenordet som är satt i WorkGroup Manager - och i erat fall tror jag att chansen är rätt stor att det är just så. Många använder nog standardlösen de fått från dig, men har haft ett eget tidigare?

När det dyker upp nästa gång, öppna då Nyckelhanteraren och välj att Visa nyckelringar i verktygslisten om den inte redan är öppen.

Välj nyckelringen inloggning (login om det är engelskt system), välj sedan Redigera, Ändra lösenord för nyckelring "inloggning".

Här måste sedan eleven eller läraren komma ihåg sitt ursprungliga lösen de hade från första början, och det nya lösenordet ska sedan vara det som de loggar in i datorn med - förmodligen det standardlösen du gav dem när du lade upp dem i WorkGroup Manager.

/Michael

Ursprungligen av Sverker Hahn:

På min skola tycker lärare och elever att Nyckelhanteraren är ett problem. Ständigt dyker det dialogrutor där de uppmanas att skriva in sina lösenord, som inte accepteras av programmet. Så småningom lär de sig att klicka Avbryt två gånger eller fler.

Hur stänger man av programmet?

Är det bara att stoppa tillgängligheten av programmet i WorkGroup Manager? Men jag vill ha tillgänglighet för lärare till alla program på hårddisken.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:41

Tack för svaret, Michael. Men ...

... jag vet inte vilket ursprungligt lösenord de hade. Ibland var det kortnamnet, men inte alltid.

Måste man ha Nyckelhanteraren aktiv? Jag tror ganska få har verklig nytta av den. Händer det något tråkigt om man väljer bort den?

Jag tycker absolut att du ska fortsätta ha Nyckelhanteraren aktiv.

Du kommer att märka att det, även om man säkert klarar sig utan den, finns många fördelar. En så enkel sak som att du har möjlighet i de applikationer som stöder det, att klicka i en ruta där du anger att programmet kommer ihåg lösenordet till nästa gång. Mail är ett bra exempel på det, utan din personliga nyckelring så måste du ange ditt lösenord *varje* gång du ska kolla e-post.

Utöver det lagras exempelvis lösenord till Airport nätverk, e-post certifikat, ditt Apple-ID m.m. i nyckelringen.

Det du kan göra är att testa Nyckelringsreparation, som du hittar under menyn Fönster. Det är dessutom enklare än mitt första tips - bortse från det.

Om du där klickar på Alternativ, och sedan väljer fliken Expert - så ser du att Nyckelhanteraren kommer att synkronisera inloggningsnyckelringen med loginlösenordet.

Detta bör lösa problemen ni har.

/Michael

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Tack för svaret, Michael. Men ...

... jag vet inte vilket ursprungligt lösenord de hade. Ibland var det kortnamnet, men inte alltid.

Måste man ha Nyckelhanteraren aktiv? Jag tror ganska få har verklig nytta av den. Händer det något tråkigt om man väljer bort den?

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Måste man ha Nyckelhanteraren aktiv? Jag tror ganska få har verklig nytta av den. Händer det något tråkigt om man väljer bort den?

Värt att veta är att nyckelhanteraren inte bara används för lösenord. Där hittar man också installerade SSL-certifikat och de data Safari använder för autoifyllning av formulär. Just det sistnämnda brukar användarna gärna vilja ha.

Ni vet väl att det finns ett verktyg för att reparera Nyckelringen också?
Ligger väl gömt förstås

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 12:57
Ursprungligen av Samuel K:

Värt att veta är att nyckelhanteraren inte bara används för lösenord. Där hittar man också installerade SSL-certifikat och de data Safari använder för autoifyllning av formulär. Just det sistnämnda brukar användarna gärna vilja ha.

OK, jag ger mig. Istället för att stänga av måste nyckelringarna repareras. Även om inte så många elever har användning av funktionerna, så är det ändå en hel del personal som har glädje av dem.

Nyckelhanteraren är ändå en av de mest obskyra och svårförstådda funktionerna. Fast enligt en uppgift var dess föregångare, PowerTalk, ännu mindre användarvänlig. Det måste har varit hopplöst krångligt på den tiden ...

Jag skulle hellre vilja påstå att hela idén med nyckelringen är en mycket smart och underskattad funktion, och dessutom viktig för en hel del basfunktionalitet i systemet. Att den egentligen inte syns när den fungerar som den ska, är också dess styrka.

/Michael

Ursprungligen av Sverker Hahn:

OK, jag ger mig. Istället för att stänga av måste nyckelringarna repareras. Även om inte så många elever har användning av funktionerna, så är det ändå en hel del personal som har glädje av dem.

Nyckelhanteraren är ändå en av de mest obskyra och svårförstådda funktionerna. Fast enligt en uppgift var dess föregångare, PowerTalk, ännu mindre användarvänlig. Det måste har varit hopplöst krångligt på den tiden ...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-10 09:55

Ja (om jag nu verkligen har förstått likheten mellan NH och tex Kerberos): du får en generell tillgång till alla dina lösenord genom att ange ett (1) lösenord. Givetvis finns det ett bäst-före-datum på detta generella lösenord, men så är det väl med alla sådana lösningar. Kerberos har ju, eller hade i allafall, från installationen ett standardvärde på 25h.

Om du skippar NH så måste du ange lösenordet _varje_ gång. Bättre eller sämre - you decide!

1
Bevaka tråden